Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Slovenský Dungeon Master ve světě páry. Recenzujeme RPG Vaporum

Takzvané dungeon crawlery zažívají v dnešní době renesanci, kterou odstartoval Legend of Grimrock v roce 2012. Nyní slovenské studio Fatbot Games přišlo se steampunkovou variací na klasické dungeony. Jak se zadařilo, se dozvíte v recenzi.
80

Vaporum

Platforma: PC
Výrobce: Fatbot Games

  • Steampunkové zasazení
  • Akční souboje
  • Atmosféra
  • Občasné popírání principů
  • Není vždy jasné, co po vás hra chce

Herní karta

Bezejmennému hrdinovi se zdá podivný surrealistický sen. Vlny se líně pohupují sem a tam a hučí do prázdna. V tom si všimne podivného ostrova, který se vynořil odnikud a na něm ještě podivnější, vysoké kovové věže. Hrdina do věže vstoupí a zažije neobyčejné dobrodružství. Takto by se dal shrnout úvod nadějného slovenského dungeonu Vaporum.

Jeden hrdina musí stačit

Vaporum

Podobně jako český dungeon The Keep i Vaporum je cestou osamoceného hrdiny, netvoříte si partu, jako tomu bylo v Legend of Grimrock ani starších dungeonech Dungeon Master či Eye of the Beholder. Vaporum je také mnohem komornější než výše zmiňované. Hrdina nejde zničit nejzkaženější zlo ani spasit království. Jednoduše se ocitne v prapodivné věži, která se jmenuje Arx Vaporum a snaží se zjistit, proč ho sem kroky zavedly a co je vlastně zač podivná substance, které se říká fumium. Jistě, později přece jen dojde na trochu vyšší cíle, ale to se odkryje až časem.

Specializaci si volíte výběrem obleku, který první navléknete na svá hrdinská bedra: Combat Rig, Heavy Rig a Thauma Rig upravují pro začátek tři hlavní statistiky Combat, Tech a Toughness. Combat určuje, jak moc velkou páru máte, Tech ovlivňuje vaše speciální schopnosti, které postupně nasbíráte, a Toughness primárně to, kolik toho vydržíte, než se složíte v křeči a krvi k zemi.

Vaporum

Vaporum není fantasy, zapomeňte na magii. Tu zde suplují takzvané gadgety a jsou přesně takové, jako znáte kouzla v jiných dungeonech – elektrické výboje, útoky kyselinou, různé štíty, super užitečné vysávání života nebo boosty schopností. Každý gadget má čtyři úrovně účinnosti. Naneštěstí pro začátek máte otevřené pouze dva sloty ze čtyř, takže budete muset hodně zvažovat, které schopnosti aktivně užívat a které vám budou ležet v inventáři. Další dva sloty si otevřete levelováním specifických schopností.

Možností specializace je fůra. Váš neohrožený hrdina se může specializovat na boj zblízka, to máte na výběr sečné a tupé zbraně, ale určitě neprohloupíte, pokud si zlepšíte i schopnost se střelnými zbraněmi – pistolemi a puškami. Pistole můžete dokonce držet dvě najednou, ačkoliv postih na přesnost je v nevytrénovaných rukou velký. Pokud vám spíš sedí speciální útoky, nic vám nebrání skillovat hlavně technologické vychytávky a zvyšovat si rychlost doplňování energie a její kapacitu.

Uvnitř citadely páry

Vaporum

Ústřední citadela je vysoká věž. Začínáte, jak se dá očekávat, v jejím nejspodnějším patře. Ale protože citadela z nějakého důvodu spí, musíte probudit její systémy v nejnižším patře k životu. Zpočátku budete mít asi pocit, že je level design celkem monotónní. Všude samé trubky a kovové zdi, tu a tam malá světla. Ale designeři naštěstí měli v hlavě spoustu steampunkových nápadů, takže variací na potrubní šachty si užijete sice do sytosti, ale pokaždé trochu jinak. Jsou tu i levely, které spíše připomínají Rapture z Bioshocku v době své uvadající slávy. Srovnání s Bioshockem a dokonce i Soma v případě vizuálního zpracování se úplně nabízí. Pro dungeon crawler je takové prostředí a hlavně nepřátelé skvělým oživením.

Vaporum

Kromě velkých brouků, podivných čtyřnožek nebo humanoidů narazíte i na přerostlého bráchu Big Daddyho a autonomní vrtulníčky. Souboje jsou hodně intenzivní a víc než u jiných podobných her je třeba postřeh a hbitost. Nepřátelé na vás útočí agresivně v určitých vzorcích a na každého platí jiná taktika. Čtyřnožky, chemické i elektrické, je dobré si držet od těla, mají ve zvyku používat dost nepříjemný plošný útok. Naproti tomu třeba brouky je dobré obíhat, pokud to prostor dovolí, protože záda jsou jejich slabinou. Pokud dojde k tomu, že se vyrojí několik typů nepřátel v jedné místnosti, a to není nijak zvláštní, váš prstoklad dostane zabrat a spíš než dungeon bude hra připomínat krokovací FPS. Vůbec by nevadilo dát trochu více prostoru k reakcím na nepřátelské útoky. I když zareagujete prakticky okamžitě, ránu schytáte tak jako tak. Taktika tolik využívaná v jiných dungeonech, seknout a zdrhnout, tu skoro nejde uplatnit.

