Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Kvůli drahé cyklostezce se u Jihlavy kácí stromy, obyvatelé protestují

  11:39aktualizováno  11:39
Obyvatelům jihlavské čtvrti Starý Pávov se nelíbí, že město nechalo kvůli stavbě cyklostezky vykácet desítky stromů ze zeleného pruhu mezi železnicí a dálničním přivaděčem. Tvrdí, že se tím u jejich domů zvýšila hlučnost a prašnost z průmyslové zóny, od které je dosud pás zeleně dělil.

Cyklisté pojedou po nové trase, která bude na tomto místě lemovat dálniční přivaděč. Na snímku jsou vidět i stopy po kácení stromů. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Žili jsme v domnění, že se nic kvůli nové cyklostezce kácet nebude, a najednou zmizely sedmdesát let staré stromy. Nelíbí se nám to, protože to byla zelená zábrana od drtičky betonu a kovošrotu za železnicí a dalších firem, které tam často dělají hluk nepřetržitě i o víkendech,“ říká pávovský starousedlík Jiří Janda.

Fotogalerie

Místní lidé zvažují, že sepíší proti kácení stromů petici. „Přemýšlíme o tom, já bych rozhodně petici podepsala,“ svěřila se další z místních Jarmila Jeřábková, která bydlí na okraji Starého Pávova, tedy poblíž místa, kde se kácelo.

„Stromy přece jenom odclonily hluk, teď tady budeme koukat na plechové barabizny a hromady šrotu. Takhle na cyklostezku bohužel doplatíme my místní,“ řekla Jeřábková.

„V součinnosti s hygienickou stanicí tady bojujeme proti hluku dlouhodobě, protože tu celkem běžně bývá hluk třeba i v neděli od šesti hodin ráno. Chceme, aby tady město postavilo protihlukovou stěnu,“ uvedl Janda.

Město se chtělo vyhnout přeložkám inženýrských sítí

Podle náměstka primátora Vratislava Výborného se při projednávání stavby hygienici nevyjádřili, že by v okolí hrozilo zvýšení hlučnosti nebo prašnosti. „Pokud se tam ale místním občanům nějak zhorší podmínky, lze to následně řešit - například tam udělat zelený pruh nebo živý plot,“ uvažuje Výborný.

Cyklostezka do průmyslové zóny

  • Tři kilometry dlouhá trasa bude stát zhruba 60 milionů korun.
  • Začátek cyklostezky bude v ulici 5. května na Bedřichově. Cesta odtud pak povede mezi železnicí a dálničním přivaděčem do průmyslové zóny u Pávova.
  • Vyšší cena cyklostezky je zapříčiněna budováním tunelu, kterým cyklisté u točny podjedou přípojku k dálničnímu přivaděči.
  • Trasa nebude sloužit jen zaměstnancům firem. Využít ji budou moci i cyklisté, kteří si z města vyjedou k Pávovskému rybníku a do okolní přírody.

Podle něj bylo vedení cyklostezky směrem od centra města k průmyslové zóně s firmami jako Bosch Diesel nebo Automotive Lighting problematické. V určeném koridoru se totiž nacházelo dost inženýrských sítí.

„Byly tam problémy s vlastníky pozemků i s přeložkami sítí, vedou tam například plynovod a datové kabely. Náklady na přeložky by byly neúměrně drahé a s cyklostezkou by se muselo velice kličkovat. Ani takto to nebude přímá linka, ale projektanti se snažili najít nejlepší možnou trasu vzhledem k nákladům na výstavbu,“ poznamenal náměstek jihlavského primátora.

Do průmyslové zóny dojíždí denně na jízdním kole stovky zaměstnanců. Od centra Jihlavy do práce zatím jedou rušnými silnicemi, ať už po dálničním přivaděči, nebo po Pávovské ulici.

Cyklostezka vyjde na zhruba 60 milionů korun. Začne na okraji Bedřichova v ulici 5. května. Odtud povede přes pole nad fotbalovým hřištěm Na Točně a dál malým tunelem pod silnicí vedoucí od točny směrem k dálničnímu přivaděči.

Zakázku získala společnost Alpine Bau CZ z Valašského Meziříčí, dceřiná firma jihlavské společnosti PSJ. Město na akci dostane evropskou dotaci ve výši 85 procent. Dalších pět procent by mohl pokrýt příspěvek od státu. Cyklostezka by měla být hotová na konci května příštího roku.

O protihlukovou bariéru se postarají silničáři, ale až později

Podle Milana Brychty z krajské hygienické stanice mohl vykácený pruh lesa mít sice vliv na prašnost, ale hlučnost snižoval jen zanedbatelně.

„Desetimetrový pruh souvislé zeleně sníží hlučnost o jeden decibel čili to z hlediska hluku nemá význam. Jde tam spíš o optický pocit, že na zdroj hluku přes tu zeleň nevidíte,“ vysvětluje Brychta.

Během tří let by - ovšem bez souvislosti s nyní budovanou cyklostezkou - měla vzniknout mezi Starým Pávovem a dálničním přivaděčem asi kilometr dlouhá protihluková stěna.

„Nahradí i současnou kratičkou stěnu nedaleko stávajícího pávovského mostu přes přivaděč. Když to půjde hodně dobře, mohlo by se stavět v roce 2020, ale osobně si myslím, že to bude až v dalších letech,“ sdělila ředitelka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová. Nová protihluková bariéra u Pávova by měla stát asi 40 milionů korun.

Místo u Pávova, kde se kvůli cyklostezce kácí stromy podél dálničního přivaděče.

Místo u Pávova, kde se kvůli cyklostezce kácí stromy podél dálničního přivaděče.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

Čtyřmilionové čínské město žádá o pomoc s koronavirem stokrát menší Třebíč

Čínské město I-čchang z provincie Chu-pej dnes požádalo své partnerské město Třebíč o zdravotnický materiál, který by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zbídačení psi živořili v provizorní chatce za vesnicí, skončili v útulku

Pracovníci třebíčského útulku odebrali za asistence policie patnáct nemocných a podvyživených psů, kteří živořili v...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Koalice v Jihlavě řeší další problém, náměstka primátorky dohnal dluh

Koalice, která od posledních komunálních voleb řídí Jihlavu, má další problém. Na Petra Laštovičku, náměstka...

Dluh mu zlomil vaz, náměstek jihlavské primátorky ve funkcích skončí

V základech se v úterý otřáslo vedení jihlavské radnice. Na post prvního náměstka primátorky a zastupitelský mandát...

Sběratelé bankovek vyrazili do zoo. Zájem byl obrovský

S extrémním zájmem kupujících se v neděli 26. ledna setkal prodej speciálních sběratelských bankovek Euro Souvenir....

Roli Viktorky ve filmové Babičce získala Geprtová kvůli svým očím

Viktorka v televizním zpracování Babičky je nejznámější rolí Libuše Geprtové. Diváci Horáckého divadla ji ale poznali...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz