RECENZE: Rage 2 je dobrá střílečka v nudném světě. Počkejte na slevu

aktualizováno 
Je tu další postapokalyptická střílečka v otevřeném světě. Jako střílečka Rage 2 vyniká, ve zpracování otevřeného světa však pokulhává. Bavit vás bude podle toho, co od hry očekáváte.
70

Rage 2

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Avalanche Studios

  • Parádní přestřelky a zběsilá akce
  • Speciální schopnosti
  • Slušný vozový park
  • Uspokojující vylepšování absolutně všeho
  • Přepadávání konvojů
  • Většina vedlejších úkolů je stereotypní
  • Zpracování otevřeného světa
  • Na poměry žánru vcelku krátké
  • Bugy
  • Horší grafika

Herní karta

Z recenzování videoher se stala trochu jednotvárná aktivita. Mohou za to především vývojáři a vydavatelé, kteří nám servírují videohry jako přes kopírák. Téměř každý druhý titul je dnes akce v otevřeném světě s ovladatelnými vozidly a s prvky z her na hrdiny. Jenom za tento rok do tohoto žánru spadají Far Cry: New Dawn, Metro Exodus, Crackdown 3 nebo Days Gone

Rage 2

Rage 2

Kvalita těchto her je různorodá, ale ať se vám to líbí, nebo ne, respektive jestli si to přiznáte, nebo a tím budete oponovat, je náplň těchto videoher téměř identická. Se svou postavou běháte nebo jezdíte po mapě, plníte hlavní i vedlejší úkoly, získáváte nové schopnosti a vylepšujete si zbrojní arzenál. Stále dokola až do zblbnutí. A teď je tu střílečka Rage 2, která řady zástupců tohoto módního žánru rozšiřuje.


První díl
byl celkem obstojnou akcí od respektovaného studia id Software, které stojí za kultovními sériemi stříleček, jakými zcela jistě jsou Doom, Quake nebo Wolfenstein. Díru do světa však neudělal, a tak původní tvůrci přenechali vývoj kolegům z Avalanche Studios, kteří mají na vědomí šílenou sérii Just Cause. Právě jejich práce na třetím díle id přesvědčila o tom, že jsou ti správní pro tuto práci. Inu, máme jiný vkus než kluci a holky z id, ale budiž. 

Rage 2

Rage 2

Pod jejich dohledem nakonec Avalanche Studios překvapivě úplně nepohořeli, ale nepředbíhejme ještě. Příběh hry se odehrává třicet let po událostech jedničky v roce 2165. Na zdevastovaný povrch plný banditů a mutantů se vrátili padoušští rádobynacisté Authority vedení generálem Crossem. Chtějí totiž opět vládnout. Toť vše k příběhu, který je bezvýznamný a nedůležitý.

Poušť, les i bažina

Pokud jste originál nehráli, užijete si dvojku bez problémů. Příznivci původního Rage budou akorát obohaceni tím, že poznají několik vedlejších postav či zbraň wingstick, variaci na bumerang. Hlavním hrdinou nebo hrdinkou je Walker, poslední z rangerů, jehož pohlaví si na začátku zvolíte sami. Vzápětí budete svědky okamžité popravy zástupce druhého genderu. Po zcela lineárním a nutno přiznat i povedeném, vtahujícím a dosti akčním začátku se vám otevře celý svět rozdělený do několika regionů. 

Rage 2

Rage 2

Byť je většina prostředí písečná poušť, podíváte se i do zalesněné oblasti nebo bažiny. Herní náplň se dělí na hlavní dějovou linku a vedlejší a až nepříjemně se opakující vedlejší aktivity. Příběh obsahuje několik misí, které budete plnit pro své společníky, kteří vás nakonec nasměrují až k finálnímu zúčtování s generálem.

Všechny tyto mise jsou v pohodě a baví. Dojedete pro zadání, splníte ho a pokračujete dál. Životnost kampaně je uměle prodloužená tím, že zpřístupnění všech příběhových úkolů vyžaduje získání důvěru parťáků. Tu získáte tak, že pro ně budeme plnit vedlejší mise, čímž vám u nich porostou levely. 

Příběhová kampaň jako taková je totiž až překvapivě krátká a do pěti hodin ji máte sfouknutou bez větších komplikací. Pokud budete chtít splnit vše ostatní, přičtěte si maximálně šest nebo sedm hodin navíc. Celkově tedy před sebou máme titul, který s životností oproti konkurenci nepochodí. Na druhé straně, ne všichni hráči chtějí tajtrlíkovat u jedné hry padesát hodin, že? 

Příběhové mise tedy baví hlavně proto, že je akční náplň hry ve smyslu přestřelek naprosto bombastická. Má totiž drive, tah na branku nebo šťávu. Říkejte si tomu, jak chcete

Přestřelky ve stylu Dooma

Ze všeho nejvíc připomíná restart Dooma z roku 2016. V tomto směru se dohled id Software přehlédnout nedá. Hra totiž přímo vyzývá k tomu, abyste opustili bezpečí krytu a po hlavě se vrhli na nepřátele. Když je zabijete, vypadnou z nich krystaly Feltrine sloužící nejenom jako měna, ale také k částečnému doplnění zdraví. Rambo styl je tedy v Rage 2 ten správný. Žádné otravné a pomalé plížení není potřeba. 

