Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

GLOSÁŘ: Chvíle u matky Marie Terezie a let od Vesmírné odysey k Deváté

  17:55
Letošní Pražské jaro uzavřela Česká filharmonie s Beethovenovou Devátou symfonií. Ještě předtím se ale uskutečnily dva pozoruhodné večery barokní hudby.
Dirigent Christoph Eschenbach a členové České filharmonie při závěrečném...

Dirigent Christoph Eschenbach a členové České filharmonie při závěrečném koncertu Pražského jara | foto: Ivan Malý

Třetí a poslední festivalový týden začal příjezdem proslulého francouzského barokního ansámblu Les Talens Lyriques, jenž pod vedením svého šéfa Christopha Rousseta provedl dvě operní aktovky francouzských autorů 18. století.

Šlo o žánr acte de ballet, jenž ve své době spojoval hudbu s tancem a efektní výpravou, přičemž účinkovali i členové královského dvora. Baletní složka ovšem byla vypuštěna, takže si šlo udělat představu jen o hudbě.

Role pro Madame Pompadour

Napřed zazněl Pygmalion od Jeana-Philippa Rameaua, příběh sochaře, jenž se zamiluje do vlastního díla. Je to sice stručné a prostinké, ale hudebně půvabné a šarmantní. Titulní roli zpíval tenorista Mathias Vidal s obrovským emocionálním nasazením, které jako by až vybočovalo z elegantního stylu 18. století a vlastně poněkud rušilo. Krásně ukázněný, senzitivní výkon podala mezzosopranistka Natalie Perezová v roli do Pygmaliona marně zamilované Céphise.

Po pauze zaznělo v novodobé premiéře dílko Almasis, jehož autorem je pozapomenutý Joseph-Nicolas-Pancrace Royer. Almasis se má provdat za muže, kterého jí určí velekněžka, ale naštěstí se ukáže, že jde o jejího milovaného. V době vzniku ztvárňovala hlavní hrdinku Madame Pompadour, což jistě skladbě dávalo další význam.

Royerova hudba je příjemná, ale že by to byl nějaký výjimečný objev, se říct nedá. Nejvíc zaujal barytonista David Witczak s krásně barevným hlasem a opět Natalie Perezová, tentokrát jako kněžka. Zpěv mezzosopranistky Ambroisine Bré v partu Almasis (a také Amora v Pygmalionovi) působil matně a technicky nevyrovnaně.

Ve středu vystřídal Francouze domácí Czech Baroque Ensemble v čele s Romanem Válkem a hvězdným německým kontratenoristou Andreasem Schollem. Na programu byl český autor František Ignác Tůma, jenž působil ve službách Alžběty Kristýny, vdovy po Karlu VI. a matky Marie Terezie. Komponoval mimo jiné pro bohoslužby v zámecké kapli v Hetzendorfu, kde měl spíše skromné možnosti, přesto má jeho hudba silný výraz a je zajímavá i tím, jak se baroko pozvolna přelévá do klasicismu.

Andreas Scholl, třebaže to vypadalo, že není úplně fit, předvedl v sólech to nejlepší ze svého jemného a niterného pěveckého umění, které vždy nejvíce vynikalo právě v duchovní hudbě.

Také výkony domácích pěvců byly kvalitní. Soubor, jenž na Pražském jaru debutoval, hrál citlivě a vybroušeně. Večer nezaostal za výkonem kolegů z Francie.

Sólisté ztracení v dálce

Konečně závěrečný, páteční večer patřil v Obecním domě České filharmonii a dirigentu Christophu Eschenbachovi. Začalo se Vesmírnou odyseou, přesněji řečeno skladbou Atmosphères od Györgye Ligetiho, již ve svém filmu použil Stanley Kubrick. Nad hledištěm Smetanovy síně Obecního domu se rozprostřel barevný, zneklidňující zvukový koberec, který vzápětí vystřídala spíše lyrická a uměřená Píseň osudu pro sbor a orchestr od Johannesa Brahmse.

Byl to most k Beethovenově Deváté symfonii s Ódou na radost, která v minulosti festival uzavírala pravidelně. Letos se k ní dramaturgie vrátila, ale prý pouze pro jednou. Pod ráznými gesty dirigenta Eschenbacha zněla dost přímočaře, snad až tvrdě či strnule, i když jinak precizně.

Čtveřici sólistů dirigent umístil na varhanní emporu před sbor, což mělo posílit dojem, že i oni jsou součástí symfonického celku, ovšem za cenu rizika, že zaniknou. Což se stalo. Opravdu slyšet bylo pouze basistu Jana Martiníka, jenž své vstupní sólo přednesl s velkou jistotou a měkkým tónem. Sopranistka Simona Šaturová, mezzosopranistka Lucie Hilscherová i tenorista Steve Davislim se ztráceli kdesi v dálce. Sbor byl vynikající v Brahmsovi i Beethovenovi.

S novým ředitelem

Máme-li bilancovat letošní Pražské jaro, tak jeho vrcholem se stalo provedení Mahlerovy Symfonie č. 7 Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, do paměti se zapsala i Má vlast v provedení hostů z Velšska. Chvályhodné je úsilí uvádět novou hudbu, i když o tom, jak to dělat, aby nevznikal dojem ghetta, se jistě bude i uvnitř festivalu dál diskutovat.

Od letošního ročníku má Pražské jaro nového ředitele - Pavla Trojana. Návštěvník zatím hlavně zaregistroval, že mnohem více orchestrálních koncertů se konalo v Rudolfinu. S ohledem na akustické i jiné problémy Obecního domu to lze jen uvítat.

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar

2. května 2024

Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Stará parta z Pána prstenů se vrací, v novém filmu bude lovit Gluma

9. května 2024  19:07

Tým scénáristů známých pro trilogie Pán prstenů a Hobit ve složení Fran Walshová, Philippy...

RECENZE: Tady máš soudničku, ať je v tom kus Žižkova a nějaký cákanec krve!

9. května 2024  16:10

Po Krvavém Bronxu je tady Krvavý Žižkov! Druhá kniha z produkce brněnského nakladatelství Druhé...

TRENDY V KLIPECH: Guetta vzkřísil hit od O-Zone, Bendig děkuje fanouškům

9. května 2024  15:31

Devadesátky jsou podle Davida Guetty sázka na jistotu. Přichází s další předělávkou a přizval k ní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...