Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Nejvyšší most na D1 oslavil čtyřicetiny, testovali ho i odpálením raket

  16:48aktualizováno  16:48
Už čtyřicet let jezdí auta po dálničním mostu, který spojil dva břehy hlubokého údolí řeky Oslavy ve Velkém Meziříčí. Most Vysočina je vůbec nejvyšší na celé dálnici D1. Dodnes na něj dohlíží jeho původní projektant Antonín Pechal.

Letecký snímek ukazuje rozestavěný most v plné parádě. Stavba nad údolím Oslavy je poskládaná z osmdesátitunových dílců, které stavbaři takzvanou letmou montáží napojovali s pomocí portálového jeřábu na sebe. | foto: Archiv Muzea Velké Meziříčí

Když se most Vysočina 28. listopadu 1978 otevíral, bylo to součástí oslav výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Tehdy řidiči jezdili po poloprázdné dálnici, na které ani nebyla středová svodidla. Ty časy jsou dávno pryč. 

Podle sčítání dopravy z roku 2016 tímto úsekem dálnice projede průměrně přes 40 tisíc vozidel denně.

Velkomeziříčský dálniční most navrhl Antonín Pechal, který patří mezi přední české projektanty ocelových mostních konstrukcí. Inženýr, jenž ve svém oboru posbíral řadu ocenění, na své dílo dohlíží dodnes.

Jeho návrh s ocelovou konstrukcí mostu na betonových pilířích dostal při soutěži v roce 1967 přednost před betonovou variantou.

Sedmdesát šest metrů vysoká dominanta, na kterou řidiči narazí na 144. kilometru nejstarší české dálnice, je zajímavá nejen svými parametry, ale také způsobem provedení.

Málokdo si uvědomí, že se ve skutečnosti jedná o dva mosty o délce 426 metrů vedle sebe. Tato čísla dělají z mostu vůbec nejvyšší a podle dřívějších údajů také druhý nejdelší most na této dálnici.

„Když jsme se poprvé dívali na tu obrovskou vzdálenost mezi břehy, nedokázali jsme si představit, jak sem bude most zapadat,“ vzpomíná na první obhlídku údolí Oslavy dnes šestasedmdesátiletý brněnský projektant Antonín Pechal.

Stavbu protáhlo zpoždění při dodávce ocelové konstrukce

Za svoji více než padesát let trvající praxi se může pochlubit také například projektem Ivančického viaduktu, lávky přes Brněnskou přehradu nebo Hraničního mostu, který je s 56 metry nejvyšším mostem na dálnici D8 a propojuje českou stranu s německou dálnicí A17.

Fotogalerie

Pechal, který v době výstavby mostu v sedmdesátých letech pracoval v brněnské pobočce Vítkovických železáren, dohlížel na průběh stavebních prací od prvních návrhů.

Most přepůlil zámecký park, vede totiž přímo nad ním. Stavební ruch v sousedství zámku trval od dubna roku 1972. Původně měl být most dokončen už na Silvestra 1976, ale dodávka ocelové konstrukce se o rok zpozdila, proto se dokončení posunulo. Monumentální dílo dělníci zcela uzavřeli až v roce 1979.

Projektantovi bylo nejhůře v době, kdy začínal ručně vyhodnocovat výsledky svých měření.

„Zjistil jsem, že ručně to prostě nepůjde. Tehdy mi pomohli v Ústavu aplikované mechaniky v Brně, kde mi vypracovali speciální programy na výpočty,“ vzpomíná Pechal.

Most byl ještě pevnější, než stavebníci předpokládali

Stavba je poskládaná z osmdesátitunových dílců, které stavbaři technikou takzvané letmé montáže napojovali s využitím portálového jeřábu na sebe. Postupovali při tom ve směru od Prahy na Brno.

Před uvedením do provozu musel dokončený most v roce 1978 projít zatěžkávací zkouškou. Tu obstaraly desítky plně naložených nákladních automobilů, které najely na mostovku.

„To byla zatěžkávací zkouška statická. Pak se ještě prováděla zkouška dynamická. Na most se připevnily rakety, které se odpálily. Most se rozkmital a měřila se frekvence rozkmitu. Tak jsme určovali tuhost mostu,“ popisuje Antonín Pechal.

Připomíná, že most byl tehdy tužší, než se předpokládalo. „Dynamická zkouška se také běžně provádí jízdou nákladních automobilů po mostě přes překážky, ale to se při testování velkomeziříčského mostu nedělalo. Postačil odpal raket,“ říká Pechal.

