Pokud se v novém dílu série Battlefield skutečně podíváme na bojiště jedné ze dvou světových válek, srovnání s konkurencí v podobě Call of Duty snad ani nebude mít cenu. Letošní Call of Duty nebude pokračováním neukončených Ghosts, ani čtvrtým dílem úspěšné série Modern Warfare, a už vůbec ne návratem do 2. světové války. Místo toho autoři sáhli po doslova do nebe volající fikci. Díl s názvem Infinity Warfare se odehrává v budoucnosti, v níž frakce lidstva bojují ve vesmíru o nadvládu nad surovinami.
Zase ta budoucnost, zase ty stížnosti
Kritika doby zasazení patří k sérii stejně neodmyslitelně jako hra více hráčů. Je pravda, že po kdysi tolik nenáviděné 2. světové válce se ve hrách slehla zem, na druhou stranu neuškodí připomenout fakta. Přinesla by nová hra něco víc, než ty samé, tolik provařené mise s lepším audiovizuálem? Vzpomeňme na Call of Duty (s datadiskem) a jeho dvě pokračování, nebo pátý díl s podtitulem World at War. To jsou čtyři a půl dílu.
Moderní éru zase zastupovala trilogie Modern Warfare a podobně ladění Ghosts. Původní Black Ops sice byla hrou z dosud málo profláknuté studené války, její hratelnost však zůstává sérii Modern Warfare hodně blízká. A futuristické zasazení? Zatím jsme se dočkali tří her: druhý a třetí díl Black Ops a předloňský Advanced Warfare. Z tohoto úhlu pohledu tedy není na letošním počinu nic tragického, zvlášť když boje ve vesmíru (a nejspíše i na jiných planetách) mají potenciál a je zde šance vidět něco nového.
A to, že se série časem vrátí k historickému zasazení nebo moderní válce, je jen otázkou času. Jak moc nám futuristické vymoženosti a speciální schopnosti budou chybět, se tvůrci rozhodli nenápadně otestovat na remasterovaném prvním dílu Modern Warfare, který plánují vydat také ještě letos. Pozor, zatím půjde koupit pouze dohromady s Infinity Warfare.
Call of Duty: Modern Warfare Remaster
Opravdový remaster
Upřímně řečeno, nadšené ohlasy reagující na tehdy ještě hypotetickou existenci remasterovaného dílu Call of Duty 4: Modern Warfare zaváněly nemalou dávkou pokrytectví. Reakce se totiž pro změnu nenesly ve stylu „nesnáším, jak je Call of Duty každý rok jedno a to samé.“ Naopak následovalo nadávání, jak na vesmír a vlastně ani na cokoliv nového není nikdo zvědav.
Hlasití jedinci se překřikovali v nadšení, jak se nemohou dočkat, až zaplatí za hru, kterou už mají. Tomu říkám obrat o sto osmdesát stupňů. Pikantní přitom je, že Modern Warfare nezmizela z povrchu zemského a servery čtvrtého dílu stále běží, takže není problém si ji užít ještě dnes. Tedy skoro, ono totiž zájemců v reálu není až tak moc a rychle najít protihráče lze převážně v klasickém Team Deathmatchi. S popularitou posledních dílů série se počet aktivních hráčů měřit prostě nedá. Proto se nelze divit tomu, že vývojáři na podobné žehrání nedají.
Call of Duty: Modern Warfare Remaster
Tím ale nechci Modern Warfare odepisovat. Naopak, při pohledu na remaster srdce věrného fanouška zajásá. Vývoj mělo na starost studio Raven Software. To má na svém kontě sice takové klasiky jako Jedi Outcast, Soldier of Fortune nebo Hexen, od dob prvních Black Ops však funguje jako podpůrné studio pro vývoj Call of Duty titulů.
Remasterovaná verze Modern Warfare se od originálu z roku 2007 přitom liší na první pohled. Nasvícení, textury, animace, i zvuk prošel kompletním přepracováním, aby hra vypadala téměř deset let po vydání k světu. Kolik lidí bude hrát ve výsledku multiplayer, bude ještě zajímavé. Štěpení komunity je nasnadě, a ačkoliv Infinity Warfare nakonec stejně bude hranějším titulem, existence remasteru mu rozhodně na počtu aktivních hráčů nepřidá.
