BeatCase je kolekce hudební i encyklopedická

Na našem trhu snad není přesněji zacílené vydavatelství, specializované na aktuální taneční muziku z klubů či domácích studií, než malá společnost Intellygent Recordings. Její duch Pierre Benesch mapuje scénu v jakýchsi průřezech či tematických celcích a vydává dramaturgicky přesvědčivá alba. Například kolekce Future Sound Of Prague 2000 - na které dostaly prostor Skyline, Southpaw, Significant Other a další kapely nebo projekty - přesáhla rozměry běžného výběru.
Lze ji pocitově označit za pražskou vizitku, kterou si návštěvníci přibalí do kufru společně s křišťálem, Kafkou či pohlednicemi Prahy; třetí část se právě připravuje.

Nedávno vydali dvoualbovou kompilaci BeatCase. Benesch se tentokrát soustředil na drum'n'bassové nahrávky a záběr skupin či projektů rozšířil o mimopražské účastníky - je tu například slovenský host, který si říká Ear Drum Kru. Öggg je Honza Hladík označovaný za českého Fatboye Slima, jenž v roce 1997 vydal album Smoke On The Waterpipe. Zkratka ZKA4T zahrnuje jednočlenný projekt Matouše Godíka, jemuž letos vyjde jedna skladba na kompilaci britské značky Pork Recordings... Vtipné několikavteřinové štěky, třeba zvolání imigračního úředníka, koření sled nahrávek, jichž je na prvním, "zeleném" disku osmnáct, zatímco černý kotouč obsahuje patnáct snímků. Délka není striktně daná. Brainwashig Experiment probíhá v sedmiminutové časové délce, aniž byste se nudili, snímek Two Faces je ještě o minutu delší...

Různí umělci: BeatCase

2CD: 75 a 74 minut

Intellygent Recordings, 2000

Ukázky najdete ZDE.

První disk BeatCase je zajímavější: kompletuje sevřenější a sytější nahrávky, zatímco druhá deska dává prostor snímkům ještě s volnější strukturou, které jsou vhodnější pro klubové prostředí než k pasivnímu poslechu.

Vábničkami jsou nejčastěji těkavé rytmy. Ostatně většina snímků vychází z napětí, jež vzniká prolínáním monotónního nervního pulsu s nevázaně poletujícími hlasy či tóny. Textů si posluchač příliš neužije, ale to patří k parametrům stylu. Skladba z dílny Synergy, nazvaná Remix 0002, graduje zvoláním: "Pojďte ven!" A ono to docela stačí. Stále se zlepšující Skyline jdou v prolínačkách tanečního rytmického těkání a zpěvu ještě dál. Je to soužití hlasivek, nástrojů a strojů, swingujících ve společném vytržení. O stupeň agresivnější přístup má Errphorz s živým šestniminutovým snímkem Det Het Ket On The Everest, ve kterém chrlené deklamace rozbíjejí poklidný vánek smyčců nebo šumů.

S velmi volným pojetím hudby korespondují jazzové vyhrávky nebo aspoň jazzový duch, vstoupivší do hájemství rytmických struktur. To je případ nahrávky G Jazz, za níž se skrývá projekt Reverb. Měkké basové rozběhy a figury vytvářející náznak melodií jako by se odněkud vynořily a s odezněním skladby se kamsi ztratily. Na rozloučenou jim ševelí činely. Nahrávka Squeasy Listening, již vytvořil zmíněný ZKA4T, je založena na podobném principu, jenže si v ní lyricky prozpěvuje dívčí hlas.
BeatCase splňuje několik funkcí. Je to jakási encyklopedie nebo aspoň její část, díky které budeme jednou vědět, co se dělo v zákulisí zdejší scény, když ještě byli tvůrci odkázáni sami na sebe. Navíc kolekce BeatCase obstojí i z čistě hudebního pohledu. Zaujetí, invence a potenciál nápadů se nedá přeslechnout.

Témata: klub, Skyline, Umělec