Rage 2

Rage 2

Každý headshot navíc doprovází krásné čvachtavé „mlasknutí“ mozku rozprskávájícího se pod náporem kulek nebo jiných projektilů. Ach, jak uspokojivé! Nepřátelé nemají kdovíjak propracovanou umělou inteligenci, ale jsou agresivní a vytrvalí. Akce je jedním slovem parádní, přestřelky jsou zběsilé a mají spád. Je to největší tahák hry. Pokud chcete dobrou střílečku, dostanete ji. 

Zbrojní arzenál je silný. Najdete v něm pistoli, brokovnici, samopal, plasmový kanón, odpalovač gravitačních šipek, a pokud máte deluxe nebo sběratelskou edici, tak i legendární BFG 9000 z Dooma.

K tomu si připočtěte velký počet schopností vašeho obleku. Můžete protivníky odhodit tlakovou vlnou, vyskočit do vzduchu a při drsném dopadu všechny kolem rozmetat na kousky nebo vystřelit dočasný štít. Naučíte se rychlý úskok výborný pro vyhýbání se raketám nebo dvojitý výskok, díky kterému se dostanete do těžko dostupných míst plných skrytých předmětů. Vaše speciální schopnosti jsou prostě super. 

Vozový park docela překvapil. Sice je nejpovedenějším kouskem vaše základní buggyna Phoenix, ze které si lze díky vylepšením udělat v podstatě obrněné pojízdné dělo, ale i další vozidla potěšila. Ať už je to vznášedlo, se kterým můžete létat, rychlá motorka, silný tank nebo monster truck, který slouží k vytahování a drcení menších aut. Ovládání vozidel je docela pohodové. Jenže pak jsou tu vedlejší mise v otevřeném světě.

Vedlejší úkoly jsou stále to samé. Zív

Co si budeme namlouvat, jejich zpracování není v Rage 2 nejlepší. Kdyby to byla lineární střílečka s pár jízdními sekvencemi, udělali by tvůrci podle nás lépe. Většina vedlejších aktivit je totiž hodně stereotypní. Objevování Arch, v nichž na vás čekají vylepšení a nové zbraně, je příjemné. Hra totiž exceluje v upgradování absolutně všeho. Ať to jsou vaše schopnosti, zbraně nebo vozidlo, vždy vás zlepšení potěší, protože je znát a stanete se tak díky němu citelně silnějšími. 

Fotogalerie

Nejzábavnější vedlejší aktivitou je ale likvidace konvojů. Jde o hodně adrenalinové honičky a přestřelky ve vozidlech. Ale i ony se časem okoukají. Pak tu máme likvidaci banditů, mutantů, obrů, strážných střílen, ničení blokád na silnici, závody, střelnice, hackování a bránění vysílačů. Tak nějak jedno a to samé a stále dokola. Že se vše brzy okouká a ohraje, netřeba zdůrazňovat.

A to i pokud si budete hovět v hledání skrytých beden se zásobami a datapadů. Jako my. Nás to docela bavilo. Co se technického zpracování týče, většinou Rage 2 nepotěší. Vizuálně na tom není nic moc. Na PlayStation 4 Pro bychom se nebáli hru označit za graficky podprůměrnou nebo i ošklivou. Sice to není taková hrůza jako nedávný Just Cause 4, který běží na stejném enginu Apex, ale hezká podívaná to není. 

Textury jsou rozmazané, modely postav a jejich animace kostrbaté a nesmíme zapomenout, že na vás během jízdy pustinou budou v dálce neustále vyskakovat odnikud různé předměty. Budovy, značky, porost, znáte to. Alespoň, že framerate je v pohodě. Na PS4 Pro většinou dosahuje šedesát snímků za sekundu a byť není vždy stabilní, jeho kolísání je minimální. Alespoň to potěšilo.

Rage 2

Rage 2

Jako téměř všechny hry v otevřených světech se i Rage 2 potýká s celou řadou technických chyb a bugů. Není to takový průšvih, ale stejně nejde o nic pěkného. Vypadla nám umělá inteligence, titulky i interface, zasekli jsme se o textury a ve vzduchu viděli levitovat spoustu předmětů. Co je ale nejdůležitější, hra nám nikdy nespadla a ani jsme jí nemuseli kvůli errorům restartovat. Rage 2 si snadno oblíbí milovníci FPS, kteří si hru pořídí kvůli akci. Jako doomovka totiž funguje více než dobře. Přestřelky jsou takové, jaké mají být. 

Pokud ovšem hledáte propracovanou hru v otevřeném světě, zklame vás. Není to totiž parketa, ve které by vynikala. A konkurence je silná. Slovo závěrem: u hry jsme se přes všechny problémy a stereotyp bavili. A to je to hlavní i v postapokalyptickém světě, ne?

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

56 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 155 čtenářů

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

Progamer chtěl uspět ve dvou hrách najednou, teď je pro smích

Linh "Seiko" Nguyen

Německý hráč východoasijského původu Linh „Seiko“ Nguyen překvapivě prohrál v kvalifikaci na prestižní turnaje v...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Najdete na iDNES.cz