Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Diskuse k článku

RECENZE: Příchod spasitele, nebo velký podvod? Broken Age je kompletní

Hra, která stála na začátku Kickstarterové horečky je konečně hotová. Byl všechen ten humbuk zasloužený, nebo nafouklá bublina konečně praskla? Po zklamání z první části není odpověď jednoznačná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P47e13t56r 20L39i84n67h44a44r45t 2518834914313

Po dohrání druhého aktu Broken Age jsem si nechal delší časový odstup, než jsem se odhodlal k napsání těchto řádků. Snažil jsem se přemýšlet, proč je hodnocení druhého aktu tak rozdílné, od velkých pochval až po zatracení.

Jednoznačný je fakt, že druhá část Broken Age je trochu jiná, než ta první. První akt je o poznávání zákonitostí světa a objevování nových lokací, boje obou hlavních postav s konvencí, snahou o rebelii, snahou o narušení tradic, vyčlenění se ze stereotypu. Hra jednoduše plyne, logické úkoly jsou vesměs jednoduché a hráč se u nich skoro nezasekne. Zato druhá část se až na malé vyjímky odehrává na stejných místech (jen více či méně změněných), kdy si jednotlivé postavy prohazují svá působiště. Již se nehraje tolik na psychologii postav, příběh jako takový se tolik zásadněji neposouvá a zásadněji se ani nevyvíjejí jednotlivé postavy, naopak je to o jejich orientaci v novém prostředí. A hlavně přibývá tužších logických úkolů, po kterém hráči tolik volali. Někomu se tyto úkoly mohou zdát těžké, místy až neřešitelné, ale já jsem si je všechny užíval a obzvláště puzzly s dálkovým ovládáním robotka a pak tvorba obvodů patří ke zlatým hřebům této hry. Konečně zase nějaký pořádný a komplexnější puzzle, který má hlavu, patu i logiku.

0/0
30.5.2015 21:48
Foto

P34e49t10r 89L28i44n86h69a30r65t 2938924374553

Co hře jednoznačně ublížilo, tak rozdělení na dva akty. Kdyby hra vyšla v celém kuse, tak jí skoro není co vytknout. Tím, že byla rozdělena, tak hráči musí zákonitě připadat, že je ve druhém díle ošizen o větší množství nových prostředí a vzhledem k délce pauzy mezi oběma díly mu unikne i řada narážek na předchozí události. Každopádně se Schäferovi podařilo vytvořit unikátní svět dvou hratelných postav a přestože k samotnému designu občas přistupuje ne z pohledu hlavní postavy, ale z pohledu hráče, který musí použít znalosti, které objevil prostřednictvím druhé postavy, aniž by si je ty ve skutečnosti předaly, z pohledu hráče je to zajímavé zpestření a rozšířuje to variabilnost jednotlivých úkolů.

Za sebe můžu řict, že Broken Age považuju za jednu z nejlepších adventur poslední doby. Oba dva akty jsou svým způsobem odlišné a nemusí se líbit každému (ať už jeden či oba). Ale rozhodně se tato hra zařadí mezi kvalitní kusy, na které se bude vzpomínat.

0/0
30.5.2015 21:49
Foto

P64e40t47r 36S32l49o10v64á33k 9895465847119

tak pre recenzentov iDNES zas a znovu - do recenze SPOILER NEPATRI, je to pras.rna a de.ilita

0/−1
7.5.2015 13:48
Foto

H90e37r53b92e69r36t 78V64á30c67l76a29v61s35k26ý 4479625271122

Kickstarter umožnil vznik množství her již málem pohřbených žánrů, které potěšily statisíce fanoušků a získaly hvězdná hodnocení. V tomto světle vyznívá zahořklé pomlouvání a znevažování komunitního financování poněkud směšně, a ignorantsky. 

Ten gigantický spoiler v článku chápu jako přímou snahu autora vyřídit si s hrou účty.

+2/0
7.5.2015 1:36
Foto

H39o12n14z96a 19S28r44p 9904653112598

Já ale přeci nic neznevažuji ani nepomlouvám. Jen říkám, že mezi dosud vydanými hrami dosud není nic zásadního, na co bychom měli vzpomínat ještě za pár let. Statisíce fanoušků málem pohřbených žánrů dostalo přesně to co chtělo, nic míň, nic víc.

"Gigantický spoiler" má pouze ilustrovat, do jak velké bídy se příběh propadl. Jelikož nejsem backer a hře jsem dal nadprůměrné hodnocení jsou řeči o vyřizování účtů trochu mimo.

+5/−2
7.5.2015 7:53
Foto

M63i15r27o53s58l25a37v 94S67t24a72s34t95n63y 7274743966321

No, vzhledem k tomu, že většina her, které se na kickstarteru těšily největší oblibě jsou často sequely k x let starým hrám, u kterých nikdo z fandů ani nečekal, že by měly nějakým způsobem reinventovat daný žánr, tak mi to tvrzení taky přijde takové nicneříkající a zbytečné.

btw. nevím jaká byla byla při vydání Full Throttlea v roce 1995 nálada, ale zpětně se myslím o žádné kontroverzi moc mluvit nedá. Vždyť je ta hra dnes universálně glorifikována. Kritika její délky už je při dnešních standardech v podstatě dost směšná :-)

0/0
7.5.2015 9:06
Foto

H62o12n15z87a 17S81r96p 9934283352578

Já třeba očekával při nástupu kickstarteru, že se kreativním lidem s dostatkem prostředků zcela rozvážou ruce, nikoli že budou převážně dělat HD remaky starých her. Ale to sem nepatří, nikde nekritizuji dosud vydané KS hry, jen jsem řekl, že "žádné nadčasové dílo mezi nimi dosud není".

