RECENZE: Legend of Grimrock 2, dungeon ze staré školy podruhé
Legend of Grimrock 2
15.10.2014 PC
Doby, kdy jsme se zatajeným dechem procházeli potemnělé kobky s partou neohrožených hrdinů, jsou ty tam. To ale neznamená, že po nich stále hráči netouží.
Dungeon?Tzv. krokovací dungeony jsou téměř zapomenutý subžánr her na hrdiny. To znamená, že herní svět je naporcován na čtverce, po nichž se po skocích hlavní hrdina pohybuje. |
Kdo by si nepamatoval nezapomenutelné chvíle u her jako Eye of the Beholder či Dungeon Master, pečlivé zakreslování mapy na čtverečkovaný papír a dlouhé diskuze o školních přestávkách nad zapeklitými puzzly.
Naštěstí pro milovníky starých klasik vyrukovala firma Almost Human s druhým dílem oldschool dungeonu Legend of Grimrock.
Tvoříme si družinu
Od první chvíle, kdy Legend of Grimrock 2 spustíte, na vás dýchne vlna nostalgie. Ta se hrou nese už od tvorby postavy, kde si klasicky vybíráte rasu, povolání, dovednosti a charakteristiky. Každá rasa má určité predispozice a je dobré se jich držet. Poté, co si vytvoříte skupinu čítající čtyři členy, hurá do světa.
Vaše družina je už od počátku v nesnázích, jste zajatci na lodi. Naštěstí pro vás moře není vlídné, loď se roztříští o skaliska a vaše pochroumaná těla vyplaví na břeh tajuplného ostrova Nex. Dobrodružství začíná.
Trochu zamrzí, že prezentace příběhu není nijak oslnivá. Na jednu stranu chápu, že autoři se snažili držet zajetých mechanismů začátku 90. let, ale ruku na srdce, už jsme o dvacet let starší a technologie už poutavější vyprávění dovoluje. Tady se musíte spokojit s dopisy od takzvaného Island Mastera, mysteriózní entity, která celý ostrov řídí a vás si vyhlídla pro svou zábavu.
První krůčky
Ovládání je velice intuitivní. Klávesy WSAD poslouží pro pohyb a QE na otáčení. Myší se lze sice pohybovat také, ale je to dost těžkopádné. Myš totiž slouží hlavně k interakci s prostředím a spravování inventáře, který je dostatečně přehledný a zároveň zobrazuje statistiky jednotlivých hrdinů.
Stylizace Legend of Grimrock je krásná, autorům z Almost Human se povedlo skvěle graficky napodobit old school design s použitím dnešní grafiky. Protože se druhý díl odehrává nově i na povrchu, vizuálně vypadá hra opravdu parádně. Prohledávání ostrova Nex vás bude bavit, už jen pro tu variabilitu prostředí. Jen malé varování. Pokud máte starší počítač, raději se připravte, že budete muset v nastavení trochu té parády ubrat.
Další názor |
Prosluněné pláže vystřídá potemnělý les, labyrinty chodeb a rázem zase bažiny. Skoro každá lokace má ve hře jedinečnou atmosféru. Samozřejmě, že různorodé prostředí si žádá i rozličná monstra. Z počátku narazíte jen na slabé želvy, vydatný zdroj potravy, které budete potřebovat hromady. I ti největší hrdinové totiž musí vydatně jíst.
Později přituhuje. Na každého nepřítele platí jiná taktika, přímá konfrontace bývá často fatální. Jedním z nejpodlejších protivníků je přerostlá ropucha, která doslova žere vaše drahocenné zbraně. Boje nejsou jen bezduchou rubačkou, vyžadují zapojení mozkových závitů. Nejen souboje vám zatopí. Legend of Grimrock 2 se inspiroval „prehistorií“ dungeonů i v oblasti hádanek.
Bez důvtipu do kobek nelez
Ostrov Nex je jeden obří hlavolam. Skoro každé zákoutí skrývá nějakou hádanku. Autoři si dali s vymýšlením různých puzzle práci, skoro žádný se neopakuje. Někde musíte odtlačit ohromný balvan na správné místo, jinde zase správně aktivovat nášlapné plošiny, aby mohly vystřelené projektily zasáhnout cíl. Nemůžete se dostat přes propast? Je na čase spustit energetický most. Některé pasti od vás nevyžadují pouze důvtip, ale i rychlost a koordinaci prstů. Jinak se z vás snadno může stát lidský jehelníček.
