Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sliby chyby aneb co vše se nakonec nedostalo do Cyberpunku

Dlouhý vývoj se na finální podobě Cyberpunku výrazně podepsal a mnoho původně slibovaných věcí se do něho nedostalo. Je to přirozená součást kreativního procesu, nebo vědomý podvod na hráče? Posuďte sami.

Od vydání Cyberpunku 2077 už uběhl více než měsíc (viz naše recenze), hra přesto stále rezonuje v ohlasech hráčů. Na jednu stranu vyhrává ve výročních anketách o hru roku (mimo jiné i u nás) a tvůrci už ji dokázali vcelku solidně opravit, na druhou se na ně snáší žaloby i pozornost úřadu na ochranu nakupujících. Svým dílem nedávno přispěl i známý novinář Jason Schreier z Bloombergu, který ve svém článku obsáhle popsal pozadí vzniku tohoto ambiciózního projektu.

Slibované hardwarové nároky se CD Projektu také nepodařilo dodržet, s hrou mají potíže i o dvě generace novější grafické karty.

Jestli v Cyberpunku vidíte skvěle podaný sci-fi příběh v dechberoucí grafice, nebo spíše důkaz prohnilosti herního průmyslu, už je jen na vás. Sklenice s vodou je zároveň poloplná i poloprázdná, záleží jen na tom, jakou ji chcete vidět.

I ti největší fanoušci však musí uznat, že výsledný produkt úplně neodpovídá tomu, co nám autoři dopředu avizovali. Osobně jsem názoru, že hry mají blíže k umění než obyčejnému komerčnímu produktu a odklon od původních ideálů oproti lpění na dávno překonaných dogmatech je většinou jen pro dobro věci. 

Jindy zase vystřižení obsahu jen napravuje nerealisticky nastavené cíle. Pojďme se podívat, k jak velkým změnám nakonec došlo.

Cyberpunk není opravdové RPG

Asi nejzásadnější změna, která prostupuje celou hrou, je změna žánru. Autoři hru od začátku prezentovali jako akční RPG, ve skutečnosti je to spíše akce s adventurními prvky. Ano, můžeme se sáhodlouze bavit o tom, co to vlastně RPG je, a že základní definici českého překladu „hra na hrdiny“ Cyberpunk splňuje i teď, ale o tom to není.

Od Cyberpunku 2077 si mnozí sliboval až moc. Že jde o skvělou hru, je tak nakonec mnohým málo.

Vývoj hlavní postavy se eliminoval na nakupování zcela zbytečných vylepšení, která jen poskytují zanedbatelné bonusy k některým schopnostem. Hromadění snadno zapomenutého lootu odkazuje spíše na Borderlands než na Zaklínače, ostatně zmínky o RPG už pro jistotu zmizely i z většiny oficiálních propagačních kanálů.

Zcela nevyužit byl mechanismus životních příběhů, které měly například po vzoru Divinty: Original Sin 2 zásadně ovlivňovat průchod a umožnit tak vysokou znovuhratelnost. Možnost vybrat si původ postavy sice ve hře zůstal, kromě první hodinky však prakticky nic neovlivňuje. Žádné unikátní úkoly, žádné specifické vlastnosti, žádné speciální konce, nic. 

V ukázce předváděné na E3 v roce 2018 přitom byl k vidění ještě komplexnější návrh, kdy si hráč mohl volit například hrdinu z dětství nebo formativní moment jeho předešlého života. Různé kombinace by pak vedly k různým událostem, což se zřejmě ukázalo příliš komplikované – dopadlo by to tak, že spoustu pracně vytvořeného obsahu uvidí jen hrstka hráčů.

Cyberpunk není funkční otevřený svět

Pokud ohlédneme od bugů, je nejčastěji kritizovaným prvkem Cyberpunku jeho zastaralé pojetí otevřeného herního světa. Samotné město Night City a jeho okolí je sice na pohled krásné, je ovšem Potěmkinovou vesnicí. Pokud se necháte scénářem vést od jedné předpřipravené scény ke druhé, budete patrně nadšeni, jenže jakmile se pokusíte ve městě trochu „vyblbnout“, rozsype se zážitek jako domeček z karet.

Zpracování policie je opravdu ostudné. Doporučujeme se tak chovat slušně, abyste se s ní nikdy nepotkali.

Nejvíce je to vidět na náhodných NPC postavách ovládaných umělou inteligencí. Ty jsou jen loutkami potácející se odnikud nikam a na hráčovo počínání prakticky nereagují. Zapomeňte na slibované „živoucí město“, střídání dne a noci ovlivňující chování lidí na ulicích, počasí měnící hratelnost (například kyselý déšť) či války gangů. „Snažíme se dělat NPC velmi uvěřitelnými, chceme, abyste se cítili jako ve světě, kde lidé opravdu žijí,“ řekl například návrhář umělé inteligence Alviun Liut v rozhovoru pro magazín Wccftech v roce 2019. Každý, kdo nechal ve hře zaparkované auto uprostřed křižovatky a pak sledoval, jak se s ním umělí paňácové nedokážou vypořádat a způsobně čekají, až zase odjedete, mi musí dát za pravdu, že se nesnažili dostatečně.

