Stavbu nové spojky k továrnám na Třebíčsku blokují aktivisté

  11:36aktualizováno  11:36
Nová silnice do průmyslové zóny Nová Ves - Přibyslavice na Třebíčsku je ohrožena. Ekologická organizace Děti Země navrhuje jinou trasu. Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb v Kraji Vysočina nemusí včas začít a evropské peníze na její vybudování se mohou přesunout jinam. Hrozí tak, že velké firmy odstěhují část výroby a region přijde o pracovní místa.

Kraj plánuje postavit obchvat šesti obcí na trase z Třebíče do Jihlavy na silnici II/405 (na snímku), který obsahuje taky odbočku do průmyslové zóny mezi Okříškami a­ Petrovicemi. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Děti Země se i na popud některých lidí z­ Petrovic, které jsou ve sporu se sousedními Okříškami a hejtmanstvím, angažují v plánování trasy nové silnice do průmyslové zóny, kde sídlí například výrobce vzduchových filtrů Mann+Hummel či firma Huhtamaki produkující obaly.

Aktivisté už několik měsíců napadají celé řízení, které hejtmanství „tlačí“ legislativně zjednodušenou a rychlejší cestou, aby silnice stála co nejdřív, dokud jsou zdroje velkých peněz. Ekologové hledají u ­plánování odbočky chyby a také je nacházejí. Teď se jim například daří prosadit posouzení vlivu na životní prostředí formou takzvané velké EIA.

Budou v něm zakomponované i ­jejich připomínky. Například požadují hlukovou studii, studii o vlivech na podzemní vody a na krajinný ráz, zásahy do půdy a do biotopů zvláště chráněných druhů organismů. Žádají popsat zdroje potřebných surovin. Velká EIA je balík vyjádření, jehož vznik spolkne nějaký čas.

„Asi se nová silnice kolem Okříšek za veřejné peníze má stát trumfem sociální demokracie v příštích krajských volbách,“ glosuje situaci Miroslav Patrik z Dětí Země. „Nejsme žádní hochštapleři ani ignoranti. Má-li být velká EIA, bude. Zatím jsme se vždy s občanskými aktivisty a ekology domluvili. Uvidíme, jak ochotní k nějakému konsenzu jsou Děti Země,“ odpovídá hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

„Do bran našich podniků se kamiony musejí ploužit po klikatých, rozbitých okreskách, přitom zde tisíce lidí nacházejí práci a do státního rozpočtu plynou stamiliony z­ daní, které platíme. Je to nedůstojné,“ upozorňují už několik let manažeři firem.

Kraj proto navrhl velkorysý obchvat šesti obcí na trase z Třebíče do Jihlavy na krajské silnici II/405, který obsahuje taky odbočku do průmyslové zóny mezi Okříškami a­ Petrovicemi.

Peníze mohou jít na obchvat Jihlavy či Velkého Beranova

Děti Země navrhují trasovat odbočku do průmyslové zóny Nová Ves až nad Okříškami směrem na Zašovice. Okříšský starosta Zdeněk Ryšavý se takové verzi usmívá.

„To dřív navrhovaly sousední Petrovice a dnes už je to passé. Když nic jiného, neumím si představit, jak by se tam řešilo velké převýšení terénu. Z toho je vidět, že Děti Země na místě ani nebyly. Navíc pro stovky Třebíčáků, co tam jezdí za prací, je to zajížďka sedm kilometrů, protože je to dál od Třebíče,“ uvedl.

Podle Ryšavého jsou na stole i ­jiné varianty. Nejschůdnější se jeví posunout přeložku z druhé strany Petrovic směrem ke Krahulovu a blíž Třebíči. Teď se jí zabývá i projekční firma, která k tomu v lednu vydá vyjádření. Rovněž starosta Petrovic Zdeněk Jeřábek mluví o této variantě jako o ­jedné z možných. „Uvidíme 16. ledna, kdy má být schůzka. Pak budeme moudřejší,“ podotkl.

Náměstek Joukl říká, že pokud by hrozilo, že se nestihnou včas proinvestovat evropské stamiliony, které jsou v záloze na stavbu silnice v tomto plánovacím období, přesunou se na jednu ze dvou dalších stejně důležitých krajských dopravních staveb. „Ve hře je obchvat Jihlavy a obchvat Velkého Beranova bez určení pořadí,“ uvedl.

Dětem Země se už v minulosti podařilo díky podrobné znalosti legislativy a chybám úředníků blokovat dostavbu důležité dálnice D8 na severu Čech nebo rekonstrukci nejvytíženější tepny v republice, dálnice D1.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

VIDEO: Při rekordní salvě burácely v Jihlavě hákovnice i lodní dělo

Střelcům z jihlavského Spolku přátel dělostřelby se podařilo vystřelit postupně...

Lidé na jihlavském náměstí si zacpávali uši a očekávali hlasitou salvu. Ten den už poněkolikáté. Postupně zazněly...

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Po narození lenochoda nechala jihlavská zoo raději zavřít celý pavilon

Jihlavská zoologická zahrada ohlásila přírůstek u lenochodů. „Mládě po porodu...

Třetí týden visí na dveřích amazonského pavilonu v jihlavské zoologické zahradě cedulka se zákazem vstupu....

Najdete na iDNES.cz