Vaporum

Nebyl by to dungeon, kdyby celá Arx Vaporum nebyla prolezlá puzzly rozličné úrovně obtížnosti a složitosti. Užijete si posouvání krabic ve velké hale, abyste se dostali k páce, časování běhu po propadlech, memorování neviditelných cest, nebo zcela typické bloudění v síti teleportů. Snad úplnou samozřejmostí jsou tajné skrýše ukrývající to nejhodnotnější vybavení, to se nachází i za nepovinnými náročnějšími puzzly. Autoři z Fat Bot Games měli dost nápadů a některé i pro žánr celkem originální.

V jisté pozdější fázi hry se dostanete do situace, kdy nebudete mít na obranu nic než své krokovací nohy a důvtip. Nepřátele budete likvidovat za pomoci prostředí. Jednou pod nimi aktivujete propadlo, podruhé je nalákáte do ohnivé pasti a nebo necháte rozšmelcovat ostnatým válcem. Taková oživení by mohla být v dungeonech klidně častěji.

Na poměry žánru je Vaporum i celkem dost atmosférická, někdy až hororová – k úlekům nebudete mít daleko. K budování atmosféry přispívají prostředí, dobré ozvučení a také fakt, že často příliš nevidíte. Většina citadely je totiž pouze matně osvětlená a jediné, co tak tvoří trochu víc světla, je vaše slabá příruční svítilna. Atmosféru tvoří i audiology a dokumenty, přes něž se dozvídáte o účelu Citadely a o co tu vlastně vůbec jde.

Dokud je vše zahaleno tajemstvím, příběh funguje dobře, ale když se vyloží karty na stůl, byl jsem lehce zklamán. Žádná scenáristická katastrofa to není, ale hra měla na víc. V plánu je překlad do češtiny a slovenština se dodělává. Příběh si tedy užijí i neznalí cizích jazyků.

Bourání pravidel

Vaporum

Hra funguje na mnoha rovinách skoro bez problému. Ale je tu jedna věc, která mě iritovala po celou dobu. Vaporum je často matoucí. Již nastíněné principy někdy bourá a nevysvětluje proč a v jednom případě ani nedá najevo, že je vše jinak. Prvním příkladem jsou posuvné bedny. Hra vám nedá nikterak najevo, které bedny lze posouvat, které ne a které pouze do určitého směru. Onen důvod, proč najednou bednu nejde posunout dozadu, když pár místností zpět to šlo, mi stále uniká. Stejně tak lineární hra se zhruba v polovině rozhodne, že abyste mohli pokračovat dál, musíte jít do jiného levelu a splnit sérii adventurních úkonů a poté se zase vrátit. Úplně největší popření všeho je pak skoro na konci hry, kdy je od vás vyžadováno skočit do propadla, abyste se dostali dál. Jelikož celou hru máte v hlavě zakódované „díra v zemi, pozor smrt“, tak se zdráháte udělat ten jeden krok víry. Takových podivných porušování zajetých pořádků je víc.

Není to žádná zásadní výtka, protože u oldschoolového dungeonu se jisté nefér jednání vůči hráči dá tolerovat, ale nastínění pravidel, nebo jasnější nasměrování správným směrem by žádnou škodu neudělalo a přiblížilo tak hru i méně zkušeným hráčům, kteří s žánrem začínají.

Steampunkový vizuál

Vaporum

Vizuální stránce není co vytknout, vše vypadá skvěle, nepřátelé i prostředí jsou detailní. A ozvučení dokáže umocnit atmosféru. Uživatelské rozhraní je přehledné a funkční. Dabing je také dobrý, hlavní hrdina má správně cynický tón a padouši zase nepříjemný. Co mi chybí, je volitelná možnost zapnout si zvýraznění hlavních interaktivních prvků, jako jsou páky a spínače. V té přemíře objektů a detailů se dají snadno hejblata přehlédnout, ale jinak udělali tvůrci vše předpisově.

Dungeon pro všechny

Podobně jako u The Keep nebo Legend of Grimrock, pokud máte rádi žánr krokovacích dungeonů, neprohloupíte, když si zkusíte Vaporum. Steampunkové zasazení je atraktivní. Autoři mysleli i na staré harcovníky, takže kromě pěti úrovní obtížnosti si můžete dát i oldschool mód, kde se deaktivuje mapa, a elite mód vypne manuální ukládání. Hra je přiměřeně dlouhá a obtížnost si nastavíte tak, jak moc velkou výzvu chcete. Většina hádanek a adventurních vsuvek je pro žánr celkem neotřelých na rozdíl od příběhu. Celková prezentace vás dokáže vtáhnout a nepustit až do závěrečných titulků. Což je hlavní.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 6 čtenářů

Témata: RPG
  • Nejčtenější

Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ

Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...

Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje

Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit

Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...

Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun

Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Největší herní krádež, hackeři ukradli virtuální předměty za 50 milionů

Z privátního steamového účtu byly ukradeny vzácné sběratelské skiny z počítačové střílečky CS:GO v hodnotě přesahující...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry

Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky

Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...