Tudy supěly parní vlaky, ukázal historik stopy staré žďárské železnice

  14:28
„Jen si to zkuste představit: tady byla první kolej, tady nástupiště, tamhle návěstidlo,“ líčil historik Miloslav Lopaur před budovou Intopu s pekařstvím ve žďárské Strojírenské ulici. Před lety to bývala hlavní nádražní budova.
Historik Miloslav Lopaur před budovou Intopu s pekařstvím ve žďárské...

Historik Miloslav Lopaur před budovou Intopu s pekařstvím ve žďárské Strojírenské ulici. Před lety to bývala hlavní nádražní budova. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Znalec místní historie vzal děti při výpravě organizované žďárskou Knihovnou Matěje Josefa Sychry do míst, kudy vedla stará železnice z Německého Brodu do tehdejšího Žďáru na Moravě.

„Před 123 lety tady projel s velkou slávou první parní vlak. Cesta do Havlíčkova Brodu nyní trvá půl hodiny, tehdy asi jeden a půl hodiny, do Brna (po dostavění tišnovské dráhy – pozn. red.) to trvalo zhruba čtyři hodiny,“ srovnává historik.

Znalec místní historie vzal děti do míst, kudy procházela stará železnice z Německého Brodu do tehdejšího Žďáru na Moravě. Ukazuje snímek vykolejeného vlaku v posledních týdnech 2. světové války.

V meziválečném období zastavovaly na žďárském nádraží denně až čtyři párové spoje do Brna a Německého Brodu.

Území, kterému dnes snad už jen starší generace říká u starého nádraží, vypadá úplně jinak než před lety. Z výpravní budovy je sídlo firmy Intop, místo někdejší výtopny je hypermarket Albert, nenávratně zmizely i další objekty. Jen hotel a budova bývalého hospodářského družstva, které se postupně rozrůstala, stojí na svých místech.

Po kolejích ovšem není ani památky. „Koleje vedly z nádraží mezi dnešní prodejnou Spomatu a restaurací Pohoda (sídlí v budově bývalého hospodářského družstva). Budova sloužila jako sklad obilí, krmiv či hnojiva, naproti býval rybník Druhák, odkud lokomotivy braly vodu,“ ukazuje historik.

Už zaniklý rybník Druhák je ovšem nesmazatelně spojený i s rozvojem žďárského hokeje, protože se na něm v únoru 1936 odehrál první oficiální zápas místního klubu. Dnes v jeho místě stojí garáže a někdejší přítomnost rybníka potvrzuje zarostlý močál.

U Malého lesa se trať stáčela

Historie žďárské železnice

1894, srpen – družstvo pro stavbu místní dráhy získalo koncesi pro úsek Německý Brod – Žďár 

1895, jaro – začátek stavby 

1898 – zahájení provozu 

1899 – bylo přepraveno 45 tisíc cestujících, 58 tun zavazadel a 25 tisíc tun nákladu 

1903 – otevřena výpravní budova (dnes Intop s prodejnou Enpeky) 

1905 – zprovozněn úsek Žďár – Nové Město na Moravě – Tišnov 

1953, prosinec – projel poslední osobní vlak ze starého žďárského nádraží do Havlíčkova Brodu 

1981 – do této doby sloužilo staré nádraží jako překladové pro nákladní dopravu

Tam, kde dnes vede široký chodník a silnice ke strojírenské firmě Žďas, se před sto lety jezdilo po silnici do Nového Veselí a Jihlavy. Koleje pokračovaly dál místy, kde nyní stojí katastrální úřad, prádelna nebo okresní archiv.

„V dnešní ulici U Malého lesa se trať stáčela do oblouku a vedla místy, kde jsou dnes garáže za Penny Marketem,“ vysvětluje historik.

V místech u zahrádkářské kolonie už Miloslav Lopaur při výpravě vstoupil na někdejší drážní těleso. Tam, kde začíná Malý les, vyprojektovali inženýři novou dvoukolejnou trať, která výrazně zrychlila provoz mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem.

„V roce 1953 byl na staré trati asi na tři týdny přerušen provoz, nová trať vznikla na náspu, od prosince 1953 se začalo jezdit už po nové trati a ta původní byla zaslepena,“ popisuje Lopaur.

V místech nad čistírnou odpadních vod firmy Žďas se lze na bývalou železnici napojit zpátky. Těleso je tady dobře patrné, musela mu ustoupit skála. „Cesta je vystřílená dynamitem, tyto práce prováděli Italové, kteří s tím měli zkušenosti,“ vysvětluje průvodce.