Prakticky neexistující umělou inteligenci nedůležitých postav nejlépe ukazuje tragicky zpracovaná policie. Ta se pohybuje jen ve dvou rovinách – buď vás ignoruje, nebo vás chce zabít, přičemž se vám nestydí ani teleportovat za záda.

Argumentace GTA V je nesmyslná, jde o zcela jiné druhy her, soustředících se na jiný zážitek.

Ano, je toho spoustu, proč se lze Cyberpunku vysmívat a rozhodně neunese srovnání s králem žánru městských akcí Grand Theft Auto V. Jenže toto srovnání není fér. Ani ne tak kvůli tomu, že měli vývojáři z Rockstaru nesrovnatelně větší produkční možnostmi, to nás ostatně jako zákazníky vůbec nemusí trápit, obě hry stojí plus minus stejně. 

Nesmyslnost srovnání je v tom, že jde o úplně jiný druh zážitku. V Cyberpunku je příběh alfou a omegou hratelnosti, GTA V naopak stojí na principech volného pískoviště, kde si hráč může dělat, co se mu zlíbí.

Cyberpunk 2077 by mohl fungovat jen jako slepenec za sebou seřazených misí, podobně jako třeba Deus Ex, GTA určitě ne. Možnost zajet si na místo akce sám a cestou se pokochat krásným okolím zásadním způsobem zvyšuje míru hráčova pohlcení, zároveň dává kritikům spoustu zbytečných argumentů. Ano, v GTA je možné prostřílet automobilům pneumatiky a hlavní hrdina umí lépe plavat, zase tam nenajdete věrohodně zpracované emoce a příběhové zvraty.

Vystřižený obsah

V prvních trailerech na hru byla vidět spousta věcí, které se do plné hry nedostaly. V těchto případech není možné autory nařknout ze lži, šlo jen o nápady, které se v praxi zřejmě ukázaly jako nefunkční nebo příliš komplikované.

Jako příklad můžeme uvést třeba slibovaná možnost běhat po zdech. Pokud jste se těšili na akční scény hodné Matrixu, máte smůlu, vzhledem k vertikální členitosti prostředí se autoři tento prvek rozhodli bez náhrady odstranit. To samé platí i pro systém hromadné dopravy, který byl součástí prvních trailerů, ve skutečnosti jde jen o nefunkční kulisu a cestuje se jen teleportováním pomocí speciálních kiosků. Díkybohu, chce se říct. Sice to není příliš realistické, ale nutnost pokaždé se prodírat davy na nejbližší zastávku MHD tak nějak z principu popírá smysl rychlého cestování.

Cyberpunk nabízí momenty, které nikde jinde nezažijete.

Podobných věcí je spousta – chybí slibovaná možnost „tunit“ dopravní prostředky, komplexní hacking, na míru šité reklamy či animace zabírané z pohledu třetí osoby. Je potřeba zmínit, že každé dopředu prezentované video výslovně zdůrazňovalo, že nejde o ukázku finálního stavu hry.

Klíčová otázka je, jestli by jejich implementace udělala ze Cyberpunku lepší hru. Osobně se domnívám že ne, protože automaticky neplatí, že více je lépe. Vyškrtnout nefungující prvky, byť na jejich výrobu padlo spousta prostředků, bylo určitě těžké, ale také správné. 

Přes vše výše zmíněné musím zopakovat, že Cyberpunk 2077 je vynikajícím titulem, kterou by si měl vyzkoušet každý. Hra má k dokonalosti daleko, ale má jen obtížně definovatelné kouzlo, které jinde nenajdete. Aktuálně mám už druhým měsícem rozehraný Assassin’s Creed Odyssey, který je na pohled krásný, vše funguje jak má a nesetkal jsem se s jediným bugem. 

Zároveň musím říct, že u hry nikdy nevydržím více než dvě hodiny v kuse, zatímco u Cyberpunku jsem proseděl celé dny. Hry jsou prostě víc než jen součtem jednotlivých částí a nic přelomového nikdy nemůže vzniknout, pokud se jen slepě snažíte zalíbit všem.

Autor:

Na Cyberpunk to pořád chce pořádnou mašinu. Proklepli jsme výkon na PC

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Nový datadisk na Cyberpunk 2077 přinesl i mnoho dalších vylepšení pro hru samotnou. Mimo jiné také...

RECENZE: Phantom Liberty konečně zavřel kritikům Cyberpunku ústa. Je skvělý

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

VIDEO Vývojáři z polského CD Projektu znovu ukazují, že datadisky nemusí být nutně jen nastavovanou kaší,...

Vše zapomenuto, po třech letech je Cyberpunk 2077 dokonalý

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

VIDEO Po téměř třech letech od vydání kontroverzního Cyberpunku 2077 přináší vývojáři obsahem našlapaný...

Soud sloučil dohromady čtyři žaloby proti tvůrcům Cyberpunku 2077

Na silných počítačích je Cyberpunk 2077 opravdu krásná hra.

VIDEO Několik investorů firmy CD Projekt se obrátilo na soud, protože prý byli mylně informováni o...

Cyberpunk 2077 zažívá veliký návrat, překonal i rekord Zaklínače 3

Cyberpunk 2077

VIDEO Dva roky starý Cyberpunk 2077 zažívá v posledních dnech více než 160% nárůst počtu hráčů na Steamu....

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....