Dálniční muzeum

Spoustu informací nejen o mostu Vysočina najdou zájemci v muzeu sídlícím na velkomeziříčském zámku. Jedna z expozic je věnovaná historii dálnice.

„Návštěvníci si kromě modelu dálničního mostu mohou díky výhledu z okna prohlédnout i most skutečný. K dispozici máme i dalekohled. Mimo to jsou k dispozici také fotografie z výstavby či ze zatěžkávacích zkoušek, nákres mostu, základní technické údaje,“ popisuje Lucie Pavelcová z muzea.

Expozice však budou znovu přístupné až od května, kdy začíná nová turistická sezona.

Zátěžové testy byly nezbytné pro uvedení mostů do silničního provozu. Pomocí raket ověřovali konstruktéři tuhost také například známého Nuselského mostu v Praze. Kvůli testům dokonce najelo na pražskou stavbu šedesát šest tanků z rakovnického pluku.

„Přemýšleli jsme jako technici, a ne jako obchodníci“

Na kulaté výročí zprovoznění „svého“ mostu Antonín Pechal nezapomněl.

„Při té příležitosti se nás sešlo v mé kanceláři celkem osm. Ti skalní z původní stavby, kteří vydrželi,“ prozradil. 

Během stavby poznal mnoho přátel z řad techniků a stavařů, se kterými společně rádi vzpomínají.

„Vytvořili jsme tehdy skvělou partu lidí s pozitivním myšlením, která šla společně za jedním cílem. Přemýšleli jsme jako technici a ne jako obchodníci,“ říká Pechal.

Dlouhé roky jeho vlastní firma, kterou založil v roce 1990, prováděla pravidelné pětileté prohlídky mostu a podílela se také na poslední velké rekonstrukci v roce 2012.

„Teď už nás vystřídala jiná firma, ale pořád je to v našem zorném úhlu. Nyní spolupracujeme s Pragoprojektem na plánované opravě,“ poznamenal brněnský projektant.

Oprava, která bude součástí modernizace D1, by měla začít už příští rok na jaře. Oba mosty se rozšíří o tři čtvrtě metru. „Je to plánované tak, aby v případě potřeby mohly být vedené po jednom mostě dva pruhy do Prahy a dva do Brna,“ zmiňuje.

  • Nejčtenější

Synovi z Islámského státu poslal z Vysočiny životní úspory, dostal podmínku

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích Mohammed Yousef Al Samamarraie za financování terorismu....

Ve Větrném Jeníkově je dalších třináct lidí pozitivních na koronavirus

Dalších 13 obyvatel pozitivních na koronavirus odhalili hygienici ve Větrném Jeníkově na Jihlavsku. Zatím tam...

Následky nehody kamionů na D1 policie odstranila, kolony se rozjely

Řidiči jedoucí po dálnici D1 na Vysočině se ve čtvrtek potýkali s problémy. Způsobila je srážka dvou kamionů nedaleko...

Objednali čtyřicet chlebů, třicet zbylo. Jeníkov kvůli koronaviru osiřel

Nezvyklý klid panuje ve Větrném Jeníkově na Jihlavsku, kde hygienici evidují již čtrnáct obyvatel nakažených...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Jeníkova se covid dostal do Jihlavy, nakažené jsou tři zdravotní sestry

Už tři zdravotní sestry z jihlavského Integrovaného centra sociálních služeb (ICSS) mají covid-19. Město v sociálních...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Mezi Jihlavou a Žďárem přibyla další uzavírka, obchvat Veselí finišuje

Na hlavním tahu mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou musejí řidiči počítat s uzavírkou. Začala hned zkraje letních...

Běžná prohlídka neláká, cení se zážitek. Památky na Vysočině se přizpůsobují

S běžnými prohlídkami s výkladem průvodce si už památky nevystačí. Veřejnost lákají na netradiční návštěvy. Historické...

Ve Větrném Jeníkově přibyl další nakažený, ruší se nedělní bohoslužby

Počet lidí z Větrného Jeníkova na Jihlavsku, u nichž bylo zjištěno onemocnění covid-19, se ve čtvrtek zvýšil. Už jich...

Brodu pomohou kompenzace, skatepark ve městě bude podle představ mladých

Skatepark se přece jen začne v Havlíčkově Brodě stavět ještě letos. Vedení města před pár týdny zvažovalo, že ho z...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...