Tradiční zahájení v podobě interpretace Smetanovy Mé vlasti obstará ve Smetanově síni Obecního domu Pražská komorní filharmonie pod vedením svého šéfdirigenta Jakuba Hrůši.
Jedna z hlavních hvězd ročníku, dirigent Sir John Eliot Gardiner, se však představí ještě před jeho slavnostním zahájením, již 9. května. V rámci tohoto festivalového prologu pod Gardinerovou taktovkou v Rudolfinu zahrají English Baroque Soloists a Monteverdi Choir.
"Je to jedinečná možnost vidět mistra Gardinera v oboru, ve kterém se proslavil," řekl ředitel festivalu Roman Bělor. Oba soubory, v jejichž podání zazní Bachova Mše h moll, vystoupí v prologu vzhledem k nedostatku volných termínů. Jinak by podle Bělora tvořily program hlavní části festivalu, který končí 4. června.
Další z významných hostů, dirigent, skladatel a klavírista André Previn, se představí 3. června v Obecním domě jako hostující dirigent Pražské filharmonie, s níž nabídne vlastní skladbu Diversions, Coplandův Koncert pro klarinet a orchestr a Dvořákovu Symfonii č. 7 d moll.
Ještě předtím využije Previn svůj několikadenní pobyt v Praze k vystoupení 28. května ve Dvořákově síni Rudolfina v roli komorního hráče v Mozartově Klavírním kvartetu Es dur. Na koncertu také uvede světovou premiéru Sonáty pro klarinet a klavír, kterou zkomponoval pro sólistu tohoto orchestru Thomase Martina, člena Bostonského symfonického orchestru.
Previn měl mít na Pražském jaru debut již v roce 1977, kdy měl řídit Londýnský symfonický orchestr, ze zdravotních důvodů však nedorazil. Stejně dopadlo jeho angažmá na letošním ročníku Pražského jara, kdy za nemocného dirigenta závěrečný koncert řídil Eliahu Inbal.
Na festival se vrací také jedna ze současných nejproslulejších houslistek Anne-Sophie Mutterová. Po velkém ohlasu jejího letošního vystoupení v Mendelssohnově koncertu uvede v příštím roce Houslový koncert D dur Johannesa Brahmse.
Předprodej vstupenek začíná 14. prosince v 10 hodin v 850 pobočkách Ticketpro a v pokladně Pražského jara v Rudolfinu.
Z programu 65. Pražského jara 9. května: Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, Sir John Eliot Gardiner |
Festival rok od roku navyšuje počet koncertů a s nimi i prodané vstupenky a tržby. V posledních šesti letech překračuje prodej vstupenek osmdesátiprocentní hranici. Například loni nabídl fanouškům téměř 48 tisíc vstupenek na 59 koncertů, z nichž se prodalo zhruba 85 procent.
Obecně prospěšná společnost Pražské jaro za ně utržila 19,96 milionu korun; o zhruba tři miliony více než v předminulém ročníku. Ceny ovlivňuje zejména sláva interpreta nebo souboru v hierarchii daného uměleckého oboru. Pouze dva až tři koncerty si však podle pořadatelů na sebe vydělají. Průměrná cena vstupenek je prý pětinová oproti té, která by garantovala naprostou návratnost.
Festival disponuje již několik let rozpočtem necelých 80 milionů korun, do něhož ministerstvo kultury přispívá zhruba 19 procenty a pražský magistrát 11 procenty. Zhruba 50 procent pokrývají příspěvky od sponzorů. Tržby ze vstupného činily podle poslední mediální zprávy 26 procent.
Pražské jaro navštěvovali podle statistického průzkumu, který se uskutečnil na přelomu roku 2008 a 2009, posluchači převážně starší 30 let, nadprůměrně byli zastoupeni lidé s vyšším vzděláním a ženy. Přednost dávali ze 45 procent klasickému repertoáru a 39 procent oslovených pak starší hudbě a nové tvorbě.
Od loňského podzimu prezentují festival také nové webové stránky. Během předchozího ročníku si je prohlédlo přes 87 tisíc lidí, o polovinu víc, než v roce předešlém. Festival rozšířil své zpravodajství i na stránky YouTube. Na kanálu PragueSpringFestival nabízel 38 videí, nejsledovanějším byla reportáž z minulého zahajovacího koncertu. Videa sledovalo na 25 tisíc diváků.