Příběh o misantropickém básníkovi, který okolo sebe chrlí nádherné verše v kontrastu se zcela sprostými skutky, je více než souvislou hrou pouhým střípkovitým náčrtem.
Režisér Marek Němec sliboval, že se z mozaiky pokusí udělat srozumitelnou inscenaci, vytáhnout příběh. Zda se to podařilo, těžko říct. Divák na začátku pochopí úvodní scénu, kde se Baala (alias boha poživačnosti) snaží s vidinou zisku ukořistit vydavatelé. Dále však následuje spíše jen soubor více či méně jasných scén, ve kterých se hlavní postava blíží do středu pomyslného životního víru, aby se v jeho konci roztočila do nezvladatelných otáček.
„Nic, žádný konec nebude. Nic trvá věčně,” zazní v závěru. A stejně tak: „Přežíráš se Baale, pukneš.” Ve finále se diváci dočkají toho, k čemu celé představení směřuje. „Zběsilá road movie”, jak inscenaci samo divadlo označuje, končí závěrečným vykolejením, definitivní ztrátou balance, smrtí.
BaalŠvandovo divadlo premiéra 19. března 2016 režie: Marek Němec hrají: David Punčochář, Jacob Erftemeijer, Marek Pospíchal, Eva Josefíková, Martina Krátká, Marta Dancingerová, Barbara Lukešová, Miroslav Hruška, Tomáš Červinek, Tomáš Pavelka |
Celkové špinavé vyznění Němcově inscenaci sedí, autorce scény Agnieszce Páté-Oldak se podařilo do víceúrovňového prostoru zaplivaného baru dostat vše, včetně deseti herců v bezpočtu rolí. David Punčochář zvládá těžkou roli rozervance, jen mu místy není příliš rozumět. Zaujme i Tomáš Pavelka v roli kabaretiéra - hudební složka je vůbec silnou stránkou večera.
I když by vzhledem k absenci děje mohl být trochu kratší, je Baal povedeným atmosférickým kusem. Sice není pro každého, případnému divákovi však bude rezonovat v hlavě ještě dlouho po skončení.