RECENZE: Jen kdyby ženy nezouvaly mužům boty. Nadčasový Rok na vsi v Celetné
Jednadvacet postav, jednadvacet propletených osudů a navrch celá moravská obec Habrůvka. Kdo zná komornější dispozice pražského Divadla v Celetné, bude se patrně divit, jakým směrem se zde sídlící spolek Kašpar vydal, když se rozhodl zinscenovat klasiku bratří Mrštíků.
Režisérce Barboře Maškové a dramaturgyni Lence Bočkové, které k nové premiéře využily slavnou dramatizaci Miroslava Krobota, se ovšem ono zdánlivě nemožné povedlo bez problémů.
Ves Habrůvka se v Celetné logicky musí obejít bez jakýchkoli folklorních a národopisných pentlí, krojů či klasické návsi. Realita vesničanů je zde znázorněna v neurčitém bezčasí současnosti, což ilustruje zejména civilní oblečení všech herců. Džíny, košile, trika, boty. Tento rok na vsi můžeme prožít třeba hned, v devadesátých letech minulého století, ale klidně i za pár dalších desítek let.
Clint Eastwood stále žije? Tak to je svět v pořádku, ujišťují se každé ráno |
Jediným reliktem, který na dobu (doufejme) dávno minulou odkazuje, je nucená převaha mužů nad svými manželkami. Ty jim i v této Habrůvce stále zouvají boty ze ztěžklých nohou a na povel chystají večeři. Jinak se jedná o drama skutečně nadčasové.
Ani scéna nějaký časový klíč nenabízí, hraje se na prázdném pódiu, kterému vévodí jen jakýsi kiosek nahrazující Rybářovu hospodu. Kostel se pak scénografce Petře Krčmářové povedlo ztvárnit zcela vzadu na scéně. Kněz (Marek Pospíchal) i linka okolo Kunce (Jakub Špalek) a Amaty (Kateřina Zapletalová) se tak celou dobu odehrávají v druhém sledu, jakoby na kůru. Scéna zaujme ještě uměřeným využitím neonů, které nenuceně pomáhají budovat kýženou atmosféru daného období či situace.
Síla Roku na vsi v podání Kašparů tak spočívá plně v hereckých výkonech. Režisérce a hercům se povedlo z díla vydestilovat skutečně to zásadní – emocemi propletené vztahy, ze kterých se vlastně všichni snaží dostat to nejlepší jen sami pro sebe. Sobeckost každé z postav se možná zdá být v rozporu s fungováním tak uzavřeného prostředí, jakým stále může být malá vesnice. Ovšem v principu to tak můžeme přenést na každé menší společenství. Bohužel třeba i rodinu.
Rok na vsiKašpar (Divadlo v Celetné) premiéra 7. března 2023 režie: Barbora Mašková hrají: Jan Jankovský, Irena Kristeková, Jitka Nerudová, Jan Zadražil, Daniel Pivoda Ondráček, Tereza Slámová, Eliška Hanušová Bašusová, Miloslav Tichý, Jakub Špalek, Kateřina Zapletalová, Tomáš Stolařík, Martina Prášilová, František Kreuzmann, Jelena Juklová, Marek Pospíchal, Tereza Rumlová, David Depta, Štěpán Coufal, Pavel Lagner, Diana Toniková, Kryštof Kotek |
Z hereckých výkonů zaujme Jan Jankovský. Svého Rybáře divákům od počátku představuje jako zemitého, rovného chlapa. Jeho selhání pak bolí o to víc. Vděčnou roli Vrbčeny si s patřičným sex-appealem doslova vychutnala Iris Kristeková. V kontrastu k ní pak stejně dobře odvedla svou úlohu ustarané Bílé macechy Jitka Nerudová. Pohromadě ale drží celý tým (v dalších rolích třeba Jan Zadražil, Tomáš Stolařík či Diana Toniková), i proto se se ostatně tolik postav a osudů na jeviště v Celetné vejde a to se ve výsledku rozhodně nezdá tak malé.
Rok na vsi v Celetné je tak zajímavým příspěvkem do současného pohledu na českou realistickou klasiku v kontextu toho, že Národní divadlo uvedlo takřka současně Stroupežnického Naše furianty. Zatímco Františákova inscenace se na první scéně nebojí nadhledu a folklorních motivů, novinka Divadla v Celetné sází čistě na sílu textu a psychologii postav. Obě dvě moderní pojetí tak nabídnou současné divadlo. Každé jiným způsobem a přesto shodně poutavé.
RECENZE: Skanzen, či nadčasovost? Furianti Pavelka s Matáskem zvládnou oboje |
Tipy z televizního programu
Recenze: Stážista 55 %, Padesát odstínů temnoty 25 %, Osm hrozných 65 %, Hanebný pancharti 70 %, Terminator Salvation 60 %, RED 2 65 %, Tintinova dobrodružství 80 %, Sny o toulavých kočkách 70 %, Nevědomí 65 %, Vedlejší produkt 55 %, Řekni to psem 50 %, Pán prstenů: Dvě věže 80 %, Nejvyšší pocta 50 %, Úhel pohledu 70 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Equalizer 2 55 %, Zmizelá 75 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Pyšná princezna, Byl jednou jeden král, Eurovision Song Contest, Miss Czech Republic, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
RECENZE: A přece se točí. Suchý s Molavcovou zvou na poklidnou jízdu
Pomalu plynoucí večer se silnou, ale stále přiměřenou dávkou nostalgie nabízí novinka pražského...
RECENZE: Walliamsův Kosmokluk je skvělé čtení, ale autor umí i skvělejší
V češtině vyšla nová kniha populárního britského spisovatele Davida Walliamse. Novinku Kosmokluk...
Izraelka postoupila do finále Eurovize i přes protesty. V Itálii s obřím náskokem
Navzdory četným protestům proti účasti Izraele na letošním ročníku Eurovize postoupila zpěvačka...
RECENZE: Potřetí a naposled je tu Iveta, nejplačtivější ze všech řad
Premium Nikdo neví, kdo jsem; už nechci, aby se mi smáli. Takovou zpovědí Ivety Bartošové zakončili tvůrci...
Inspektor/ka – oblast vigilance zdravotnických prostředků
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha