Galactic Civilization II: Dread Lords
Abychom mohli nějakou hru označit za skvělou, musí mít v sobě něco mnohem víc než jen prvky popisované na krabici, musí mít svou duši. A právě toto v sobě hra Galactic Civilizations II: Dread Lords bezpochyby má. Samozřejmě prvky, které jsou popisovány při marketingové propagaci hry jsou do hry perfektně zasazené, ale právě ona duše řadí hru mezi ty opravdu skvělé. Galactic Civilization II je, jak již z názvu vyplývá, epická vesmírná strategie, v níž se od začátku instalace až do konce opravdu nebudete nudit.
Velmi mě překvapila už samotná instalce hry, která kupodivu nevyžadovala běžná protipirátská opatření jako serial key nebo následné umístění originálního CD v mechanice během hraní. Bonus, který vám přináší originální verze hry je v množství addonů, které si do hry můžete následně stáhnout a jak vývojáři z Stardocku slibují, bude se jednat o neprávě malé množství – koneckonců první patch už je na světě.
Na začátku se můžete se rozhodnout pro jednu z devíti hratelných civilizací, která každá má svoje silné a slabé stránky a za každou se hraje trochu odlišně a hlavně každá se může plně přizpůsobit vašim představám. Vybrat si můžete rasu zaměřenou např. na obchod, vojsko či výzkum. Pokud vám dokonce ani toto nestačí, hra obsahuje i nástroj, ve kterém si můžete kompletně od základů navrhnout svou vlastní civilizaci. Dalším krokem je výběr galaxie ve které se rozhodnete prožít vaše vesmírné dobrodružství. Chcete rychlou akci? Vyberte si malou galaxii s množstvím hvězd a obyvatelných planet jen s několika málo soupeřícími rasami a vše v této hře pak bude záviset na tom, jak rychle dokážete dosáhnout maximálního technologického pokroku a porazit soupeře. Jste spíše tím typem hráče, který má rád dlouhé a velmi strategické bitvy? Pak pro vás bude ideální vybrat gigantickou galaxii (celkem je zde šest velikostí herních map + možnost vytvořit své se svými atributy), ve které se jedna hra může protáhnout i na několik dní!
"Mnoho cest, které můžou vést k vítězství vám s touto hrou zaručují dlouhé hodiny zábavy s kompletně jinými zážitky."
Můžete se rozhodnout být brutálním vojevůdcem, který si své prosadí silou, stejně dobře ale lze vítězství dosáhnout na straně dobra, kdy ostatní rasy přesvědčujete aby se přidali na vaší stranu podobrém. Místo invaze na cizí planetu tak můžete její obyvatele klidně nechat aby vás obdivovali a toužili po spojenectví s vámi, následně zradili svého vůdce a přidali se k vám. V celé galaxii je také množství planet, na kterých žijí jen primitivní civilizace, které můžete ovládnout jen pro rozšíření svého území a zvýšení počtu zdrojů. Vaše volba se následně odrazí na charakteru vaší civilizace, buď budete dobří, neutrální nebo zlí a tento ukazatel je ve hře rozhodující proto, jak vás budou vnímat ostatní národy. Pro příklad, stane-li se vám, že jste v celé galaxii jediní zlí, snadno se vám stane, že se proti vám ostatní „dobré“ národy spojí. Rozhodnutí, na kterou stranu se přidat také zásadně ovlivní váš technologický vývoj.
K vítězství se nabízí mnoho cest, v extrému buď válečná nebo mírová. Záleží jen na cestě, ktrou si zvolíte. Existují hry, kde lze vyhrát bez vyrobení jediné vojenské jednotky. Zatímco stará dobrá vojenská převaha je jednou z nejjednodušších cest k vítězství, můžete vyhrát vynalezením určité technologie, spojením s vedoucí silou galaxie či spojení se se všemi ostatními proti ní.