Na většinu hádanek se dá celkem rychle přijít, pokud se člověk zamyslí nad nápovědami, které tam v podobě cedulí nechal sám Island Master. Existují ovšem i takové, které nevedou k další příběhové lokaci, ale k tajným místům, kde jsou ukryté drahocenné poklady. A zde obtížnost stoupá. Nic přeci není zadarmo.
Bloudění se nevyhnete
Protože Legend of Grimrock 2 postrádá nějaký hlubší příběh, nikdy pořádně nevíte, kam jít. V praxi to znamená, že procházíte každé místo a snažíte se dostat i tam, kam by vás to předtím v životě nenapadlo. Po pár hodinách se totiž celý herní svět rozevře dokořán a vy jste ztraceni. Naštěstí vám je k ruce chytrá mapa, kam si můžete zanést prakticky cokoliv, a také takzvaný Hub, který je vlastně soustavou teleportů do odlehlejších částí ostrova. K dezorientaci přispívá i další věc.
V druhém dílu se nepodíváte jen na povrch a do kobek, ale i do vody. A padat do ní budete zpočátku asi často. Aby toho nebylo málo, družina nemá zrovna ukázkovou kapacitu plic, a tak se každý neplánovaný pád do řeky stává zběsilým hledáním žebříku.
Takové nenadálé koupání se samozřejmě odehraje nejčastěji v zápalu boje, když couváte před hordou a nemáte čas se dívat za záda. Akční klávesa, která by vám dovolila vstoupit do vody jen při podržení, by to vyřešila. Na druhou stranu je to hardcore dungeon.
Každý bod se počítá
Vaše postavy samozřejmě postupem času získávají zkušenosti, přičemž jediné, do čeho při získání úrovně investujete, jsou tzv. skill pointy. Ty jsou různorodé. Mohou vám zvýšit zdraví, manu, ale také zlepšit dovednosti ve zbraních a magických disciplínách (oheň, led, vzduch, země). Každá dovednost má v pozdějších fázích hry nějakou specialitu.
Například pokud budete investovat do přesnosti, na vyšších úrovních vám dovolí útočit lehkou zbraní ze zadní řady, což se ve vypjatých chvílích rozhodně hodí. Expertní specializace na těžké zbraně vám zase dovolí nosit dvouruční zbraň v jedné ruce.
Vlastnosti jako síla, obratnost a moudrost se také dají permanentně navýšit, ale pomocí lektvarů, které naleznete v rozličných skrýších. Prolézat každý kout země se tedy vyplatí.
Uprostřed vřavy
Bez magie by to nebylo pořádné fantasy. Pokud budete chtít využívat pokročilejší kouzla, nebude vám stačit investovat body jen do jednoho magického živlu. Všechna pokročilejší kouzla v sobě kombinují aspoň dva živly. Když budete chtít kouzlo seslat, stačí jen vytvořit z glyfů patřičný vzorec.
Ani chladné zbraně nejsou bez různých specialit, většina jich umožňuje, pokud dosáhnete určité úrovně dovednosti, různé speciální útoky, které vám stejně jako v případě kouzel ubírají energii. Takové útoky mohou být dost ničivé a zvrátit i zdánlivě beznadějnou situaci.
Hra vás v titulním menu přivítá heroickou orchestrální hudbou, podobnou titulnímu motivu z Baldur’s Gate. Bohužel tím pozitivní dojmy z ozvučení končí. S ozvučením si autoři moc hlavu nelámali. Kdybyste zavřeli oči a nevnímali moderní vizuální kabát, snadno byste nabyli dojmu, že jde o hru z devadesátek. Korunu tomu nasazuje fakt, že jsou mužským hlasem namluveny i smrtelné výkřiky ženských postav.
Hardcore pro veterány
Určitě mezi vámi existují tací, kteří dohráli několikrát všechny díly Eye of the Beholder, a k snídani si dali Dungeon Master a Brány Skeldalu a teď hledají pořádnou výzvu. Pro takové odvážlivce připravili vývojáři řadu módů, které si můžete před začátkem hry pozapínat.
