Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Štvaný Železný se cítil jako Napoleon

- V pondělí 3. května dopsal Vladimír Železný se svým spolupracovníkem, právníkem Alešem Rozehnalem, text Štvanice. Paperback s odhodlaným podtitulem Tu televizi nedáme! vyšel o uplynulém víkendu. Exředitel dobře ví, že musí jednat rychle a udržovat veřejnost nažhavenou.

Přes všechny sympatie ke své osobě, které vypěstoval u řady diváků Novy, mají tito důvěřivci i jiné starosti a zápas mediálního táty je nebude zajímat věčně.
Motivace byla tedy značná a nasazení při psaní jistě enormní; pro ten fyzický výkon si Železný zasluhuje svého druhu obdiv.
Informační hustota spisku je ovšem řídká. Železný vcelku srozumitelně převypráví známou historii CME, americké společnosti sídlící na Bermudách, jež se po neuvážených investicích začala hospodářsky propadat a zůstávalo jí jediné zlaté vejce - Nova. "Štvanec" prozradí, že napětí mezi ním a firmou, která na rozjezd televize poskytla kapitál a pak sklízela tučné dividendy, "se poprvé objevilo někdy v pětadevadesátém". CME zesilovala tlak na Novu, ať nevyrábí původní programy, kupuje zahraniční levné zboží a do společné pokladny sype ještě víc. Železný oponoval, že bez českých programů už půjde sledovanost dolů. Historii těchto vztahů však protagonista črtá bez závazných dat, čísel a dokumentů. Vychytrale účtuje s lidmi, jež se mu znelíbili; vyjma Petra Sládečka nikoho nejmenuje, ale například prohlásí, že redaktoři, již odešli ze zpravodajství (třeba do jiných TV), brali od agentur public relations peníze za patřičné zprávy o firmách. Přitom se zaštítil šalamounskou formulací v tiráži: "Dr. Železný nese odpovědnost za ty části knihy, která sám napsal." Viděno nezúčastněným zrakem, čteme Štvanici takto: Američané na Nově vymáhali své zájmy stejně tvrdě, jako si Železný prosazoval své zájmy v domácím prostředí. A větší tu bere: jde o přežití CME a nemalé peníze - pražský šéf, ono vzpurné a nepohodlné kolečko, musí stranou. Takhle drsný postup není ničím ojedinělým. Nova by mohla "na vlastní oči" točit o případech, kdy zahraniční partneři obdobně zametli s úspěšnými českými manažery...
Štvanice napovídá, proč to "nelítostný ředitel", jak se Železný charakterizuje, nevydýchal. V tomhle jediném momentu je zajímavá. Exšéf ujišťuje o své chlapské tvrdosti, ale výrazivo používá nemužné a dojímá se sám sebou. Prohlašuje se za milovníka vážné hudby a vzácných obrazů, ale vyjadřuje se čirou kýčovitostí béčkových filmů. "Ve vzduchu visela polovojenská akce uprostřed Prahy, blizoučko od Václavského náměstí a bronzového knížete na koni," navozuje drama v Nově, kde po ohlášení jeho odchodu "hodně očí se lesklo vláhou".
"Pak jsem tam stál na pavlači a v krku mě dusil uzlík dojetí." Obzvlášť pikantní je pasáž: "Cosi mi říkalo, že bych si měl před spaním pustit Mozarta, protože Wolfgang Amadeus Mozart byl velkolepý, skládal překrásnou hudbu a umí hladit po napjatých nervech. A dostanu se vůbec v nejbližších dnech na střelnici? Já totiž opravdu dobře střílím, mám tři krátké kulové zbraně, jak by řekli policisté, revolver Smith and Wesson a dvě pistole, jednu z nich pětačtyřicítku, dělo s optickým bodovým zaměřovačem, který na cíli ukáže elektronickou červenou tečku." Vybavuje se mu scéna, kdy v roce 1968 vtrhli do Měšťanské besedy sovětští vojáci a Železného vyhnali. Sice prý s tím nechce srovnávat dnešek, nicméně paralela se mu obsedantně vrací, a dokonce napíše: "V budově Měšťanské besedy se v malém odehrávalo to, co se tu ve velkém dělo za protektorátu, po roce 1948, v padesátých i sedmdesátých letech..." Není Štvanice, kombinace reportáže, vyznání, obrany a vyřizování si účtů, vlastně mystifikací? pochybuje nakonec soudný čtenář. Ale blíže pravdě asi přece jen bude konstatování: kdo s čím zachází, s tím také schází. Železného estetická a intelektuální citlivost nezůstala Novou nedotčena.
Z čeho všechna ta ješitnost a umanutost vyvěrá? Nelze si nevšimnout, že od první stránky Železný hovoří o svém vzrůstu: "se svou drobnou postavou žokeje" se ocitl, jak zdůrazňuje, tváří v tvář statnému, skoro dvoumetrovému Fredu Klinkhammerovi; i další soupeř, John Schwallie, "tyčil se nade mnou jako nesmlouvavý obelisk, nejméně o tři hlavy vyšší než já". "Stál jsem na ochozu jak Napoleon z nějakého starobylého plátna," vidí se Železný a k postavě Napoleona se ještě několikrát vrátí.
Zdá se skoro, že českou mediální scénu 90. let nejvíce ovlivnilo několik chybějících centimetrů.

Vladimír Železný: Štvanice. Tu televizi nedáme! Spolupráce Aleš Rozehnal. Literární spolupráce Josef Röhrich.
Knihcentrum, Praha 1999, 96 stran + 16 stran barevné fotografické přílohy, náklad a cena neuvedeny.

Autor:

Zachránil Jiřině Bohdalové život, říká Jiří Strach o profesoru Neužilovi

  • Nejčtenější

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou

19. května 2024  21:35

Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach

20. května 2024

Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

Strach a úzkost na place je u hororů potřeba, říká herečka Madelaine Petsch

22. května 2024  14:15

Exkluzivně Proslavila se díky roli panovačné Cheryl v seriálu Riverdale. Televizním fenoménu od Netflixu,...

Schikaneder či Zoubek. Aukce Galerie Goltzova tvrz nabídne unikátní obrazy

22. května 2024  13:56

Čáslavská Galerie Goltzova tvrz pořádá v úterý 28. května aukci, kde se budou dražit díla českých...

Neduživý a s křivým nosem. Charles Aznavour okouzloval pravdou a vášní

22. května 2024  11:30

Do francouzské hudby vnesl nostalgii, melancholii i dříve tabuizovaná témata. Charles Aznavour,...

RECENZE: New Kids On The Block zpívají snaživě, ale o ničem a pro nikoho

22. května 2024

Premium Poslouchat v roce 2024 nové album kdysi chlapecké, dnes spíše pánské kapely New Kids On The Block...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....