|
Orson Scott Card vytvořil pro potřeby hry skutečně zajímavý vesmír, jménem Advent, který má krásně propracovanou historii i s důležitými charaktery. Popisu všeho se ve hře nedočkáme, otázka je, zda by to bylo vůbec dobře? Myslím, že spíše ne. A proto se jako doplněk chystá i knižní zpracování hry, kde by mělo být mnohé vysvětleno. Nám však prozatím stačí vědět, že se vžijeme do role Gideona Witha, člena jedné z posledních lidských kolonií. Ty jsou totiž postupně vyhlazovány rasou Seekerů, o níž se nedá mluvit jen v negativním slova smyslu. Její příslušníci se totiž lidí bojí! Humanoidní rasa v Adventu již dlouho platí za ultimátní sílu, která se již pro většinu ostatních ras stala mýtem. Seekerové však chtějí vyhladit i naprosté zbytky lidí, aby již nic nemohlo stát v cestě jejich impériu. V tuto chvíli spadá příběh do mírného klišé, jelikož Gideon v sobě objeví schopnosti, za jaké by se nemusel stydět ani superman a s jejich použitím musí zachránit lidskou rasu nebo ještě lépe, dovést ji k novému rozkvětu. Ale toho se již v prvním dílu Advent Rising nedočkáme, jelikož příběh je rozkouskován do tří celků a každý vyjde jako samostatná hra, přičemž tyto na sebe budou velice úzce navazovat. Nabízí se tak asociace s Matrixem, což pro hru rozhodně nevyznívá hanlivě. Autoři jsou si zřejmě hodně jistí svým umem a nepřipouštějí si možnost neúspěchu první části následný propad či nevzniknutí ostatních. Takovou situace bych si klidně dokázal představit, nicméně doufejme, že k ní nedojde, jelikož Advent Rising vypadá více než zajímavě.
Autoři svou hru představují jako 3D akční adventuru. Také by se mělo jednat o jakýsi crossover mezi akčními trháky poslední doby jako Max Payne, Matrix či Halo. To celé by však mělo mít mnohem více svěží hratelnosti doplněné o výše popsaný skvělý příběh. Gideon samozřejmě nebude bezbranný, ba právě naopak. Zbraní by měla být přehršel, především pak těch futuristických a jinde neviděných. Jejich správa by však měla být ještě originálnější. Na to, že pro arzenál nebudeme mít neomezeně místa, jsme si již zvykli, ale autoři připravují revoluční prvek v podobě nemožnosti si doplnit náboje. V případě, že vyprázdníte zásobník u jedné, můžete ji s klidem odložit a požádat o pomoc jinou. Podle všeho by tento prvek měl směřovat k větší taktičnosti hry, kdy se bude náboji do oblíbených zbraní hodně šetřit. Pro autory však bude těžké solidně skloubit dohromady omezený inventář a zbraně „na jedno použití“, aby se v určité části hry nestalo, že nebudeme mít čím bojovat.
Dalším, v akčních hrách, čím dál tím více používaným způsobem, jak ozvláštnit herní zážitek, jsou RPG prvky, jejichž zařazení se nevyhnul ani Advent Rising a nutno dodat, že se do celkového konceptu více než hodí. Jak jsme si již řekli, Gideon patří k lidské rase, která má množství speciálních schopností, jejichž nevyužíváním bychom se připravili o dobrou polovinu zábavy. RPG vývoj by měl probíhat podobně jako například v Morrowindu, tedy, že si hlavní postava nebude vylepšovat libovolné vlastnosti pomocí bodíků vlastností. Je tomu jinak a dá se říci i lépe, alespoň, co do otázky logiky. Gideonovi se totiž vylepší jen ty schopnosti, které bude aktivně využívat, takže pokud se nedokážete odtrhnout od běhání po zdech, stanete se v tomto odvětví časem mistry.
Na předchozí dva odstavce navážeme prohlášením, že hned na počátku hry si budeme moci vybrat z kompletního arzenálu, který se v prvních misích bude skutečně hodit. S přibývajícími nahranými hodinami se však naučíte čím dál tím více spoléhat na své schopnosti a od dvou třetin by zbraně měly jít takřka úplně do ústraní. Zajímavé, neotřelé a doufejme, že i zábavné…
Dobrým zvykem se v poslední době stalo šetření hrdinových nohou, s nimiž si v mnohých pasážích zašlape tak akorát na pedály řiditelných dopravních i bojových prostředků. Nejinak je tomu i v Advent Rising. Dočkáme se jich v mnohých variantách, nejpoužívanější se však stane zřejmě čtyřkolka, která by měla být až nečekaně odolná i flexibilní. A co je na ní nejlepší? Především to, že dokáže svými mohutnými koly najet a následně i přejet přes ostatní stroje.
Větší oklikou se dostáváme opět k příběhu, který se ze všech úhlů zdá býti největším příslibem, jenž nám Advent Rising nabízí. Akce hráče by měly mít velký vliv na další průběh hry, a to dosti výrazně. Autoři se dokonce chvástají tím, že něco takového jsme dosud neměli možnost spatřit. Provázanost s dalšími plánovanými díly by měla být taktéž obrovská. Uložená data z první části si budeme moci přenést do pokračování, které se pak bude chovat přesně podle předchozích událostí, na něž jste narazili. V tomto případě mě nenapadá jiné slovo, než-li „paráda“, samozřejmě v případě, že své sliby autoři vyplní.
Vzhledem ke všemu, co jsme si již řekli, by byla škoda, aby hra ztroskotala na nepatřičně provedené technické stránce. Ta se naštěstí chystá s použitím vyspělého Unreal Warfare enginu, jenž s kopou vylepšení zvládne ty nejnovější efekty, při jejichž provádění se zapotí i ty nejvýkonnější grafické karty. Ani zvuková, lépe řečeno hudební stránka nebyla ponechána náhodě a starají se o ni praví profesionálové.
Nebojím se Advent Rising označit za jednu z nejambicióznějších akcí, které se na nás chystají. Bere si příklad z nejlepších produktů, jak herního, tak filmového zpracování žánru a k tomu všemu přidává obrovské množství inovativních libůstek. Epickým příběhem, jenž pomalu přesahuje filmové i knižní možnosti, rovněž dozajista nikdo nepohrdne. Jediný problém spatřuji v nezkušenosti vývojářů, která zničila již množství nadějných projektů. V současném stádiu nemůžeme vůbec, byť jen odhadovat, jak hra jako celek dopadne. Můžeme jen co možná nejvíce doufat, že se recenze ponese ve stejně optimistickém duchu jako toto preview.
Index očekávání: 7,5/10