Je to už pět let, co digitální obchod s počítačovými hrami Epic Store vtrhl na PC scénu s odhodláním narušit dlouhodobý monopol konkurenčního Steamu. Kvůli navazování exkluzivních smluv, díky nimž vybrané tituly nějakou dobu (nejčastěji půl roku až rok) nesmí vyjít nikde u konkurence, vzbudil spoustu odmítavých reakcí (viz náš článek). Dnes už se situace stabilizovala a hráči si na tuto obchodní praktiku zvykli.
Celkem už si na PC obchod zaregistrovalo přes 270 milionů hráčů, jen za loňský rok se rozrostl o 40 milionů nových, což není vůbec špatné. Otázka ovšem je, jestli za „nákup“ potenciálních zákazníků neplatí Epic až příliš. Každý týden totiž hráčům rozdává jednu nebo dvě nové hry, díky čemuž jejich digitální knihovna utěšeně roste (viz náš článek). Jen loni to bylo 86 nových her v celkové hodnotě téměř 50 tisíc korun. A žádná béčka, jejich průměrné hodnocení na portálu OpenCritic je 75 bodů, namátkou bylo loni rozdáváno například GhostWire: Tokyo, Death Stranding nebo Ghostrunner.
Celkem si lidé stáhli 586 milionů těchto her a i když nevíme, kolik za to Epic vývojářům platí (každá smlouva je pravděpodobně koncipována individuálně), rozhodně to nebude levná záležitost. Výroční zpráva navíc ukazuje, že jen třetina z peněz, které lidé v obchodě utrácejí, je za hry třetích stran. Tedy přesně v oblasti, na níž se Epic chtěl soustředit. Většina peněz v ochodě protoče za mikrotransakce ve hrách jako Fortnite nebo Rocket League, které celou platformu ekonomicky táhnou. Z loňských „epických“ exkluzivit se nejlépe dařilo Dead Island 2 a Alanu Wakeovi 2.
Každopádně to vypadá, že Epic na své obchodní politice do budoucna nic měnit nehodlá a i letos bude rozdávat ve velikém. Aktuálně tam zdarma najdete ani ne dva roky starý motoristický simulátor Dakar Desert Rally.