Vzpomínky mrtvého muže
Příběh se začíná vyprávět ve chvíli, kdy je na pláži poblíž Lisabonu nalezena mrtvola neznámého muže. Charizmatický detektiv Pinto, pověřený vyšetřováním případu, objeví brzy videokameru oběti a díky natočeným záběrům pak nalezne i svědkyni - osamělou studentku, která se s mrtvým znala. Její vyprávění je ale plné mezer a nejasností, a také videozáznamy odhalují stále další a další navzájem si protiřečící střípky celého příběhu.
Příběh ale není pouze detektivkou, je také podobenstvím o světě, kde pravda může mít nespočet tváří a kde je každý každému cizincem. Autor sám jej označil za "příběh o posedlosti sledováním druhých".
Markus Heltschl (1952) studoval filmovou školu ve Vídni. Vzpomínky mrtvého muže, stejně jako svůj hraný debut Am Rande der Arena (2001) natočil režisér podle vlastního scénáře.
Jako scenárista je dále podepsán například pod filmem Raffl (1984) režiséra Christiana Bergera, který byl ve stejném roce uveden v přehlídce Quinzaine des Réalisateurs v Cannes, či Unter Freunden (1991) režiséra Lukase Stepanika.
Babka
Kdesi v severním Rusku se v domě u jezera čiperná stařenka Tusja obětavě stará o domácnost své nemocné dcery. Svůj jediný majetek odkázala Tusja vnukům, aby jim umožnila životní start. Když dcera zemře, rozhodne se zeť odstěhovat ji k jiným příbuzným. Nezdá se ale, že by kdokoli skutečně chtěl stařence střechu nad hlavou poskytnout...
Přesto však Babka není jenom vyprávěním věčného příběhu o nevděku mládí vůči stáří, ale i obrazem současné ruské transformující se společnosti.
Režisérka Lidija Bobrovová (1952) se ve své tvorbě zaměřuje téměř výhradně na téma společenské transformace a života a mentality současných venkovanů. Často pracuje s neherci. Mezinárodního uznání se dostalo například filmům Oj, vy, gusji...(1991) a V toj straně (1997).
Fotografie ze soutěžního filmu Babka |
Fotografie ze soutěžního filmu Babka |
Fotografie z filmu Vzpomínky mrtvého muže |