Skončila obnova trati svobody na české straně. Teď se čeká na Němce

  12:01aktualizováno  12:01
Dlouho připravovaná rekonstrukce trati z Aše do Selbu, která je známá také jako trať Vlaku svobody, na české straně skončila. Vlaky však na ni prozatím nevyjedou. Přestože čeští železničáři hlásí hotovo, čeká se na to, až podobné hlášení přijde i z německé strany.

Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony. Pohled na německou stranu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„V průběhu několika měsíců byly na trati vyměněny koleje, konstrukční vrstvy a pražce, pracovalo se na opravách mostků. Z bezprostřední blízkosti kolejí zmizela náletová zeleň, opravy se dočkalo také nástupiště na hlavním nádraží v Aši,“ upřesnil ašský místostarosta Pavel Klepáček.

Práce pokračují rychle i na německém úseku, kde je ale objem stavebních úprav podstatně větší. „Stavbou navíc je zde například most přes obchvat u obce Erkersreuth, kterým byla trať před lety přerušena,“ řekl Klepáček.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení společnosti Správa železniční dopravní cesty dosáhly celkové náklady na rekonstrukce české části trati téměř 77 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, první vlaky by z Aše do Selbu měly vyjet s novým jízdním řádem, tedy v polovině prosince.

Jaké vozy budou po trati jezdit, ještě není jisté

Podle předpokladů zde bude jezdit osm párů přímých vlaků denně ve dvouhodinovém intervalu. K tomuto počtu je nutné připočítat ještě ranní a odpolední spoje ze zastávky Aš - město do Chebu. Přípoje z ašského hlavního nádraží na zastávku Aš – město budou zajišťovány motorovým vozem Českých drah.

V současné době probíhají jednání o budoucí spolupráci mezi společnostmi České dráhy a VogtlandbahnGmbH, která bude na základě veřejné soutěže zajišťovat dopravu od hranic do Hofu. Zatím však není jasné, jaké vozy na obnovenou mezinárodní trať vyjedou.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení.

„Vzhledem k tomu, že státní hranice leží zhruba v polovině trati mezi Chebem a Hofem, předpokládali jsme, že provoz bude zajišťován jedním vozidlem německého dopravce a jedním naším vozidlem PESA. Výkony by se tedy naturálně vyrovnávaly. Vozidlo PESA však zatím ještě nebylo na německém území schváleno, takže tato otázka je stále otevřená. Nicméně jsme se dohodli, že si budeme jedno vozidlo od německého dopravce půjčovat,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech Vladimír Omelka.

Železniční přeprava na této cestě byla zahájena v roce 1865. Po druhé světové válce sloužila sedmikilometrová trať Aš – Selb pouze pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši.

V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Poslední nákladní vlak na tuto trať vyjel před dvaceti lety v roce 1995. Lidé na české straně se však plánů na opětovné zprovoznění trati nevzdali. Její obnovení vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili před lety v referendu.

Nejčtenější

Chyby bankomatu využili i další lidé, jeden vybral 170 tisíc

Ilustrační snímek

Karlovarští policisté obvinili dalších pět lidí, kteří využili chyby jednoho z bankomatů. Ten namísto tisícikorun...

Česko - Německo 5:4, hokejisté ustáli dramatický závěr

Český útočník David Tomášek se tlačí do zakončení v utkání proti Německu.

Hokejová reprezentace zvládla dramatickou přetahovanou s Německem a svůj třetí zápas série Euro Hockey Challenge...

Česko - Německo 5:4, národní tým ztrácel, skóre ale otočil

Český útočník Tomáš Zohorna (v bílém) bojuje u mantinelu s obráncem Německa...

Vydřené vítězství. Hokejová reprezentace porazila Německo 5:4, a zvládla tak i čtvrtý zápas série Euro Hockey...

Agresor dvakrát vybrzdil jiné auto, řidiče pak ztloukl gumovým obuškem

Ilustrační snímek

Policisté na Sokolovsku stíhají muže, který nejprve dvakrát vybrzdil na silnici jiného řidiče a pak ho ztloukl gumovým...

Za vraždu nepohodlného svědka v septiku soud potvrdil 28 let vězení

Za vraždu Dominika P. a pohlavní zneužití nezletilé dívky si Jaromír Šmídek...

Odvolací pražský vrchní soud potvrdil trest 28 let vězení pro Jaromíra Šmídka. Zneužil dítě a později zavraždil muže,...

Další z rubriky

Muž se zákazem řízení nechal auto na policejním parkovišti, hlídce pak lhal

Řidič zaparkoval na policejním parkovišti přímo pod značkou zákaz vjezdu.

Na mimořádně drzého řidiče narazili policisté v Karlových Varech. Nejen že řídil, přestože to měl soudem zakázané, ale...

VIDEO: Zlodějka ukradla ženě z kabelky peněženku přímo pod kamerou

Žena okradla turistku v karlovarské drogerii, z účtu jí pak stihla vybrat...

Policie pátrá po zlodějce, která v karlovarské drogerii ukradla ženě z kabelky peněženku přímo pod kamerou. Stihla jí...

Kilometry oplocení podél D6 přinesly výsledky, ubylo srážek se zvěří

Ředitelství silnic a dálnic staví kolem dálnice D6 ploty, které mají zamezit...

Oplocení, které od loňského roku chrání D6 na trase od Karlových Varů do Chebu, přináší výsledky. Díky plotu ubylo...

Najdete na iDNES.cz