Nominace na Thálii mi přišla zvláštní, přemýšlí Zuzana Stivínová

  • 0
Herečka Zuzana Stivínová se ve čtvrtek poprvé představí v roli nevěrné manželky Čapkova Hordubala. Premiéru stejnojmenné novinky chystá Národní divadlo do své historické budovy, tvůrci slibují dvojitou detektivku. Stivínová se vedle nové role zmínila i o svých filmových plánech, či překvapivé nominaci na Cenu Thálie.

Do čtvrté sezony v Národním divadle vstupuje Zuzana Stivínová velkou rolí. Ve čtvrteční premiéře Hordubala se na jevišti historické budovy představí jako Polana Hordubalová. „Polana je v dědině dost neoblíbená,“ popisuje nevěrnou hrdinku Čapkova románu. „S nikým ze sousedství se nepřátelí, je hodně sama, i když vztah má. A je hrdá,“ pokračuje herečka. „Několik postav ji nazývá divnou a ještě horšími výrazy. I já si myslím, že je trochu divná a to se mi na ní líbí,“ přibližuje svou roli.

Stivínové Polana se vlastně dá považovat za roli hlavní. Tvůrci divadelní adaptace prvního dílu Čapkovy trilogie se totiž odhodlali k neobvyklému kroku. Dramaturgyně Ilona Smejkalová a režisér Michal Vajdička divákům nabídnou Hordubala, ovšem bez Hordubala.

Začnou jeho smrtí, kdy se všechny postavy Čapkovy rusínské vesnice sejdou na karu a skrze ně tak zpětně vyprávějí jeho osud. „Skládáme jeho příběh jako dvojí detektivku: nehledáme jen domnělého vraha, ale i skutečného Juraje Hordubala a jeho duši. Kým byl, než odešel do Ameriky, a kým byl, když se po osmi letech vrátil?“ vysvětluje autorka dramatizace Smejkalová. „Divák si na to rychle zvykne. Hordubal tam s námi vlastně neustále je,“ přemýšlí o nezvyklém kroku Stivínová. Nastudování Hordubala je první zdejší režií Michala Vajdičky v roli kmenového režiséra první scény.

„Spolupracuje se mi s ním výborně, skvěle chápe situace a dokáže výborně pomoct i s mimoslovním jednáním herce,“ pochvaluje si Stivínová. Vajdičkova práce je přitom dost odlišná od děl režisérských excentriků Jana Friče a Daniely Špinar, kteří udávali směr první scény v posledních letech. „Mám štěstí, všichni tři se mi skvěle věnovali, nebudu srovnávat!“ odmítá se Stivínová pouštět do jakéhokoli považování jejich přístupů.

RECENZE: Máslo, mléko a zachránit svět. Návrat Maxima Gorkého se vydařil

Nyní devětačtyřicetiletá herečka působí na první scéně už podruhé, po prvním angažmá v letech 1994 až 2000 se do Činohry Národního divadla nastálo vrátila v roce 2019. Letošní podzim zarezonovala její nominace na Cenu Thálie, kterou si vysloužila za titulní roli v oceňované inscenaci Vassa Železnovová.

„Mě nominace přišla zvláštní, protože je to v mé kariéře snad nejkompaktnější souborové divadlo, kde nikdo nemá ‚sólíčka‘ a téměř žádné monology a všichni jsme stále na scéně,“ komentuje trochu překvapivé rozhodnutí komise. „Takže tímto oceňuji celé obsazení,“ směje se.

„Jinak si opravdu užíváme Oběd u Wittgensteina, to je pro mne velmi výjimečné představení! A brzy budeme mít derniéru, takže bych ráda diváky ještě pozvala,“ upozorňuje na předchozí kus, kde si naopak spolu s Lucií Juřičkovou a Sašou Rašilovem dopřávají důrazné monology ve strhujícím rytmu.

Kariéru jí zastavilo zranění. Stala se pornoherečkou, teď o ní vzniká film

Vedle divadelní práce stíhá herečka i role před kamerou. „Dotočila jsem absolventský hraný i animovaný film Darji Kaščejevové Electra, kde hraji matku Klytaimnéstru. Způsob natáčení a celková spolupráce mě okouzlila,“ popisuje setkání s nadějnou studentkou FAMU, která už obdržela studentského Oscara za snímek Dcera. V Elektře se Stivínová objeví s Robertem Jaškówem a Zuzanou Částkovou.

„Jinak stále ještě točím krimiseriál Oktopus pro Českou televizi. A brzy půjde do kin film Její tělo. Tam ztvárňuji trenérku. Tak jsem se aspoň musela držet v kondici a snad mi to zůstalo,“ dodává k očekávanému filmu popisujícímu životní osud české sportovkyně a později pornoherečky Andrey Absolonové.