Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Prince of Persia je zpět a v nečekaně skvělé kondici

  18:00
Prince of Persia: The Lost Crown není „princem“, v nějž mnozí fanoušci doufali. Nakonec se z něj ovšem vyklubalo ohromně příjemné překvapení, které skládá poklonu původním hrám, a zároveň přichází s vlastním novým směrem.

Prince of Persia: The Lost Crown

Ubisoft 18.01.2024 PC, XboxOne, PS4, Switch, Xbox Series X/S, PS5

iDNES.cz

95%
Herní karta
  • Skvěle navržené hopsací pasáže a hádanky
  • Stále překvapuje něčím novým
  • Slušná herní doba
  • Robustní nastavení v oblasti přístupnosti
  • Povedený návrat ke kořenům
  • Šlape skvěle i na Switchi
  • Naprosto zbytečná deluxe edice

Úvodní část hry a některé pasáže dále mě okamžitě přenesly, alespoň ve vzpomínkách, do dětských let, kdy jsem se v Prince of Perisa (1989) snažil zachránit princeznu se spárů zlého Jaffara. Největší podíl na tom má návrat ke klasické 2D hratelnosti, a pak tu jsou některé odkazy v podobě známých pastí a hopsacích pasáží.

O 35 let později je ovšem spousta věcí (podle očekávaní) jinak. V okamžicích, kdy dohrajete původní hru, se The Lost Crown teprve začíná rozjíždět. Ne snad proto, že by byla rozvleklá, to vůbec. Narážím spíš na fakt, že hra spadá do žánru metroidvania; hlavní hrdina Sargon se tak učí v průběhu hraní novým (zejména pohybovým) schopnostem, které mu pomáhají dostat se na dříve nedostupná místa.

Prince of Persia: The Lost Crown

Sargon dokonce není ani princ. Patří mezi sedm Nesmrtelných, skupinu elitních bojovníků, kteří mají na starost obranu Persie. Do akce je povolá Thomyris, královna Persie, jejíž syn princ Ghassan byl unesen. Skupina se vydává na horu Qaf a do přilehlého starobylého města. Jenže s tímto místem není něco v pořádku, čas se zde neřídí svým přirozeným tokem. Jedna noc zde může pro někoho znamenat také třicet let. A naprostou samozřejmostí jsou příběhové zvraty.

Obtížnost si sami ušijete na míru, a to nejenom u soubojů.

Velké plus dávám tvůrcům za přístup v oblasti přístupnosti, díky čemuž si každý z vás může ušít zážitek přímo na míru.

V první řadě si zvolíte, zda chcete rozsáhlý herní svět prozkoumávat na vlastní pěst, nebo zda vám ikonky poradí, kam právě jít. Dále si můžete nastavit, jak moc vám bude ubližovat prostředí, nepřátelé či počet životů nepřátel. Upravit lze reakční dobu nutnou pro odražení či vyhnutí se útoku. Kdo se nechce trápit s hopsáním, může některé náročné pasáže přeskočit.

Je jen na vás, jak si hru užijete, přesto bych doporučoval sáhnout k případnému snížení obtížnosti, až když to opravdu nepůjde – nastavení lze měnit kdykoliv! Velmi zajímavým prvkem jsou tzv. paměťové střípky, které vám umožní si dané místo vyfotit a k obrázku se kdykoliv pohledem do mapy vrátit.

Boj, hádanky i hopsání

Hra se opírá o tři pilíře, které se navzájem prolínají: boj, hádanky, hopsání. Troufám si říci, že je tvůrci dávkují ve velmi dobrém poměru. Smekám také před tím, že hře až do konce nedojde dech: na své cestě totiž nejenom navštěvujete nová prostředí, ale hlavně získáváte nové schopnosti, díky nimž je hraní mnohem dynamičtější a za mě i zábavnější.

Že se značka Prince of Persia vrátí, bylo jen otázkou času. Ale málokdo čekal, že to bude propracovaný 2D zážitek

Sargon na začátku neumí prakticky nic, což je dobrá příležitost naučit se pořádně ovládat své čepele a správně časovat útočné i úhybné manévry. Jsou to základy, na něž se časem nabalují další věci. Akce je svižná, zábavná, spíš se vyplatí postupovat agresivně. Hra vizuálně upozorňuje na útoky, které lze odrazit a které jsou neblokovatelné.

Za mě ovšem bodují zejména skvěle navržené enviromentální hádanky a již zmíněné hopsací pasáže. Ke slovu totiž nepřijdou jen hbité prsty, ale i nutnost vymyslet, jak situaci vyřešit, a pak to samozřejmě realizovat, a to s využitím naučených schopností a dovedností. V těchto okamžicích je oživovací bod hned na začátku těchto pasáží, protože tvůrci správně předpokládají, že to napoprvé asi nevyjde. Některé jsou navržené opravdu mistrovsky a posléze máte zaslouženě dobrý pocit z jejich pokoření.