Premiéra od dlouholetého studia
Pravda je taková, že autorské studio Infinity Ward přistupuje k letošnímu dílu s možná až příliš velkou pokorou a nejistotou. Aby také ne. Od dob Modern Warfare se změnilo k nepoznání. Největší exodus se odehrál po vydání druhého dílu, v rámci kterého odešla prakticky polovina týmu následujícího tahouny Jasona Westa a Vince Zampellu. Ti dále založili studio Respawn stojícího za konkurenční střílečkou Titanfall.
Zásadní odchody však nebraly konce. Během následujících let odešly další klíčové postavy, a to veteráni jako Robert Bowling nebo Mark Rubin. Oslabené studio Infinity Ward se nakonec úplně spojilo s kolegy z Neversoftu, aby dostatečně navýšili kapacity. Do týmu přišli mimo jiné i zkušení vývojáři z Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us) Jacob Minkoff a Taylor Kurosaki, kteří byli dosazeni na klíčové pozice pro vývoj kampaně letošního dílu.
Mlžení a zklamání
Popravdě řečeno, pondělní představení hry toho příliš zajímavého nepřineslo. Zmínění autoři kampaně hovoří o zapamatovatelných postavách, emocích a věrohodnosti. Věrohodnost jde ale v případě vesmírného válčení evidentně stranou. Co se emocí a postav týče, autoři CoD se jimi zaklínají rok co rok, praxe však bývá většinou přesně opačná. Kdo hrál Ghosts a pamatuje na to, jak skvělý příběh vývojáři slibovali, ví své.
Souboje ve vesmíru zní už podstatně zajímavěji. Ano, i do vesmíru již série nakoukla v Ghosts, ale potenciál na neokoukanou akci v bombastickém stylu tu stále je. Soudě podle zdrženlivého tónu autorů, kampaň se nejspíš bude držet klasického schématu, bez kooperativní složky. Vizuál je spíše zklamání. V traileru připomene především Advanced Warfare s o něco horšími obličejovými animacemi postav.
Série Call of DutyCall of Duty (2003) - Infinity Ward Call of Duty: United Offensive (2004) - Gray Matter Call of Duty 2 (2005) - Infinity Ward Call of Duty 3 (2006) - Treyarch Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) - Infinity Ward Call of Duty: World at War (2008) - Treyarch Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) - Infnity Ward Call of Duty: Black Ops (2010) - Treyarch Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011) - Infinity Ward/Sledgehammer Games Call of DUty: Black Ops 2 (2012) - Treyarch Call of Duty: Ghosts (2013) - Infinity Ward Call of Duty: Advanced Warfare (2014) - Sledgehammer Games Call of Duty: Black Ops 3 (2015) - Treyarch Call of Duty: Infinity Warfare (2016) - Infinity Ward |
O multiplayeru zatím nevíme zhola nic. Má se však držet klasické hratelnosti, tudíž velkých bitev v raketách se nejspíš nedočkáme. Na druhou stranu boje na vesmírných stanicích a jiných planetách znějí skvěle. Vůbec by nebylo na škodu, pokud by do map opět přibyly dynamické prvky a momenty jako tomu bylo v Ghosts nebo Advanced Warfare. Vesmír zde skýtá řadu možností, což platí i o zajímavých bonusech za zabití nepřítele v rámci scorestreaků.
Potvrzena byla také vylepšená mobilita zahrnující dvojité skoky. Ta bude nejspíš fungovat podobně jako ve dvou posledních dílech. Charakteristickým znakem her od Infinity Ward jsou o něco rozlehlejší mapy. Autoři však zmiňují inspiraci posledními Black Ops, které jsou přesným opakem tohoto přístupu.
Call of Duty: Black Ops 3
Zatratí tedy nakonec studio svůj rukopis? Trochu to tak vypadá. Nejnepříjemnější překvapení totiž představuje oznámený zombie mód, který Infinity Ward do své hry zapracují vůbec poprvé. Fantasticky nápaditá Spec Ops kooperace v druhém a především třetím Modern Warfare patřila přitom k naprostým vrcholům série a v rámci vesmírného válečnictví by podobný režim byl jistě zajímavější než donekonečna omílané zombie. Pikantní přitom je, že autoři zahodili i mimozemský mód Extinction z Ghosts, který by zde paradoxně dával smysl.
Infinity Warfare to bude mít ohromně těžké. Nejenže bude na konci roku soupeřit o fanoušky s novým Battlefieldem, rozšířenou Destiny a nejspíš i druhým Titanfallem. Hra půjde i proti svému vlastnímu stínu v podobě remasterované Modern Warfare. Více se dozvíme již v červnu na výstavě E3 v Los Angeles.