Lenka Dusilová

Lenka Dusilová - Lenka Dusilová | foto: Universal

Vznikla nejlepší deska Lenky Dusilové

• 1
Mezi Evropou a Amerikou, mezi rockem, folkem či jazzem našla Lenka Dusilová sama sebe. Albem Mezi světy zpěvačka dokazuje, že patří do muziky jemné, obrazné i hravé.

Ukázky z CD najdete ZDE

Její hudební cesta měla různé zákruty a patří k ní také hostování v kapele Čechomor. Ať už se někdejší frontmance kapel Sluníčko či Secretion dařilo, nebo se zmítala v pochybách, její písně zůstaly nevykalkulované. Jít po nich zpátky v čase, napsaly by životopis jedné z nejéteričtějších českých zpěvaček.

A stejně tak nová deska Mezi světy, nejlepší, jakou kdy Lenka Dusilová nahrála, odráží její předchozí způsob života. Bylo to především koncertování v klubech v Americe, které Lenka Dusilová ve dvou uplynulých letech podnikla s kytaristou Martinem Ledvinou.

Vystupovali jako kytarové duo. Přitom si vychutnávali kouzlo jemných, tichých tónů a nacházeli dynamiku uvnitř akustické strunné hudby, která vyvolá stejné emoce jako rock nebo elektronický rytmus. V San Francisku našli muzikanta a producenta Bena Yonase. Ten Dusilové pomohl, aby na albu zůstala v prostoru mezi hudebními světy a zároveň si mohla z každého z nich hodně brát.

Je to ideální pozice, která umožňuje nadhled. I nad milostnou swingovou písní Maybe, nazpívanou s okouzlujícím pobavením, i nad hitem Vlčí oči, který album otevírá a jenž křehce spojuje folk s rockem. Možná je to symbolická píseň, příznačná pro celou desku. V textu Ivana Hlase se zpívá o hladu a touze jít dál, objevovat nové světy, žasnout nad jejich tajemstvím.

Celá deska v člověku probouzí takové pocity. Písně jako Lítací nebo Výkřik se několikrát promění, přecházejí do zasněných či melancholických pasáží, utkaných z folkrocku nebo jazzrocku. Šestiminutová balada Moja máti, již zpěvačka napsala pod tíhou obav o matku, připomíná moravskou lidovku. Vyrůstá takřka z ticha a postupem času, s přispěním houslí Karla Holase, bubnů Scotta Amendoly či baskytary Jona Evanse, vtáhne posluchače dovnitř.

Stejně jako If I’d Love You, pozoruhodné setkání slovanské a irské hudební magie. Přitom si v této křehké písni zahrálo sedmnáct lidí včetně osmi Irů. Takřka psychedelickou koláž Duše nebo šťavnatou srážku kytar, rytmů a hlasů Allies střídá divadelní šanson Balcony blues, nazpívaný s velkým odpichem. Okouzlující je i nahrávka Seven, připomínající jam session.

Samozřejmost, s jakou se Lenka Dusilová pohybuje mezi různými světy, zůstává tmelem alba. I když se její hlas ztišuje, třeba v písni Mezi světy, člověk stále více napíná uši a vydává se za působivým vokálem jako za éterickou bludičkou. Hlas Lenky Dusilové se stává hudebním nástrojem, když podporuje barevné hry tónů nebo září v působivých drahách melodií.

I když předchozí album Spatřit světlo světa je znamenité, tahle deska je překonala. Vždyť Lenka Dusilová se posunula i do sfér, které obývá například Dan Bárta. Dusilová patří do muziky, jejímž znakem je jemnost, obraznost i hravost a která volně překračuje hranice mezi světy.

LENKA DUSILOVÁ - Mezi světy
Universal, délka CD 42:59
Hodnocení iDNES: