Přibližně sedm kilometrů dlouhá trať o rozchodu 600 milimetrů začíná ve stanici Soos, kousek od vstupu do rezervace. Tady si lze i prohlédnout sbírku úzkorozchodných vozidel včetně vozíků visutých lanovek. Mimo areál stanice stojí bývalá cihelna s malým muzeum a expozicí, jež nabízí pohled do historie drážky a těžby jílů na Skalensku. Cesta vláčku vede přes výhybnu Rampa až na stanici Kateřina, kde stojí původní historické depo.
„Vloni jsme s pomocí dotace od Karlovarského kraje opravili část střechy depa na Kateřině. Budova byla postavená někdy ve 20. letech minulého století a pro nás je poměrně důležitá. Vozidla se zde odstavují a probíhá tu jejich údržba. Budova je sto let stará, rádi bychom jí vrátili původní podobu,“ poznamenal Petr Hošek.
Plánovaná expozice ukáže historii drážky
Podotkl, že po opravě střechy, komínů, osvětlení a stávající technologie je v plánu vybudování expozice, která ukáže historii místní drážky. Tedy proč tu vznikla a k čemu sloužila. „Už nyní si tu lidé mohou prohlédnout odstavené lokomotivy, které právě nejezdí,“ řekl Hošek. Podle něj by budova depa mohla být v dohledné době prohlášena technickou památkou. Žádost už posuzuje ministerstvo kultury.
Vláček je pozůstatkem rozsáhlého kolejového systému o původní délce kolem 20 kilometrů, který sahal až do Velkého Luhu. Po úzkorozchodné trati se tehdy vozily keramické jíly a hlíny. Těžba začala v osmdesátých letech 19. století, před první světovou válkou se na trati objevily první parní lokomotivy.
Svézt se můžete až do poloviny září
Zásluhu na tom, že se zde tato doprava zachovala, má i sousední přírodní rezervace Soos. Kvůli nejpřísnější ochraně této ojedinělé přírodní lokality se vytěžený materiál nemohl přepravovat těžkými nákladními automobily, ale výhradně po kolejích.
Drážka bude jezdit ve vybraných termínech po celou turistickou sezonu. Přesné termíny je možné najít na facebooku na webových stránkách drážky nebo v seznamu zážitkových železničních jízd na iDNES.cz. Naposledy poveze cestující o víkendu 16. a 17. září.