Ve svahu jsou vidět ještě betonové základy lanovky, kterou se přes železnici dopravoval stavební materiál z lomu při stavbě strojíren a sléváren. Žďas si zanedlouho připomene už 70 let od první tavby.

Zachovalé propustky

I tady ožívá historie. V místech, kde cesta prochází kolem odkalovacích nádrží Žďasu směrem k chatové kolonii pod Křivákem, kopírují stopy pěších nebo cyklistů dráhu parních vlaků. V těchto končinách se na jaře roku 1945 činili partyzáni, kteří vykolejili nákladní vlak s německou technikou.

Při chůzi po bývalém drážním tělese vás možná ani nenapadne hledat stavby z dob počátků železnice. Přitom tu jsou, a poměrně zachovalé. Stačí v místě, kde dráhu kříží potoky, sejít svahem dolů. Kamenné propustky jsou jak u vyrovnávací nádrže postavené pro potřeby Žďasu, tak u potoka Šabrava nebo na „Hadovci“ v blízkosti chatové kolonie.

Právě chaty znemožňují, aby se dalo projít dál po zrušené železnici. Platí to pro oba konce Hamrů. Jak pod Křivákem, tak v Dolních Hamrech. Tato výstavba znemožnila spojení Přibyslavi se Žďárem po velmi navštěvované cyklostezce, která využívá právě bývalou dráhu a končí už v obci Sázava. Ale to už je jiná kapitola.

V chatové kolonii pod Křivákem, stejně jako v areálu biketrialového parku hamerského klubu jsou dodnes vidět pražce, ovšem slouží už jinému účelu. Koleje zůstaly jen u penzionu Na Ranči.

„Původní koleje vedly v zářezu, při terénních úpravách jsme je posadili nahoru. Na počest staré trati jsme pořídili tři služební vagony (hytláky), které stojí na kolejích. Přemýšleli jsme, že z nich uděláme ubytování,“ zmínil majitel penzionu Jan Štefáček.

Železnici prosazoval hoteliér či továrník

Jinak už je stará dráha mezi Žďárem a Hamry pouze ve vzpomínkách pamětníků a na černobílých fotografiích nebo v publikacích.

Železnice měla pro rozvoj městečka nesmírný význam, což si uvědomovali i tehdejší podnikatelé, hlavně hoteliér a starosta Otakar Veliš nebo továrník Josef Smeykal, kteří stavbu dráhy prosazovali.

„Železniční spojení bylo pro město velmi důležité, v podstatě převedlo Žďár do 20. století. Zajistilo odbyt průmyslového, především obuvnického zboží a také dovoz potřebných surovin, ať už pro obuvnictví, nebo pro provoz prvních parních strojů na konci 19. století,“ shrnuje Miloslav Lopaur.

Kolem starého nádraží tak vyrostla řada průmyslových podniků, například Trefulkova parní pila, obuvnická továrna Ky a Ko, Lengsfeldova obuvnická továrna, lepenkárna, Tomanova cihelna, tírna lnu nebo Pleskotova (později Neugebauerova) parní pila.

Nejčtenější

Tragická srážka osobního auta a dodávky. Zemřeli dva lidé, další dva se zranili

Při vážné dopravní nehodě na Žďársku v pondělí odpoledne zemřeli dva lidé, další dva se zranili. Tragédie se stala na silnici 37 u Osové Bítýšky po druhé hodině odpoledne. Srazila se dodávka s...

Německé porsche se po D1 řítilo rychlostí 220 km/h, řidič musel zaplatil i kauci

Odebráním řidičského průkazu a uloženou kaucí 15 tisíc korun skončila rychlá jízda čtyřiadvacetiletého řidiče, který se ve středu odpoledne řítil po dálnici ve svém Porsche 971 Panamera s německou...

Z advokátní úschovy i rodině zpronevěřil 124 milionů, soudí místostarostu

Brněnský krajský soud řeší případ advokáta a místostarosty Skřinářova na Žďársku Vítězslava Musila, který se podle obžaloby dopustil zpronevěry a podvodu. Z advokátní úschovy nejméně od roku 2019...

Demolice mostu uzavře tah z Brodu na Kolín, Habry nechtějí povolit objížďku

Řidiče pendlující na sever Vysočiny čekají nové komplikace. Kvůli demolici a stavbě mostu u Habrů se uzavře tah z Havlíčkova Brodu na Kolín, silnice I/38. Objízdné trasy dosud nebyly stanoveny. Habry...

Kolemjdoucí našel u plotu firmy v Pelhřimově mrtvolu, zřejmě hledaného cizince

Náhodný svědek našel ve čtvrtek ráno v Pelhřimově tělo muže bez známek života. Podle prvotního ohledání koronerem by se mohlo jednat o delší dobu pohřešovaného cizince. Jeho totožnost a dobu i...