Ano FT je bezesporu vynikající hra, jenže v době kdy vyšla bylo prostě 8 hodin extrémně málo.

+1/−3
7.5.2015 9:27
Foto

M77i70r76o15s66l61a59v 75S13t19a88s51t93n13y 7394143156491

Ano, nadčasové dílo tam zatím žádné není, na druhou stranu přesně tohle třeba já očekávám od nadcházející Tides of Numenera. Jiní od Star Citizena.

8 hodin? Hm, hrál jsem to poprvé tak před 3 lety a mám pocit, že jsem u toho strávil víc času, ale asi jsem se párkrát zasekl. No, na konci jsem rozhodně neměl pocit, že bych byl nějak ochuzený.

0/0
7.5.2015 9:41
Foto

P78e43t30r 22L38i62n94h71a56r33t 2308584394883

Já patřím mezi ty pamětníky, kteří si hru zahráli zhruba v době, kdy vyšla a pamatuju i názory kominuty té doby. Problém byl v tom, že Schafer předběhl dobu a předložil hráčům něco, na co nebyli v rámci žánru adventur připravení - vpodstatě filmovou adventuru (nazval bych to klidně interaktivním filmem, ale tenhle pojem se pak zbytečně dehonestoval v nepovedené FMV filmečky parodující hry), která sází hlavně na příběh a jeho vyprávění. S tím souvisí v té době hodně krátká doba hraní (do 10 hodin i u těch nejpomalejších) a méně interaktivity, než bývalo zvykem. Z dnešního pohledu je to OK, tehdy to bylo něco úplně nového.

0/0
7.5.2015 14:21
Foto

M78i26r96o46s67l67a44v 14S50t71a86s42t20n17y 7124573136751

Hm, asi to tak bude. Nicméně si poměrně dobře vybavuju, že hra už počátkem nového tisíciletí figurovala na většině žebříčků nejlepších adventur všech dob (samozřejmě těch aspoň trochu obsáhlejších), tedy v době, která dlouho předcházela tvorbě her, na které narážíte.

0/0
11.5.2015 14:57
Foto

M56i24c84h15a45l 49V17e81r43n19e38r 8387266727304

To je opravdu dost silné tvrzení. Co Shovel Knight, FTL, Banner Saga, Elite, Wasteland, Divinity? První tři zmíněné jsou originály s inovativním přístupem buď ve formě vyprávění nebo herním stylu, další tři pokračování nebo duchovní nástupci starších kousků, ale všechny hry získaly vysoká hodnocení, prodávaly se jako divé a dodnes se hrají a prodávají a hráče zajímají, což dokazují addony, updaty (třeba u Wastelandu chystaná kompletně předělaná grafika) nebo mody. A to třeba FTL už má za sebou těch vámi zmíněných pár let od vydání (vyšla v roce 2012 a loni rozšířená verze). A to nezmiňuju hry, které jsou už dlouho hrané v předběžném přístupu, ale ještě nebyly oficiálně vydané.

+5/0
7.5.2015 10:54
Foto

H20e35r96b65e71r45t 70V44á38c71l42a79v27s54k91ý 4239535561722

Mám přesně opačný názor, mezi vydanými hrami jsou kvanta titulů hodny vzpomínání, a jistě vyšší kvality než sériově vydávané pokračování zavedených IP značek. Pillars of Eternity, Divinity, nebo Wasteland může takto odsuzovat jen arogancí nasáklý hipster s mesiášským komplexem a potřebou se vymezovat.

KS se provinil jediným, nenaplňuje čistě Vaši představu o tom, čím měl být. Proto v každé větě cítím uražený despekt. Hra sice dostala 70 %, ale přímo v článku se o ní znovu a znovu pohrdavě píše, jako o hře průměrné, jak její autor ztratil reputaci atd. Člověk nemusí být hned backer, aby nemohl být  zaujatý, což je evidentně tento případ.

Spoilery ilustrovat čistě subjektivní názor jen dále podtrhuje celkovou bezradnost a přímou snahu poškodit hru každému, kdo tento výtvor bude číst.

+1/−1
7.5.2015 13:20
Foto

H43o54n83z43a 76S88r64p 9344573152748

Tohle je na delší diskusi, která se úplně nehodí pod tento článek a pokud ji míníte vést touhle formou, tak ani nikam jinam. Nezpochybňuji kvality Vámi zmíněných her, Pillars aktuálně také hraji, ale že bych ve hře nalezl něco, proč bych si na ní měl pamatovat stejným způsobem jako na Baldurs Gate jsem prostě nenašel.

+2/−2
7.5.2015 13:47

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...