Gejša

Gejša - Fotografie z filmu Gejša (2005) | foto: Falcon

Gejša, směs Popelky a Angeliky

Ne všechno ze vzpomínkové knihy Gejša, jež právě podruhé vyšla česky, se vešlo do stejnojmenného filmu, ač trvá téměř dvě a půl hodiny. Skutečný osud příslušnice tajemné profese se zúžil v romanci.

Nicméně jde o romanci exotickou, s pečlivou kresbou doby, místa a výtvarné stránky. Krása, jež je gejšám řemeslem, má nádech nedotknutelnosti, barevné odstíny červené se rozpíjejí v šerých stínech a dešti.

Nezbytný noční liják provází už úvodní scénu nedobrovolného odjezdu dvou sestřiček prodaných odděleně do vyhlášené kjótské čtvrti. Vzdorná malá hrdinka nesdílí sny své nové "spolužačky" o šťastném životě společnic, které "jen pijí saké a spí do oběda".

Ač zažije výuku netradiční školy, svého druhu holčičích Bradavic, a už coby dítě nahlédne do žárlivých bitek soupeřících krásek, z nichž jedna propadne zakázané vášni, dívenka plánuje útěk. Aby změnila názor, musí ztratit svou minulost a potkat osudového muže, jemuž se může přiblížit právě jen jako gejša.

Poté mizí ze scény školačka a nastupuje slečna: zprvu Popelka nakukující špehýrkou na ples, kam nesmí, vzápětí Angelika, jíž leží u nohou celý dvůr – díky lekcím zkušenější kolegyně.

Obě herečky, Ziyi Zhang a Michelle Yeoh, jsou stejně nádherné jako v oscarovém Tygru a drakovi, a přitom jinak: místo kouzla mýtu je zdobí zábavné mistrovství triků, kterak ve vší cudnosti svádět, "náhodně" se dotknout, zastavit muže na ulici jediným pohledem.

Odvěké ženské umění dovedené k dokonalosti obsahuje i prvky duchaplného ostrovtipu, jejž v jiné kultuře, době i stylu humoru nabízí Pýcha a předsudek, či fascinaci pohybem. Hrdinčin sólový tanec s hříšně rozpuštěnými vlasy má ráz vzrušující, byť odhalí sotva zápěstí, a moderní, takřka a la Michael Jackson.

Profesní román sice provede rituály včetně dražby panenství, přičemž zasvěcování do tajů sexu uvede poetickými příměry o úhoři v jeskyni, nicméně nejvíce prostoru zabírají vzájemné ženské války.

Mnohdy krutější a zákeřnější než mužské souboje síly, ale také spiklenecky rafinovanější. Což v důsledku znamená, že tahle nejzajímavější místa filmu si vychutnají spíše dámy než pánové – a že spleť bojůvek mezi gejšami přece jen vyprávění neúměrně prodlužuje.

Teprve po dvou hodinách důkladného popisu přinese válka konec starých časů a příchod nového světa, ve kterém padají americkým investorům do náruče veselé Japonky zbavené čarovného oparu vytříbenosti, zdrženlivosti, stavovské cti.

Jen hrdinka ještě jednou oblékne drahocenné kimono, aby naplnila zákon, že gejša se nesmí řídit svými city – jenže romance má jiná pravidla.
Kronika osudů jedné gejši je bohatá i pohnutá, ale ve své podstatě se podobá útlé telenovele o ženě mezi dvěma muži.

Dráždivá zvědavost na zákulisí profese opředené mýty se ocitá na druhé koleji. Ač je obratně oddalováno, z filmu se klube melodrama o vítězné lásce.

 

,