Z Lindavy, malé obce na Českolipsku, až do centra Paříže na ikonický bulvár Champs Elysées. Taková je cesta křišťálového poháru ze sklárny Lasvit Ajeto, který 23. července pozvedne nad hlavu celkový vítěz třítýdenního a více než 3400 kilometrů dlouhého etapového závodu.
Další tři trofeje vyrobené na severu Čech si rozdělí nejlepší sprinter, vrchař a mladý jezdec již 110. ročníku Staré dámy, jak se legendárnímu závodu přezdívá.
Ačkoliv vytváří Lasvit mnoho trofejí pro světové sportovní i kulturní akce, celý tým přiznává, že právě výroba ocenění pro nejslavnější cyklistický závod Tour de France je výjimečnou událostí.
„I když se může zdát, že jsou naši kolegové skláři nad věcí a že ‚nic neřeší‘, jsou pak v okamžiku předávání trofejí, i kdyby jen nenápadně, pyšní,“ vypráví PR manažerka společnosti Lasvit Anna Minaříková. „Zároveň se jedná o opravdu náročný tvar a výrobu, takže je to pro nás i z pohledu odbornosti prestižní projekt.“
Sprinteři šanci nevyužili. V rovinaté etapě Tour slavil z úniku Asgreen |
Práce na trofejích začíná přibližně půl roku před jejich plánovaným odevzdáním pořadatelům závodu. Nejprve se vytváří design, který má na starosti již tradičně tým Škoda Design. „Od začátku spolupráce máme velkou důvěru organizátorů. Konkrétní podoba trofejí je čistě na nás,“ říká Peter Olah, designér Škoda Auto.
„Letošní trofeje mají oproti těm loňským exaktně definované linie. Vnesli jsme do nich preciznost a techničnost, v čemž vidíme paralelu se světem automobilů i cyklistiky, kde je velmi důležitá přesnost a i sebemenší detail má vliv na celkový výsledek,“ představuje letošní vzhled Olah, jenž se společně s týmem každoročně snaží, aby si závodníci odnesli trochu jiné a unikátní umělecké dílo.
Tvar je jako peloton v průběhu závodu
Tvar trofejí vychází dle jeho slov pokaždé ze stejného základního návrhu, který je inspirovaný samotným závodem a byl vyladěn při tvorbě historicky první trofeje v rámci vzájemné spolupráce.
Dole je vždy široká, což symbolizuje peloton, který je na samém začátku závodu velmi početný a postupně z něj krystalizují favorité. Vítěz je jen jeden a představuje ho nejvyšší bod trofeje, její špička. Navržený design se následně prototypuje, pracuje se se sklářskými technikami, a teprve když se všichni shodnou na finálním provedení, přejde se k samotné výrobě.
Koronakrize nám spíše pomohla, tvrdí šéf oceňované sklářské firmy |
„Nejprve jdeme na huť, kde skláři foukají vzorky. Následně se vzorek chladí a odřeže se nahoře i dole, neboť to není váza, ale jakýsi tubus. Potom se přidává dekor daný od designéra. Následně vzorujeme šířku a hloubku brusu, přidáváme, či ubíráme lesk a mat,“ popisuje Minaříková zjednodušeně postup sklářských mistrů.
Od minulých ročníků se letošní trofeje liší kromě dekoru také použitou technikou, namísto běžného broušení diamantem byl totiž nově využit kamenný kotouč. „Je to stará tradiční technika, která dá brusu jemný jakoby sametový odstín. V současnosti se příliš často nevidí, protože kamenný kotouč se musí neustále brousit a zjemňovat, aby držel stále stejnou stopu. To už moc lidí neumí,“ zdůrazňuje PR manažerka.
Škoda Auto je sponzorem nejslavnějšího závodu z trojice Grand Tour již od roku 2004. Kromě spolupráce na trofejích poskytuje společnost organizátorům flotilu pořadatelských vozů včetně toho ředitelského. Sponzoruje rovněž soutěž o zelený trikot pro nejlepšího sprintera. Tento dres letos změnil design a prezentuje novou firemní identitu a směřování značky Škoda Auto.