Autostop podle Vyskočila je výraz svobody nejen toho, kdo mával

  8:57aktualizováno  8:57
Tři tečky na obalu, tři tečky uvnitř knihy. Jednoduchý grafický motiv uvozuje dílo věnované tvorbě žijící legendy českého divadelnictví Ivana Vyskočila, spoluzakladatele pražského Divadla Na zábradlí a zakladatele Nedivadla.

Divadelní herec, režisér a spisovatel Ivan Vyskočil (vpravo) s moderátorem Markem Ebenem v roce 1998 | foto: ČTK

Jde vlastně o novinku dvacet let starou, nakladatelství Brkola vydalo přepracovanou publikaci z roku 1996, již připravil Vyskočilův pozdější souputník Přemysl Rut. Knihu jednoduše nazvanou Nedivadlo Ivana Vyskočila nyní doplnil Michal Čunderle o dvě hry i studie a desítky fotografií.

„My jsme to dělali hlavně proto, že v tom pajzlu, kterému se říkalo Reduta, nebylo možné nic jiného než vylézt na pódium a na tom jednom čtverečním metru se pokusit, aby ti, co ani nebyli diváci, co byli tanečníci, kterým se nedostávalo parketu, přestali smutnit, že nemohou tančit, že nemohou ani dojíst řízek,“ cituje publikace Vyskočilova slova, jimiž vysvětloval základy svých textappealů. Tedy literárního kabaretu, součásti divadla malých forem, kde s Jiřím Suchým tvoří nejvýraznější zástupce.

Z her jsou v knize Poslední den, Křtiny v Hbřbvích aneb Blbá hra či slavná HAPRDÁNS, HAmlet PRinc DÁNSký ve zkratce.

Soubor doplňují i rozhovory včetně toho, v němž nyní sedmaosmdesátiletý Vyskočil debatoval s Milošem Rajchrtem začátkem 70. let o autostopu, jejž v Nedivadle proměnil ve scénický útvar. „Na autostopu, když jsem ho prožíval a poté se jím trochu zabýval na divadle, mě nejvíc přitahovalo a dávalo největší radost setkání. Setkání jako výraz svobody toho, který zastavil, i toho, který mával.“


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

TELEVIZIONÁŘ: Herecký král filmu Schmitke objevuje Babylon Berlín

Ze seriálu Babylon Berlín

I když osobně zůstal u nominace, před čtyřmi lety německý herec Peter Kurth s kolegy nadšeně slavil ceny české filmové...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

Další z rubriky

RECENZE: Jak zabít dobrého komika? Předvídatelným dějem a přestávkou

Záběr ze zkoušek kusu Jak zabít komika

Prázdné jeviště, zářivý nápis Show Must Go On, mikrofon. Pražské Divadlo Ungelt překvapilo uvedením hry Owena...

RECENZE: Nevzrušivý a poklidný Rok na vsi plyne uctivě jako starý film

Záběr z inscenace Roku na vsi v Divadle pod Palmovkou

Za příležitost pro pěkné souborové hraní označil režisér a zároveň ředitel pražského Divadla pod Palmovkou Michal Lang...

Jak to bylo s myšokem v Národním muzeu, rád prozradí Cabaret Calembour

Milan Šotek, Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora jako Cabaret Calembour

Všechno nejlepší. Tak se jmenuje kniha, která shrnuje dosavadní tvorbu Cabaretu Calembour. Uskupení okolo Igora...

Najdete na iDNES.cz