The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay

  12:00
Vin Diesel se po dobytí stříbrného plátna vrhá na obrazovky televizorů s dravostí jemu vlastní a předkládá nám herní prequel jeho filmové série příběhů o Riddickovi. Povedlo se? Čtěte a bděte.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay Hry čerpající z námětu filmu to mají lehké – stačí zkopírovat název předlohy, na internet umístit lacinou reklamní kampaň, na zadní stranu obalu hry rozesít v co největším počtu slovní spojení jako „monumentální zážitek“, „orchestrální hudba převzatá z filmu“, „příběh vycházející z filmové předlohy“ a „dabing od skutečných herců“ a pokud vývojářům chybí opravdu hodně peněz, mohou ještě vyrukovat s výtahy z recenzí světových „odborníků“ -kupříkladu „Časopis Mladý zahrádkář ohodnotil naši hru čtyřmi hvězdičkami z pěti!“ - no nekupte to! Výsledkem pak jsou rozezlení skuteční recenzenti a především pak nebozí hráči, kteří se právem cítí podvedeni – jenže to autory těchto paskvilů pramálo zajímá, neboť jsou příliš zaneprázdněni sháněním licence na další filmový megatrhák, který jim opět naplní jejich bankovní konta k prasknutí.

Nutno ovšem podotknout, že čas od času se i na takto zkorumpované a prohnilé herní scéně objeví Zázrak, deus ex ludus, zkrátka titul, na jehož akcie by si před vydáním nevsadil ani křeček polní po mozkové příhodě, a který vzdor všem papírovým předpokladům, vycházejících z prosté, leč mimořádně efektivní premisy „Hra podle filmu = “, dokáže všem pochybovačům srazit čelist až na zem. Vzpomeňme například na fantastický a bezpochyby revoluční Terminator: Future The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay Shock nebo dva díly Aliens vs. Predator. Dnes si k těmto titulům můžeme s klidným svědomím přidat další a to The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (EFBB). Výhodou tohoto titulu je, že není pouze jakousi nemastnou neslanou předělávkou filmových vzorů (filmů Černočerná tma a Riddick: Kronika temna), nýbrž jejich naprosto rovnocenným partnerem spolupodílejícím se na vytvoření konzistentní a pro (některé) fanoušky sci-fi velmi atraktivní trilogie o trampotách intergalaktického (anti)hrdiny Richarda B. Riddicka.

Hratelnost je v této hře nadmíru inovativní a zároveň velice intuitivní a chytlavá.

Pan Riddick je ve své podstatě dobrák, jen nemá rád, když ho kdejaký nájemný lovec odměn vyrušuje v teple domova (tj. útulné jeskyňky na planetě, kde průměrné roční teploty nepřesahují –20°C), zvlášť když právě hraje společenskou hru „Kdo ztratí hlavu, prohrál“ s obludou připomínající křížence medvěda, šavlozubého tygra a třípatrového činžáku a odváží ho do nejpřísnější, nejhlídanější, nejtvrdší a nejhorší kuchyní oplývající věznice v galaxii – Butcher Bay. Jak název napovídá, příběh hry se pak nese čistě kolem snahy páně Riddicka opustit pohostinství věznice a vrátit se zpátky domů, což se mu s vaší pomocí podaří. Tedy možná.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay Prezentace hry je výborná. Je jisté, že Vivendi Universal do vývoje hry vložil nemalé finanční prostředky a je to znát – čeká vás tedy filmová hudba, výborný zvuk i hollywoodské hvězdy v čele s Vinem Dieselem. Vsuvka: Ve hře se objeví i postava dabovaná hercem Ronem Perlmanem (drsňák známý například z Vetřelce: Vzkříšení či Hellboye), proto jsem pátral na internetu a zjistil jsem, že je to právě on, jenž namluvil úvodní proslov k prvním dvěma dílům Falloutu („War. War never changes…“) – pamětníci nechť zamáčknou slzu dojetí. Konec vsuvky.

