Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Trofeje pro vítěze Tour de France jsou z Lindavy, připomínají křídla ptáků

  8:29aktualizováno  8:29
Volnost, let, rychlost. To vše inspirovalo designéra Škody Auto Petera Olaha při navrhování podoby letošních trofejí cyklistického závodu Tour de France. Ty už posedmé vytvářejí skláři v lindavské sklárně Lasvit Ajeto.

Stejně jako v předchozích letech vychází trofej ze stejného základního návrhu. „Tvar je inspirovaný samotným závodem. Symbolizuje jeho dynamiku. Trofej je dole široká, jako je široké startovné pole. Každý závodník má šanci vyhrát. Uprostřed se zužuje, protože i v závodě se profilují favorité. Nahoře se rozbíhá a v nejvyšším bodě stojí už jen ten jeden vítěz,“ vysvětluje designér.

Každý rok se ale trofeje od těch předchozích liší. „V letošním roce jsme se inspirovali volností, letem, rychlostí. To vše nám připomínají křídla ptáků. Stejní jsou i cyklisté – volní, rychlí a dokážou doslova letět na kole. A právě rozpínající se křídla či vějíř symbolizuje letošní zdobení,“ popisuje Olah.

Inspirací byl závod v Číně

Přestože vzhled trofejí navrhuje již poosmé, stále nachází dost inspirací. Ta letošní přišla z cyklistického závodu v Číně. „Měl jsem možnost podívat se až k trati. Když kolem mě projížděl peloton, byla to neuvěřitelná rychlost! To je něco, co si při pohledu na televizi neuvědomíte.“

Fotogalerie

Trofej má po obroušení zhruba čtyři kilogramy, ale samotný kus žhavého skla, se kterým sklář pracuje, váží přibližně šest kilogramů. „Chlapci si na tom skutečně máknou,“ uznává Olah.

Vítězové Tour de France si mezi sebou rozeberou hned čtyři trofeje. Tři průhledné varianty získá hlavní vítěz a vítězové dalších kategorií, zelenou trofej si pak odnese nejlepší sprinter, tedy držitel zeleného dresu.

Celkem se ale vyrobí daleko víc kusů. „U skla nikdy nevíte, jak to nakonec dopadne. Takže se třeba nafouká víc polotovarů, ze kterých se vyberou ty nejlepší kousky na broušení. To je velmi precizní proces. I tam se někdy může stát, že se to nepovede hned napoprvé,“ zdůrazňuje Olah.

Rozhoduje síla foukání a rychlost točení

Jeho slova potvrzuje i sklář Emil Kováč. „Výroba je složitá, protože trofej je dlouhá a hodně úzká. Musíme pracovat s teplým sklem, ale dole je to studenější, nahoře teplejší. Musíme opatrně foukat, opatrně točit. Síla foukání a rychlost točení, to všechno se musí vyzkoušet,“ popisuje sklář.

Že vítězové prestižního závodu zvednou nad své hlavy trofeje z Lindavy, těší i společnost Lasvit. „My už tady trofej děláme posedmé. Jeden ročník jsme vynechali, protože na něj byla potřeba technika, kterou tady neděláme. Samozřejmě jsme moc rádi a hrdí, že právě tuto trofej můžeme u nás ve sklárně vyrábět,“ říká mluvčí společnosti Jitka Plchová a přibližuje, kolik sklářů se na uměleckých kouscích pro vítěze podílí.

„Na trofejích pracuje jedna dílna ze čtyř, co u nás ve sklárně máme, to znamená čtyři až pět sklářů. Když dělají nějaký designový výrobek, musejí se podívat na to, co si designér přeje. Ale vzhledem k tomu, že tvar trofeje je osm let stejný, vyfouknou ho pokaždé stejný. Odlišnosti jsou pak dodělávané v brusírně.“

A na kolik peněz vyjde unikátní odměna pro nejlepší cyklisty světa? „Cena je velmi těžko vyčíslitelná. Daly by se odhadnout celkové náklady na výrobu, ale na druhé straně má trofej hodnotu proto, že je to trofej Tour de France a že je vyrobená v malém počtu kusů,“ zakončuje Olah.

Autor:
  • Nejčtenější

Firma roku je v dluzích, turnovský velkopekař může skončit na ulici

Uznávaný podnikatel z Turnova Jiří Mikula je v insolvenci, dluží 69 milionů korun. Hrozí mu i osobní bankrot, ručil...

Po srážce tramvají v Liberci se řidič zhroutil, převrácený vůz je na odpis

V libereckém Dolním Hanychově se ráno srazily tramvaje. Vůz vyjíždějící ze zastávky naboural do dvouvozové soupravy...

Staré nádraží chtěli dát skautům na klubovnu, stát ho nařídil zbourat

Před pár týdny proběhly velkolepé oslavy železniční tratě Liberec - Žitava, která slaví 160 let. Pro Chotyni to má ale...

Technik změnil tanky na ponorky, jezdily i po dně Máchova jezera

Díky úspěchu přísně tajného vojenského výzkumu v Doksech dokázaly tanky jezdit sedm metrů pod hladinou řeky. Týmu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Liberec - Slavia 0:3, jasná záležitost lídra, dva góly zařídil Škoda

Tři góly, k tomu neproměněná penalta. Slávističtí fotbalisté si v předehrávce 19. kola Fortuna ligy poradili s domácím...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Liberecký radní bude přísedícím u soudu, kritici se bojí klientelismu

Nebezpečné smísení soudní a výkonné moci. Tak vidí kritici novou roli libereckého radního Petra Židka z ODS....

Sedmnáct mostů v Libereckém kraji je v havarijním stavu, některé zbourají

Opadává z nich beton, jinde je podemletá opěra. Několik mostů v Libereckém kraji je v tak špatném stavu, že bude...

Mišpule, kdoule, arónie. Marmeládová královna zavařuje ze všeho, co roste

Marmelády od Michaely Bílkové získaly titul Českolipský výrobek roku. Zpracovává ovoce, které v supermarketu nekoupíte,...

Zemřel muž obžalovaný z uplácení hejtmana Půty, soud se potáhne do jara

V korupční kauze, v níž je obžalován i hejtman Libereckého kraje Martin Půta, zemřel jeden ze 13 obžalovaných. Soud...

Najdete na iDNES.cz