Sobota 29. ledna 2022, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 29. ledna 2022 Zdislava

RECENZE: Smrtelné hříchy v Národním divadle jsou spíš otravné

  18:55
Národní divadlo uvedlo v jednom večeru na jevišti Státní opery dvě operní jednoaktovky 20. století, Sedm smrtelných hříchů od Kurta Weilla a Očekávání od Arnolda Schönberga. Dramaturgická zajímavost, ale výsledek se za úspěch nedá považovat.

Dagmar Pecková v jednoaktovce Kurta Weilla Sedm smrtelných hříchů | foto: Zdeněk Sokol

Obě díla spojuje krátká stopáž, trvají přibližně půl hodiny, liší se však hudebními prostředky. Satirický kabaret z dílny Kurta Weilla a Bertolda Brechta, jenž měl světovou premiéru roku 1933 v Paříži, se vysmívá měšťácké omezenosti, v níž největším hříchem je nemít peníze. Označení „balet se zpěvy“ naznačuje výraznou choreografickou složku, ostatně hlavní hrdinka, putující po amerických městech ve snaze vydělat rodině peníze na dům, je rozdvojena mezi zpěvačku a tanečnici. Během cesty je původně svobodomyslná Anna svou sestrou i členy své rodiny pomyslně zaučována do kýžených „ctností“.

Není jistě snadné vymyslet pro každou scénku nějaký trefný obraz, aby byl srozumitelný a současně nikoli povrchně didaktický. V jevištním ztvárnění režisérky Barbory Horákové Joly je však těžké vůbec nějaké obrazy najít. Vše se odehrává na tmavé scéně, po níž se ve víceméně šedých kostýmech pohybují tanečníci, ale choreografie i videoprojekce děj stěží popisují, natož aby ho originálně vykládaly. Jediné, co si člověk zapamatuje, je hřích obžerství, při němž členové Anniny rodiny sedí na záchodech. Asi proto, že obžerství způsobuje zažívací potíže, ačkoli o ně v textu nejde…

Kurt Weill: Sedm smrtelných hříchů, Arnold Schönberg: Očekávání

Dirigent: Jiří Rožeň

Režie: Barbora Horáková Joly

Národní divadlo Praha, premiéra 26. 11. 2021 ve Státní opeře

Hodnocení: 50 %

Dagmar Pecková, jež se Kurtu Weillovi v posledních letech věnuje, není jediná operní pěvkyně, která roli Anny ztvárnila, ve virtuálním prostoru si kromě původní interpretky Lotte Lenya či Gisely May lze poslechnout právě i dámy z operního světa. A je znát, že i takové hvězdy jako Anne Sofie von Otter či Brigitte Fassbbaender měly problém trefit Weillovu lehkost, ležérnost, nemluvě o určité perverznosti a kabaretiérských ostnech. Dagmar Pecková na tom není lépe, navíc její mezzosoprán už je dost ztěžklý na nějaké působivé hlasové kejkle. Jakási tíha jakoby ležela i na orchestru, který řídil mladý dirigent Jiří Rožeň. Ještě před začátkem představení vyhrávala divákům z jeviště tříčlenná kapela. Pokud měla diváky odvést od povídání a četby programu (mimochodem podrobně zpracovaného), tak se to podařilo.

Žena na lesní cestě

Schönbergovo expresionistické monodrama Očekávání, poprvé uvedené roku 1924 v Praze, je zase jinou výzvou pro režisérovu fantazii. Scéna ženy, která v lese hledá svého, patrně nevěrného milence, vzpomíná na společné chvíle, žárlí, a nakonec ho nachází mrtvého, může inspirovat ke stovkám výkladů, od realistického po čistou halucinaci. Režisérka zvolila z této škály tu první. Vstupní obraz je působivý – hrdinka je jakoby zasazena do oživlého obrazu lesní cesty, dokonce narazí na skutečnou „mrtvolu“. Člověk čeká, co bude dál a napadne ho, že tento výjev asi po nějaké chvíli zmizí, „trik“ bude odhalen a zůstane holá jevištní pravda, aby on pochopil, že se hraje o iluzi. A fakt se to stane! Na jevišti zůstane jen pár umělých větví a Ženu dva muži odvedou, asi do blázince. Předvídatelnost ovšem žádnému režisérovi neslouží ke cti…

Na rozdíl od Weilla je Schönbergova hrdinka velkým sólem pro skutečnou a velkou operní pěvkyni. Petra Alvarez Šimková se těžký part, vyžadující značný rozsah a hutnou střední polohu, řekněme poctivě naučila, poctivě se jím prokousala, případně prokřičela, občas ji bylo z dvanácté řady přes silně hrající orchestr dokonce i slyšet, ale nějaké charisma, jímž by part ozvláštnila, v hlase nemá. Ale proč hrát Očekávání, když inscenace nemá nápad a zpěvačka charisma? A proč hrát Kurta Weilla, když není jevištní fantazie ani vhodná interpretka? Takové hříchy managementu Opery Národního divadla nejsou snad smrtelné, ale otravné určitě. Mimochodem, na premiéře bylo hodně prázdných míst, za což jistě může do nemalé míry pandemie. Tím spíš je otázka, jakou bude mít tento projekt návštěvnost.

  • Nejčtenější

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Zemřel Radan Dolejš. Kapelníkovi legendární skupiny Šlapeto bylo 57 let

V neděli večer zemřel kapelník souboru Patrola Šlapeto Radan Dolejš. Na sociálních sítích to oznámila zpěvačka z jeho...

RECENZE: Lucie Vondráčková kšeftuje se slovem láska jak na bleším trhu

Zpěvačka a herečka Lucie Vondráčková stále žije ve svém „marmeládovém“ písničkovém světě, kde se uvzdychaně zpívá o...

Zemřel herec Jiří Plachý mladší. Jeho hlasem mluvil Jean Reno i Spock

Ve čtvrtek zemřel herec Jiří Plachý mladší, bylo mu 75 let. V Divadle na Vinohradech působil více než padesát let....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Netopýr dolétal. Zemřel zpěvák a herec Meat Loaf, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let zemřel americký zpěvák a herec Michael Lee Aday, známý jako Meat Loaf. Proslavil se zejména albem Bat...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

RECENZE: Je to jen špatný sen. Bludný Holanďan ve víru vln a decibelů

Národní divadlo uvedlo ve Státní opeře další novou inscenaci. Bludný Holanďan od Richarda Wagnera patří k titulům...

Nothing else, Mothers. Antonie Formanová tančí o vztahu matek a dcer

Do jaké míry se necháme ovlivnit našimi prvotními vztahy a přejatými vzorci chování? A když je odkryjeme, můžeme je...

Na mileniály s cynismem i trapným scrollováním. Nesvačilová hraje na Štvanici

Ironické ohlédnutí za životem instagramové generace slibuje sobotní premiéra pražského Divadla Letí. Novinka A se mnou...

RECENZE: Rok 2020 nebyl, anebo pořád trvá? ptá se requiem křehkých duší

S podtitulem „requiem křehkých duší“ uvádí pražské A studio Rubín jednu ze svých dosud posledních premiér Osobní Fudži....

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Za*raný zpátečnický příběh, opřel se Dinklage do Disney kvůli Sněhurce

Plán natočit novou verzi Sněhurky a sedmi trpaslíků příliš nepotěšil amerického herce Petera Dinklage. Obvinil...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...