Mezzosopranistka Magdalena Kožená vystoupí na Pražském jaru už tuto neděli

Mezzosopranistka Magdalena Kožená vystoupí na Pražském jaru už tuto neděli | foto: Pražské jaro

Pražské jaro sahá od Mé vlasti z Velšska až po Mouchy a alpskou mlhu

  • 1
Festival klasiky Pražské jaro zahájí v pátek Má vlast od Bedřicha Smetany. Tentokrát ji zahraje Orchestr Velšské národní opery pod taktovkou jeho českého šéfa Tomáše Hanuse. O víkendu vystoupí Magdalena Kožená, v dalších dnech dostane velký prostor i nová hudba.

Festivalová dramaturgie pro zahajovací koncert střídá domácí i zahraniční ansámbly, letos tedy zvolila orchestr z Velšska s českým dirigentem. Hanus připouští, že Má vlast nepatří k obvyklému repertoáru jeho orchestru, nepokládá to však za nevýhodu.

„Náš orchestr je schopný vypořádat se s nejsložitějšími partiturami. Navíc v Česku se málo ví, že v orchestru je živá tradice české hudby, a to zejména janáčkovská,“ zdůrazňuje v narážce na práci, kterou ve velšské metropoli Cardiffu odvedli propagátoři Leoše Janáčka dirigent Sir Charles Mackerras a režisér David Pountney.

Už v neděli bude hostem přehlídky mezinárodně renomovaná mezzosopranistka Magdalena Kožená, která ve spolupráci s japonskou pianistkou Mitsuko Uchidou zazpívá písně francouzských autorů Oliviera Messiaena a Clauda Debussyho. Budou mezi nimi i Debussyho písně na texty Paula Verlaina a Charlese Baudelaira.

V příštím týdnu se pražskému publiku poprvé představí finský dirigent Klaus Mäkelä, kterého provází pověst jednoho z nejtalentovanějších mistrů taktovky mladé generace. V čele České filharmonie provede Mahlerovu První symfonii a ve Violovém koncertu Alfreda Schnittkeho doprovodí sólistu Antoina Tamestita.

Kontroverzní Laibach překopávají minulost a míří do pražské Hybernie

Sté výročí zahájení pravidelného vysílání Českého rozhlasu oslaví koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, s nímž se představí německý dirigent Cornelius Meister a český houslista Jan Mráček. Z Essenu přijede tamní orchestr se svým šéfdirigentem Tomášem Netopilem a hudbou Edwarda Elgara a Antonína Dvořáka.

Z dalších dnů pak jmenujme aspoň koncert Symfonického orchestru bavorského rozhlasu s Danielem Hardingem či český debut amerického skladatele a dirigenta Johna Adamse, autora mimo jiné opery Nixon v Číně; s Českou filharmonií nastuduje vlastní skladby a dále hudbu Američanky Gabrielly Smithové a Igora Stravinského.

Festivalová Hyena

Nová hudba ostatně dostane velký prostor, bude jí věnována sekce Prague Offspring, v jejímž rámci se uskuteční i dva koncerty rakouského souboru Klangforum Wien. Ten nabídne klíčová díla rezidenčního skladatele Prague Offspring Georga Friedricha Haase a připomene i 100 let od narození jednoho z nejvýznamnějších tvůrců 20. století Györgyho Ligetiho.

A také provede ve světové premiéře šest nových skladeb, jež čeští skladatelé a skladatelky napsali na objednávku festivalu. Názvy jako Mouchy či Pět barev alpské mlhy jistěže vyvolávají zvědavost. Prague Offspring chystá navíc i besedy či promítnutí filmu Hyena, pojmenovaného podle skladby Georga Friedricha Haase, v němž jeho manželka, herečka Mollena Williams-Haas, vypráví o cestě do nitra ženy – alkoholičky.

GLOSA: Jak Česká filharmonie ukázala cestu rájem

Na opačném konci časové osy bude koncert z děl francouzských barokních autorů v podání souboru Les Talens Lyriques a večer souboru Czech Ensemble Baroque a kontratenoristy Andrease Scholla. Závěrečný koncert letos obstará Česká filharmonie s dirigentem Christophem Eschenbachem. Po skladbách Ligetiho a Brahmse zazní Beethovenova Devátá symfonie s Ódou na radost.

Spousta koncertů je zcela či téměř vyprodaných. Relativně nejvíce lístků podle organizátorů zbývá na koncert violisty Antoina Tamestita a pianisty Cerdica Tiberghiena 20. května, recitál Isabelly Faustové a Antoina Tamestita 21. května a na Symfonický orchestr bavorského rozhlasu 24. května.