Lenny, povětšinou nevýrazný nešika bez ambicí, jinak průměrný muž, prochází velkoměstem, aby našel matku syna, kterého nedlouho předtím adoptovala jeho ctižádostivá žena.
Místem, v němž se Lenny pohybuje, však nemusí být v případě pražské inscenace v Divadle Disk nutně New York (jako ve filmu), ačkoliv muzikálové písně to silně evokují. Může jít o jakoukoliv mohutnou polis - město, kde se neskutečné stává skutečným. Proto nevadí, že na scéně není ani náznak mrakodrapu a že se postavy pohybují mezi zbytky antických sloupů.
Lennyho během hry neustále pronásleduje vlezlý antický chór v polomaskách a bílých antických tógách. Nejde však o hordu patetických a afektovaných vypravěčů, ale o další dynamickou postavu.
Dnem i nocí Lennyho špicluje, zastrašuje, ponouká i varuje. Stává se nechtěným, ale současně vtipným partnerem, který umí předpovědět budoucnost a včas - samozřejmě díky Diovi - zasáhnout, aby lehkovážná story skončila happy endem. A jeho častý, škodolibý výsměch hlavním postavám (zejména Lennymu) z něj vytváří spřízněnce publika.
Parodie na antický chór je velmi dobře zahraná. Stejně tak se blýsknou i další herci, především Michal Kern (Lenny Weinrib) a Eliška Boušková (Linda Fuck).
K dobrému vyznění postav pomáhají nejen charakterově propracované kostýmy a jimi zvýrazněné fyzické dispozice představitelů, ale i pochopení, v čem spočívá smysl parodie, nadsázky a allenovského humoru s cynickým vyvrcholením.¨
Kern i Boušková nehrají s cílem využít každou repliku k salvám smíchu, nezvýrazňují snadno pochopitelnou parodičnost, ale jakoby mimochodem prožívají zcela rozdílné životy "ušláplého" sportovního novináře a "necitlivé" prostitutky, které osud na chvíli spojí dohromady. Ale právě z ničeho, z každodenních banalit, vzniká někdy mnoho. Tak jako v příběhu Lennyho a Lindy.
DIVADLO DISK |
Režie Svatopluk Skopal, překlad Dana Hábová, Martina Schlegelová, výprava Katarzyna Pol, hrají Michal Kern, Eliška Boušková, Tereza Vilišová, Ladislav Hampl. |
Fotografie z představení Mocná Afrodíté v Divadelním studiu Disk. |