Od kratičké silniční propojky si jihlavská radnice hodně slibovala. Jednoduchá komunikace měla nahradit provizorní silniční panely, které v současnosti slouží pouze pro chodce. Propojení obou ulic by podle radnice pomohlo proud dopravy rozdělit a částečně ji snáze navést do dalších ulic Seifertova a Wolkerova.
„Došlo by k lepšímu rozložení dopravy v těchto a navazujících ulicích a tedy k celkovému snížení intenzity dopravy v této části města. Nehledě na to, že by se zde daly lépe vést objízdné trasy v případě budoucích oprav komunikací, kanalizace a podobně,“ vysvětluje přínos uvažované spojky jihlavský náměstek pro oblast investic a dopravy Vratislav Výborný.
Přípravy investice postoupily do územního řízení, v němž se všechny dotčené orgány vyjádřily podle mluvčího magistrátu Radka Tulise kladně.
„Vyjma krajské hygienické stanice, a to z důvodu nepříznivých hlukových podmínek,“ zmínil mluvčí.
Lidé mají právo na ventilaci a čerstvý vzduch, říká hygienik
Ředitel sekce ochrany a podpory veřejného zdraví Krajské hygienické stanice v Jihlavě Jiří Kos ale odmítá nařčení, že by zrovna „hygiena“ veškeré přípravy zablokovala.
„Provedli jsme standardní šetření jako v každém podobném případě. A hluk po stavbě silnice by opravdu zákonem dané limity překročil,“ konstatoval.
Hygienická stanice tak městu navrhla podmínky, za kterých by výstavbu kratičké silničky povolila. Jejím stěžejním bodem bylo zhruba v deseti bytech nejblíž budoucí komunikace zajistit „dostatečné větrání jiné, než otevřenými okny“.
„Lidé mají právo na ventilaci a přísun čerstvého vzduchu. Pokud je venku hluk a není možné větrat okny, je třeba ventilaci zajistit jinak,“ dodal Jiří Kos.
Jenže kdyby mělo město zajišťovat stavební úpravy bytů, investice by se až o milion korun prodražila.
„Patřičná ventilace jednoho bytu by přišla asi na 80 tisíc korun. Předpokládané náklady propojky by tak z jednoho a půl milionu vyskočily o více než polovinu. Je to neúnosné navýšení, proto jsme museli akci zastavit,“ tvrdí Vratislav Výborný.
Nepomohl ani slib výměny dlažebních kostek za tišší asfalt
„Volba typu protihlukového opatření je plně v gesci investora a jím zvoleného projektanta. Nejsme zmocněni tato opatření navrhovat a projektovat, pouze hodnotíme jejich účinnost a soulad s platnou legislativou,“ odmítá Kos, že by právě hygienici navrhovali nějaké konkrétní řešení.
Na postoji krajské hygieny nic nezměnil ani plán radnice, která v rámci rekonstrukce počítá s výměnou hlučné dlažby v ulici U Hřbitova za podstatně tišší asfaltový povrch. „To bude mít pozitivní dopad na hladinu hluku v celém okolí,“ ujistil Tulis.
Propojku ulic Telečská a U Hřbitova byla součástí rozsáhlejšího projektu asi za pět milionů korun. Měl zahrnovat vybudování chodníků včetně přechodů a veřejného osvětlení, úpravu parkovacích stání a výměnu povrchu v části ulice. Veškeré tyto přípravy se tak nyní ruší.
Ulice Telečskou a U Hřbitova na jihu Jihlavy měla propojit kratičká silnice. Nestane se tak.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz