Tento muž se zapsal do dějin válčení v Pacifiku v rámci druhé světové války, když jako pilot v námořní bitvě u Santa Cruz zaznamenal v jednom dni sedm sestřelů nepřátelských japonských letounů. To byl mezi americkými letci unikátní výkon.
Vejtasa sloužil na legendární letadlové lodi Enterprise a onoho 26. října 1942 měl velkou zásluhu na tom, že "Big E", jak se plavidlu říkalo, nešla ke dnu.
Z Vysočiny do Severní Dakoty
Pilotovi přezdívali Švéd, protože měl blonďaté vlasy. A Američanům se to lépe říkalo než nevyslovitelné Vejtasa. Příjmení "zdědil" po dědečkovi Frankovi a tatínkovi Johnovi.
Dědeček Frank pocházel z Boňova na Třebíčsku. Do Ameriky odešel za lepším živobytím v roce 1880. Usadil se v Severní Dakotě a měl jedenáct dětí. Dnes žije ve Spojených státech rozvětvené příbuzenstvo Vejtasů.
Rodiny na obou stranách oceánu ale nezpřetrhaly kontakty. "Sám Stanley se do České republiky nedostal, i když se traduje, že o to měl trvalý zájem. Určitě byl vždy americkými příbuznými o návštěvách tady u nás informován," říká Antonín Vejtasa z Velkého Oseku, který se o rodinnou historii zajímá.
Kdo byl Stanley "Swede" Vejtasa
|
"Korespondenci se Stanleyho otcem Johnem udržovala Emilie Vejtasová, provdaná Svobodová, z Jaroměřic nad Rokytnou. Strýc a teta Stanleyho přijeli do Česka na návštěvu někdy v roce 1968 nebo 1969 a zřejmě zajeli i do Boňova. Další generace Stanleyho příbuzných z USA tu byla v roce 2009," doplnil Antonín Vejtasa.
Do české větve rodiny pilota Vejtasy patří taky majitelé známého jaroměřického zahradnictví téhož jména (více čtěte zde).
Po útoku na Pearl Harbor
Stanley Vejtasa začal v roce 1939 sloužit na letadlové lodi Yorktown, která měla ve výzbroji střemhlavé bombardéry SBD Dauntless.
"Po japonském útoku na Pearl Harbor se ve službách amerického námořnictva účastnil bojů například o Guadalcanal, Russellovy ostrovy, u Tulagi, u ostrovů Santa Cruz. Válku v Pacifiku výborně už v 80. letech popsal ve svých knížkách spisovatel Miloš Hubáček. Má tam i zmínky o Vejtasovi. O knihy je dodnes velký zájem čtenářů," říká Zdeněk Špitálník z Vojenského historického ústavu Praha.
Bitvy v Pacifiku patřily k nejzásadnějším událostem v rámci války. "Swede" Vejtasa měl nakonec na svém kontě deset sestřelů nepřátelských letounů a řadu asistencí. Za statečnost postupně obdržel tři vyznamenání Námořní kříž a taky Bronzovou hvězdu.
V dalších letech působil na velitelských postech na několika amerických letadlových lodích. Do výslužby odešel v roce 1970.
Zemřel 23. ledna 2013 v Escondidu nedaleko San Diega v Kalifornii. Jeho popel nechala rodina symbolicky rozptýlit do moře.
Mladí důstojníci jej měli v oblibě
Jaký "Swede" Vejtasa byl? Americký server Naval Aviation News věnovaný vojenskému letectví připomněl in memoriam jeho osobnost.
Zdůraznil, že v temném období po Pearl Harboru byl tento pilot ukázkou toho, co USA potřebovaly.
"On a jeho krajané držel linii, zatímco Amerika chytala dech. Švéd byl velmi svéhlavý. Po odchodu do důchodu byl stále činný. Zůstal v kontaktu s výzkumníky a lidmi, které znal a s nimiž bojoval v Pacifiku. Byl velmi schopný, oblíbený u mladých důstojníků, ale občas se dostával do konfliktu s nadřízenými. Především proto, že netrpěl hlupáky," uvádějí autoři textu. Jedním dechem dodávají, že Swede měl na to být "frajer".
Malý statek v Boňově, odkud pocházel Swedeho dědeček Frank, byl Vejtasům zabaven počátkem 50. let komunisty.