"Nemyslím si, že konkrétně v tomto případě šlo o zlý úmysl, ale přesto to nyní představuje velkou hrozbu. Podstatně by to zasáhlo chod celého dopravního podniku. Nemyslitelné by třeba byly všechny nové investice," varoval člen dozorčí rady dopravního podniku Josef Šedlbauer.
Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod dokončil v prosinci kontrolu čerpání evropských peněz dvou projektů modernizace liberecké tramvajové trati mezi Fügnerovou ulicí a zastávkou U Lomu.
A auditoři jsou přesvědčeni o tom, že mělo jít o jedinou zakázku, protože spolu obě stavby souvisely.
"Audit našel pochybení a navrhuje stoprocentní vrácení dotace. To je pro nás důležitá informace, na základě tohoto zjištění budeme i rozhodovat," řekla mluvčí Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod Eva Jouklová.
Dopravní podnik zatím nechce záležitost jakkoliv komentovat. "Vyjadřovat se budeme, až závěr kontroly dostaneme oficiálně," zmínil jen ředitel Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar.
Pokud úřad pokutu vyměří, dá se předpokládat, že se dopravní podnik odvolá. Případně se bude bránit právně. Případem se už zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, správní řízení ale nezahájil.
O jaké projekty se jednalo? V úseku Fügnerova - Mlýnská - Klicperova doplnila jednokolejnou trať metrového rozchodu dvoukolejná trať o rozchodu 1 435 milimetrů. Na tento projekt pak navázala modernizace tramvajové trati v části Klicperova - U Lomu.
Tramvaj měla vést na Broumovskou a do Rochlic
Byla to vlastně další část velkého plánu stavby tramvajové tratě do sídlišť Broumovská a Rochlice. Konečná se plánovala v Dobiášově ulici. Podle auditorů na sebe oba projekty plynule navazují a byly od samého počátku součástí investičního záměru stavby Terminál Fügnerova - Dobiášova.
Jsou toho názoru, že spolu uvedené úseky souvisí věcně, místně a časově. "Podle auditorů tak došlo k záměrnému rozdělení zakázky, a tím ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené zákonem o veřejných zakázkách," shrnula závěr auditu Eva Jouklová.
Pokud by musel dopravní podnik dotaci vracet, jednalo by se o 190,8 milionu korun. První projekt byl za 80,3 miliony korun, druhý za 110,5 milionu korun. Mimo jiné se jedná téměř o polovinu rozpočtu dopravního podniku.
Případné vracení dotace by například znamenalo zastavení rekonstrukce tramvajové tratě do Jablonce nebo stop nákupu nových autobusů. Patrně by se to dotklo i provozu.