Pokud chcete zažít opravdový old school jako v Eye of the Beholder, můžete si zcela vypnout automapu. Připravte se na to, že budete potřebovat hodně velké množství čtverečkovaného papíru a spoustu tužek. Dugeony v Legend of Grimrock 2 jsou rozsáhlé a často nemají jen jedno patro.
Pokud vám ani to nestačí, můžete si zapnout i takzvaný Ironman mód, který vám dovolí ukládat hru pouze u léčivých krystalů, které také léčí různé nemoci a postihy od nepřátel. Pro maximální výzvu pak lze zapnout nastavení, že léčivé krystaly lze použít pouze jednou.
Starý dungeon v novém hávu
Legend of Grimrock 2 je pocta old school dungeonům, a to se všemi klady i zápory. Hře by slušelo, kdyby se autoři nebáli vyjet ze zajetých kolejí a trochu experimentovat, obzvlášť pak s vyprávěním. Otevřený svět může pro někoho také znamenat trochu potíže.
Pro milovníky klasických dungeonů je to však jasná volba, herní doba se pohybuje průměrně od nějakých 15 hodin nahoru, přičemž hodně závisí na vaší chuti po zkoumání každého koutu ostrova Nex. Podíváte se na spoustu zajímavých míst, docela se zapotíte u hádanek i soubojů a za každou lepší zbraň nebo kus vybavení budete děkovat bohům Nexu. Těch pár much, které hra má, pak rádi přehlédnete.
Možnost opakované hry do aleluja vám zajistí i editor dungeonů, který je přehledný a s trochou snahy se s ním může naučit pracovat každý. Autoři podporují i moderskou komunitu, hra se tak může v šikovných rukou změnit k nepoznání. Tak popadněte lektvary a zbraně a vydejte se za dobrodružstvím.
Miliardářské elity technologického světa propadly nezávislé české videohře
Hraní videoher není jen zábavou pro teenagery, kteří nevědí, co s volným časem, ale dokáže pohltit i elity. Noviny Financial Times publikovaly článek o tom, že česká strategie Factorio nadchla...
Toto jsou nejkrásnější herní streamerky, podívejte se
Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. Ze čtyřiceti dívek a žen jste vybrali ty nejkrásnější.
{NADPIS}
{POPISEK}
Kvůli bugu přišel o stovky nahraných hodin, vývojáři udělali záplatu na míru
Kvůli technické chybě, kterou nemohl ovlivnit, hrozilo fanouškovi komplexního vesmírného simulátoru No Man’s Sky, že jeho více než šestisethodinový postup přijde vniveč. Vývojáři mu ovšem přispěchali...
{NADPIS}
{POPISEK}
Poznáte, který z těchto děsivých příběhů se skutečně stal a co je fikce?
Čas, kdy se všední realita střetává se světem nadpřirozena, opět nastal, a s ním i příhodná doba povyprávět si další tajemné historky. V minulém díle jsme si pověděli o příbězích inspirovaných...
Vývojáři splní fanouškovi poslední přání, zahrát si jejich nehotovou hru
Sedmatřicetiletý Caleb McAlpine má před sebou podle lékařů dva roky života, a to ještě jen v případě, že předepsaná léčba zabere tak, jak doufá. Existuje tedy pravděpodobnost, že se nedožije vydání...
Hříčka o plácání do ženských zadků dráždí moderátory Twitche a je zdarma
Pravidla Amarillo’s Butt Slapper jsou tak jednoduchá, až se skoro příčí psát o ní v souvislosti s počítačovými hrami. Přesto ji na Steamu hrají tisíce lidí, Twitch však za její sdílení rozdává...
Kingdom Come je přes 6 let staré, ale prodává se lépe než dnešní novinky
České studio Warhorse se na svých sociálních sítích pochlubilo, že za posledních 9 měsíců prodalo další dva miliony kopií své prvotiny Kingdom Come: Deliverance. To je více, než zvládly mnohé letošní...
Je to spíš noční můra než videohra. Generuje ji umělá inteligence
Vypadá to jako Minecraft, ale není. Projekt Oasis je první hratelná videohra, kterou vám za pochodu generuje umělá inteligence. Nutno dodat, že jde spíše o takovou interaktivní halucinaci než o...
Jedlá soda a ocet nic nevyčistí, bublinky jsou jen show
Spousta lidí věří, že když zkombinují jedlou sodu a ocet (nebo kyselinu citronovou), dostanou „superčistič“, který zvládne všechno – od mastnoty na...