Hráli jste ho také? Prince of Persia kdysi zazářil, dnes je v kómatu

Pokud očekáváte hledání sběratelských předmětů, úryvky textů doplňující lore či mírné vylepšování postavy a výbavy, tak jste na správné adrese. Za zmínku stojí ještě amulety s různými efekty (navýšení zdraví, silnější útok ve vzduchu…), které se připínají na náhrdelník. V průběhu hry objevujete nejenom nové amulety, ale rozšiřují se i sloty pro připnutí.

Po technické stránce nemám co vytknout. Odvážně jsem zvolil verzi pro Switch a nelituji. Hra šlape lépe, než jsem čekal – až na některá místa drží slibovaných 60 fps, a není přitom rozplizlá. Vše je krásně ostré a detailní.

Jak hra šlape na konzolích

  • Switch – handheld: 720p @60fps, v doku: 1080p @60fps
  • PlayStation 5: 4K @120fps
  • Xbox Series X: 4K @120fps
  • Xbox Series S: 1440p @60fps
  • PlayStation 4 Pro: 4K @60fps
  • PlayStation 4: 1080p @60fps
  • Xbox One X: 4K @60fps
  • Xbox One / S: 1080p @60fps

Co se záporů týče, nemám žádný hlavní bod, který bych vytkl. Zpočátku mi bylo trochu líto, že se přímočarý svět rozběhl do několika směrů, a říkal jsem si, jestli měřítko hry není až moc velké. Ale postupem času se všechno začalo propojovat a dávat smysl. Zmíním tak alespoň některé dialogy, které jsou takové typicky jalové, jak to umí snad jen Ubisoft.

Samozřejmostí jsou i souboje s bossy.

Což mi připomíná, že The Lost Crown není hra typická pro dnešní Ubsioft. Ale stejně si nemůže odpustit nebýt Ubisoftem, a tak tu máme naprosto zbytečnou deluxe verzi, která za příplatek umožní hrát o tři dny dříve. K tomu přidá bonusový amulet, skin v případě předobjednávky a digitálního průvodce s dobrodružstvím. Čili naprosté zbytečnosti nehodné příplatku deseti dolarů.

Prince of Persia: The Lost Crown je i přesto nečekané, ale o to příjemnější překvapení. Hra skvěle kombinuje boj, hopsání a hádanky a zároveň nabízí velmi uspokojivý dojem z akrobatických prvků a postupně získaných schopností. Ve stejný den jako recenze vychází i demoverze, což je vždy dobré znamení, takže pokud vás můj text zaujal, určitě zkuste a sami zjistěte, zda budete z nového „prince“ stejně nadšení jako já. Za mě to Ubisoft tentokrát trefil.

iDNES.cz

95%

Čtenáři

82% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
  • Nejčtenější

Český dabing Kingdom Come 2 povýšil zážitek, hra je překvapivě odladěná

Strávili jsme týden v minimálně u nás nejočekávanější hře roku a už teď můžeme říct, že překonala naše očekávání. Na rozdíl od prvního dílu je takřka bugů prostá, český dabing má zásadní vliv na...

V podstatě jsem oznámil Minecraft 2, napsal původní tvůrce Minecraftu

Populární Minecraft patří už více než deset let Microsoftu. Původní tvůrce Markus Persson se ovšem na sociální síti X rozepsal, jak v podstatě oznámil Minecraft 2.

Stvořil spoustu klasik. Ale téměř žádná nevydělala, přiznal legendární vývojář

Premium

Vývojář Tim Cain je sice podepsaný pod několika hrami, které mají dodnes kultovní status, ovšem snad jen s výjimkou prvního Falloutu a posledních The Outer Worlds žádná z nich pořádně nevydělala....

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Je to macek. Prohlédli jsme si největší přenosnou herní konzoli

Las Vegas (od zpravodaje Bonusweb.cz) Pokud vám byla stávající herní PC do ruky malá, Acer má pro vás řešení. Nabídne vám totiž model s displejem o uhlopříčce necelých 11 palců, což je zdaleka nejvíce v této kategorii zařízení.

Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující

Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...

13. ledna 2025 1

Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač

Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...

12. ledna 2025 7

Rozhodli jste, Hru roku 2024 ovládl slavný dobrodruh s bičem

Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2024 bez zaváhání zvítězilo dobrodružství s Indiana Jonesem. Zajímavý tak nakonec byl až souboj o další příčky.

12. ledna 2025 3

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

11. ledna 2025 55

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...