Samozřejmě, že jednotlivé postupy je nutné kombinovat. Pro příklad jestliže jste spojeni se čtyřmi národy v galaxii a poslední se vám odmítá vzdát, můžete na něj zaútočit a smést ho z povrchu zemského, tedy vlastně vesmírného a užít si spolu s vašimi spojenci skoro diplomatikého vítězství.
"Pokud nejste odhodláni k boji, můžete za pomoci peněz a technologií pomoci některému ze svých spojenců a poštvat ho proti národu, který nemáte v oblibě."
Jediná věc, která je před každou hrou dána je velikost galaxie, národ za který budete hrát a stupeň inteligence počítačových hráčů. Zbytek hry se pokaždé odvíjí zcela jinak.
Teď se samozřejmě musíme dostat k úrovni počítačové inteligence, vždy velmi kontroverznímu tématu strategických her. Umělá inteligence v Galactic Civilizations II: Dread Lords je velmi rozdílná oproti AI v jiných strategických hrách. Nepoužívá pro zvýšení svého potenciálu žádné cheaty či pozitivní handicapy a na vyšších levelech je opravdu výborná. AI bere lidského hráče stejně jako jakékoliv počítačového protivníka. Pokud se hrou začínáte, můžete úroveň AI nastavit nízko, abyste si skutečně užili zábavu. Při dalším postupu nejste nijak omezeni ve zvyšování vašeho skillu, počítač se vám nepřizpůsobí cheatováním. Namísto toho zapojí více přemýšlení a přizpůsobuje svou taktiku té vaší, opravdu totiž přemýšlí skoro jako lidský hráč. Pro příklad, na nižších úrovních můžete vesele obchodovat se svým spojencem a potajnu připravovat armádu a následně na něj zaútočit a zničit ho, aniž by vám až do zahájení útoku přestal věřit. Na vyšší úrovni již AI rozpozná možnost zrady a je klidně možné, že proti vám provede preventivní opatření.
Ve všech ohledech vás AI jistě překvapí, možná potěší, ale možná také ne. Je opravdu frustrující, když skoro zničíte jednu civilizaci, těšíte se, že získáte její zdroje a ona se na poslední chvíli nevzdá vám, ale vašemu jinému soupeři, který je pro ní více přijatelný a v jehož zájmu samozřejmě je, aby porazil zase vás.
"AI sleduje váš styl hraní a podle toho se učí."
Po odehrání určitého počtu her se její chování stává opravdu nepředvídatelné. Zcela jistě vám bude při hraní připadat, že AI musí cheatovat, ale skutečně to není pravda, jediné co v případě prohry můžete učit je smeknout před počítačovou inteligencí klobouk.
Ve hře se vyskytuje velké množství vesmírných lodí všech druhů a velikostí, ale pokud by vám i toto bylo málo, je do hry implementováno prostředí, ve kterém si můžete navrhout loď vlastní, ve které lze použít vámi vynalezené technologie. K dipozici je velké množství prvků, kterými můžete svůj vesmírný koráb ozdobit. Musíte velmi pečlivě uvážit, jaké složení své flotily zvolíte, zda velké a mohutné lodě s ohromnou silou, či spíše větší počet menších lodí, které jsou flexibilnější, ale zase slabší. Proto je velmi důležitou součástí hry průzkum vesmíru - je pro vás velmi důležité vědět, co váš soupeř bude vyrábět a pokusit se vyrobit jednotky účinné proti těm jeho. Mějte však na paměti, že AI na vyšším levelu průzkum také neopomíjí a tak se kruh zbrojení uzavírá.
|
Závěrem
Galactic Civilizations II: The Dread Lords je bezpochyby hrou, která mě velmi mile překvapila šíří spektra možností, které jsou v ní k dipozici. Nejedná se vskutku o hru na několik hodin, ale spíše na několik týdnů, která vás ani po několikerém hraní neomrzí a je možné, že se zařadí mezi vůbec nejúspěšnější strategické hry současnosti vedle takových titulů jako je Civilization IV nebo Age of Empires III.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 168 čtenářů
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence
Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...
Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu
V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...
OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake
Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...