Oblíbené vysočinské traily lákají i na novinky pro pokročilé jezdce

Divokou jízdu s řadou skoků, lávek, klopených zatáček a netradičních překážek, ale také pohodové sjezdy, které zvládnou i děti nebo cyklisté začátečníci. To vše najdou v tuto již započatou jarní...

30. dubna 2025  15:20

Brod vybral vítězný návrh nového bazénu. Veřejnosti ho ukáže, až jej schválí radní

Nejužší vedení Havlíčkova Brodu už ví, jak zřejmě bude vypadat nový plavecký bazén ve městě. Z pětadvaceti účastníků architektonické soutěže vybrala hodnotící komise vítěze. Výsledky soutěže musí v...

30. dubna 2025  8:50

Řada dětí dnes neumí vylézt na žebřiny nebo se plazit, říká instruktorka tělocviku

Premium

Od dětství ráda sportovala, hrála házenou, volejbal, věnovala se sjezdovému lyžování. Aktivní sport ale ukončil úraz, jehož následky se ve větší míře ozvaly o řadu let později. Lektorka pilates Oľga...

29. dubna 2025

Velké Meziříčí čistí pomníky. Hotovo musí být do oslav výročí konce války

Čištěním od mechů, lišejníků, prachu a dalších nečistot projdou pomníky a památníky napříč Velkým Meziříčím. Kde to bude nutné, dojde rovněž k obnově písmen a dalších prvků. Tato údržba a úpravy se...

29. dubna 2025  14:11

Chlapci sebrali doma matce klíčky od auta, na vyjížďce s kamarády pak bourali

Nehodou, při které osobní automobil Volkswagen Polo skončil mimo komunikaci a na střeše, skončil noční výlet čtyř mladíků. Dva z nich předtím bez dovolení sebrali klíče od auta své matce. Ta se s...

29. dubna 2025  12:12

Pivovar Bernard staví v Humpolci novou bytovku, prioritně pro své zaměstnance

Pivovar Bernard se v Humpolci pustil do neobvyklého projektu. Jednak zkrášlí část centra města, zároveň nabídne nové kapacity pro bydlení. Chátrající dům přestavuje za více než 40 milionů korun na...

29. dubna 2025  8:41

Stovky se sokolovna nedožije. Půjde k zemi, příští rok ji nahradí centrum sportu

Nové centrum sportu a volného času za zhruba 73 milionů korun nahradí již nevyhovující budovu sokolovny v bystřické Tyršově ulici. Po demolici chátrající stavby, staré zhruba devět desetiletí, dojde...

28. dubna 2025  16:41

Tragická srážka osobního auta a dodávky. Zemřeli dva lidé, další dva se zranili

Při vážné dopravní nehodě na Žďársku v pondělí odpoledne zemřeli dva lidé, další dva se zranili. Tragédie se stala na silnici 37 u Osové Bítýšky po druhé hodině odpoledne. Srazila se dodávka s...

28. dubna 2025  15:27,  aktualizováno  16:29

Centrum Velkého Meziříčí mění tvář, obří přestavba za téměř 300 milionů začala

Čtyřicet let po poslední větší rekonstrukci se radnice ve Velkém Meziříčí pouští do obnovy Náměstí a přilehlých ulic. Největší investice v polistopadové historii města vyjde v souhrnu na více než 286...

28. dubna 2025  12:09

Demolice mostu uzavře tah z Brodu na Kolín, Habry nechtějí povolit objížďku

Řidiče pendlující na sever Vysočiny čekají nové komplikace. Kvůli demolici a stavbě mostu u Habrů se uzavře tah z Havlíčkova Brodu na Kolín, silnice I/38. Objízdné trasy dosud nebyly stanoveny. Habry...

28. dubna 2025  8:43

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Třebíč zkusí zachránit most Bailey Bridge. I když už rozhodla o jeho snesení

Město Třebíč se pokusí zachránit ocelový druhoválečný most Bailey Bridge, který dosud spojuje dva břehy řeky Jihlavy v třebíčské čtvrti Polanka. A to i když vedle něj už roste nová lávka, která ho má...

27. dubna 2025  10:10

K omezením ve Žďáře přibude v pondělí další, ŘSD opraví výpadovku na Pardubice

Do seznamu dopravních omezení, kterých číhá na šoféry ve Žďáře nad Sázavou už nyní několik, přibude další položka. V pondělí se Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) pustí do opravy sinice I/37 mezi...

26. dubna 2025  15:13
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.