Pátek odpoledne, nákupní špička v supermarketu. Představte si, že stojíte ve frontě, která se táhne jako žvýkačka v regálu se sladkostmi. Většina lidí netrpělivě přešlapuje, ale pro vás začíná ta nejzajímavější část nákupu. Protože mezi vyložením zboží na pohyblivý pás a navrácením drobných se toho dá spousta objevit. Například co nakupují ostatní lidé.
Nákupy OnaDnes s atraktivními slevami |
Chipsy, pochoutkový salát, pivo – to vypadá na pánský večírek
Muž s plnovousem na pás zrovna vyskládal svůj nákup: chipsy s příchutí barbecue, balení pochoutkového salátu a karton ležáku. Co to o něm asi tak vypovídá?
Možná vás napadne: Žije sám, vypadá na ajťáka a fanouška seriálu Hra o trůny. Dneska má na programu dívat se na nějaký sportovní přenos s kamarády. Doma nemá ženu, která by ho otravovala se zdravým stravováním. Možná proto je tak v pohodě.
Úplný protipól dámy za mnou, která zuřivě něco vyťukává do mobilu. Možná píše svému synovi, který zmeškal autobus a nebude doma včas na večeři. Asi budou mít lasagne s hovězím a jako dezert vanilkovou zmrzlinu s horkými malinami. Vyčíst se to dá přece z obsahu jejího nákupního košíku…
Čím trávíme čas ve frontě před kasou, než zaplatíme nákup?44 % Prohlížím si zboží, které je vystavené u pokladny. 38 % Předem si spočítám, kolik bude můj nákup stát. 24,7 % Podívám se, jestli mám v peněžence dostatek hotovosti. Jinak budu muset platit kartou. 28,5 % Přemýšlím, jestli jsem koupila vše, co bylo třeba. 64 % Pozoruju lidi ve frontě před sebou. 41,9 % Přeskládám svůj nákup tak, abych ho pak mohla dobře uložit. 19,8 % Dívám se do mobilu. |
Jsou to všechno sice jenom vaše odhady, ale zábava to může být veliká, že?
Tušíte, proč vlastně s takovou chutí nahlížíme ostatním do nákupních vozíků a košíků? Protože jsme od přírody zvědaví, říkají sociologové. Doufáme, že když porozumíme jiným lidem, dozvíme se víc i o sobě. A je jedno, jestli je to někdo, koho známe celý život, nebo nějaký náhodný člověk ve frontě u pokladny.
Nákup v diskontním obchodě, nebo v bio prodejně? Značkové džíny, nebo výprodej levných kousků? Produkty v bio kvalitě, nebo průmyslově zpracované jídlo? Všechny tyhle částečky puzzle vytvářejí celkový obraz. Podle sociologů existují v tomhle kontextu určité vzorce chování.
Nejde o nic překvapivého, snad každý z nás jde alespoň jednou nebo dvakrát týdně nakupovat, takže je pravděpodobné, že se ve velkých supermarketech sejde průměrný vzorek společnosti. Znamená to, že se tam současně vyskytují zástupci střední třídy obyvatelstva s vyznavači moderních trendů, stejně jako sociální ekologové i moderní pragmatici.
Je možné vůbec provádět výzkum společenských trendů uprostřed supermarketu? Odborníci tvrdí, že ano. Nákupní chování spotřebitelů je dnes mnohem diferencovanější než před dvaceti lety. Ve výběru zboží se odrážejí osobní preference, finanční možnosti i individuální názory. Dříve platilo, že se životní styl odrážel především ve způsobu oblékání. Dnes je nákup potvrzením našeho společenského postavení.
Zdá se vám, že vás u pokladny někdo pozoruje? Pak určitě nejste daleko od pravdy. Sledovat cizí lidi a zboží, které zrovna vyložili na pokladní pás, je podle posledních sociologických průzkumů poměrně oblíbenou činností. Dělá to celých 67 procent žen a 61 procent mužů!
Vražda, nebo party pro děti?
A teď si zkuste představit, že před vámi ve frontě stojí žena, která má ve vozíku čokoládu, šňůru na prádlo, modré pytle na odpadky, párky ve sklenici, gumové rukavice, velké balení špízových jehel a čistič skvrn. Máte-li bujnou fantazii, asi se vám teď v hlavě rozezněl poplašný alarm.
Ta ženská chce určitě zavraždit svého manžela mnohočetným pobodáním špízovými jehlami! Pak se jeho těla zbaví za pomoci pytlů na odpadky a šňůry na prádlo, aniž by zanechala nějaké stopy a otisky prstů (gumové rukavice a čistič skvrn!). Potom si uklidní nervy čokoládou a konzervou párečků.
Skutečnost ale asi bude poměrně prostá – žena nejspíš neplánuje žádnou vraždu, ale jen dětskou oslavu narozenin – s párečky a špízy, se strašidýlky z nafouknutých gumových rukavic, závodem v běhu v pytlích a v pojídání čokolády....