Grafická stránka hry je též nadmíru kvalitní a může se směle postavit vedle Dooma 3, od něhož by ale v přímé konfrontaci nejspíš dostala nakládačku, nicméně nezapomínejme, že zde recenzujeme konzolovou verzi hry. Dokonalá je především hra světla a stínu, příjemně překvapí detailní textury a všelijaké bump mapy a normal mapy korunují celkovou technickou propracovanost EFBB. Rychlost hry je solidní, není sice úplně plynulá, ale alespoň nedochází k nepříjemným propadům fps známých z jiných her, které dokáží zážitek z hraní notně pokazit.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay O zvuku se toho moc říct nedá, tak jen v krátkosti – hudba je velmi dobrá, bohužel si jí během hry příliš neužijete, poněvadž hraje pouze na určitých místech a navíc poměrně krátce. Zvuky jsou taktéž vydařené, na čemž má lví podíl xboxový zvukový standard Dolby Digital, který je o poznání kvalitnější nežli Pro Logic II z konkurenčních konzolí.

Hra disponuje dobrou umělou inteligencí, nepřátelské stráže mají tendenci schovávat se za překážky, občas i částečně spolupracují.

Nyní se dostáváme ke stěžejní části recenze, tedy rozboru hratelnosti. Ta je v této hře nadmíru inovativní a zároveň velice intuitivní a chytlavá. Nedá se sice říci, že by redefinovala žánr FPS či dokonce založila úplně nový, nicméně v sobě obsahuje vyvážený mix několika, hráčskou komunitou velice oblíbených, „podžánrů“ známých zejména z PC. Posuďte sami. Poté co si EFBB poprvé pustíte, pomyslíte si, že hrajete klasickou FPS, a začnete se okamžitě dožadovat spolehlivé zbraně, hrstky nábojů a přísunu průměrně inteligentních nepřátel, jež budete kosit po desítkách, ale ouha! Zjistíte totiž, že byť je námět hry vcelku primitivní a lineární, její samotný průběh je podložen nenásilnou sociální interakcí mezi Riddickem a jeho spoluvězni, případně některými bachaři. První část hry je tedy vyplněna v podstatě pouze rozhovory s vašimi kolegy, jejichž cílem je naplánování dokonalé strategie Riddickova útěku. Dojde dokonce na plnění několika nepovinných subquestů známých z FPS/RPG akcí ala . První zbraň (nepočítám-li The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay tutorial, který je do hry velice citlivě umístěn jako jakýsi prolog) tak dostanete do rukou asi tak po hodině hraní, do té doby si musíte vystačit s pěstmi. Ano, v EFBB skutečně lze v boji poměrně efektivně využívat vlastních rukou a narazíte-li na neozbrojeného nepřítele, můžete ho několika přesnými háky poslat k zemi. Fanoušci klasické FPS školy však nemusí smutnit, neboť později dojde i na líté souboje za účasti automatických a pulsních pušek, brokovnic a granátů, kdy se ztráty na životech počítají na stovky. Avšak v okamžiku, kdy vás neustálé střílení začne pomalu unavovat, nastane zlom a zčistajasna namísto Dooma hrajete Thiefa! Přijdete o všechny zbraně a v rukou máte pouze elektrickou pistoli, jež dokáže postřelenou oběť všehovšudy na chvíli znehybnit. Ke slovu tedy nyní přichází plíživá taktika, kdy se vaším největším přítelem stane tma a naprosté ticho. A toto je největší deviza hry – časté a nápadité střídání stylů hry od RPG adventure, přes taktickou thiefovinu až po zběsilou střílečku vás po celou dobu hraní udržuje v napětí a nedovolí vám na chvíli vydechnout. Hra navíc disponuje velmi dobrou umělou inteligencí, na pivo s ní sice asi nepůjdete, ale nepřátelské stráže mají tendenci schovávat se za překážky, občas i částečně spolupracují, když se jim něco nezdá, zburcují své kolegy a začnou pátrat, zkrátka umělá inteligence je v pohodě.

Vin Diesel (*18. 7. 1967 v New Yorku, USA)

Syn astroložky a adoptivního otce se již od útlého věku musel protloukat drsným prostředím New Yorku, jak se dalo. V 17 letech se stal vyhazovačem v jednom z tamějších klubů a tehdy si změnil jméno z dosavadního Mark Vincent na to současné - Vin Diesel. Před studiem na univerzitě dal přednost kariéře herce a odjel hledat štěstí do Hollywoodu. Zde po počátečních neúspěších natočil v roce 1994 krátký film Multi-Facial, který uspěl na festivalu v Cannes, díky čemuž si ho všiml Steven Spielberg a obsadil ho do role vojína Caparza v Zachraňte vojína Ryana. To odstartovalo jeho hvězdnou kariéru – následovaly filmy Černočerná tma, Rychle a zběsile, xXx, Osamělý mstitel aj. Avšak nezůstalo pouze u filmu – v roce 2002 Diesel, nespokojený s klesající kvalitou videoher, založil počítačovou firmu Tigon Studios, jež si dala za cíl „položit základy novému typu her kombinujících filmové prvky s jedinečnou hratelností, technologickou vyspělostí a originalitou.“ Doufejme, že svým závazkům dostojí i v budoucnu, její premiéra v podobě Escape From Butcher Bay vyšla nad očekávání skvěle.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay K ovládání taktéž nemám žádných výhrad – xboxový ovladač je na ovládání FPS jako dělaný, hra je navíc poměrně tolerantní při míření, takže vám nic nebrání si akci náležitě vychutnat i bez klávesnice a myši. Uspokojující však rozhodně není délka hry. V podstatě jde o jedinou její chybu, je ovšem natolik zásadní, že hře znemožňuje dosáhnout devadesátkového skóre. Jak bylo řečeno, EFBB je mistrovskou kombinací několika FPS stylů – za sebe mohu říci, že jsem z něho měl pocit jako při hraní Thiefa, Deus Ex, Half-Life a No One Lives Forever dohromady. Jenže dohrání Thiefa mi zabralo asi 30 hodin, Deus Ex 50, Half-Life 20 a NOLF taky 20. A teď si představte, že pokoření EFBB vám nebude trvat déle než 10 (slovy deset) hodin čistého času! To je opravdu málo a i když se během těchto deseti hodin budete bavit skutečně královsky, těžko lze EFBB postavit na stejnou úroveň s Thiefem či Deus Ex, které vám poskytnou trojnásobek resp. pětinásobek stejně kvalitní zábavy. Na druhou stranu, faktem je že na konzolích, potažmo Xboxu, má EFBB jedinou konkurenci v sérii Halo, protože jak Thief 3 tak Deus Ex: Invisible War kvalit svých PC předchůdců rozhodně nedosahují.

Finální verdikt se tedy nese v pozitivním duchu; EFBB vás dozajista nezklame, jeho atmosféra je impresivní a hratelnost adrenalinová. Pokud jste navíc fanoušky Vina Diesela nebo dokonce jeho Riddickových příběhů, není vůbec co řešit. Příjemnou zábavu.

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay
Výrobce/Vydavatel Tigon Studios/Vivendi
Platforma Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Jedna z nejlepších FPS pro Xbox.
Hodnocení: 85% (info)

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku

Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...

Yakuza 0 Director’s Cut

vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 3

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 13

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

15. června 2025 8

ANKETA: Jak se vám líbila druhá řada seriálu The Last of Us?

Druhá řada postapokalyptického seriálu The Last of Us je za námi, na třetí, v níž hlavní roli převezme jiná postava, si ještě nějakou chvíli počkáme. Spekuluje se o začátku roku 2027. My se ovšem...

14. června 2025 8

Rande s košem na prádlo. Festival demoverzí ukázal zajímavé i bizarní hry

Festival demoverzí Next Fest na Steamu přinesl ukázky celé řady zajímavých titulů. My jsme hned několik z nich vyzkoušeli a přinášíme tipy na ty, které nás zaujaly: Baby Steps, Date Everything, Ball...

14. června 2025 0

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

13. června 2025  11:12 4

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Milovali jste Theme Hospital? Stáhněte si nástupce Two Point Hospital zdarma

Digitální obchod Epic tentokrát rozdává špičkovou strategii Two Point Hospital. Pokud jste kdysi milovali Theme Hospital a duchovní nástupce Two Point Hospital vám prozatím unikl, neváhejte....

13. června 2025 2

Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra

Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.

12. června 2025  15:32 2
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.