GeForce GTX 465 se dočkáme v červnu
Od doby, kdy nVidia představila světu své doposavad jediné dvě grafické karty podporující na DirectX 11, uplynula už nějaká doba. Koupit si tak můžeme GeForce GTX 480 a 470. Jejich problémem je ale poměrně vysoká cena a tak bylo od počátku jasné, že musí přijít i něco levnějšího. Po mnoha spekulacích které nVidia přiživovala mlčením, můžeme konečně říci, že levnější grafiky pro DX11 se dočkáme už brzy.
Podle informací, které zveřejnil turecký server Donamihaber a označuje je za oficiální, je první představení DX11 karty nVidie s rozumnou cenou naplánováno na 1. června. V tomto období bude totiž probíhat veletrh Computex 2010 a lze očekávat, že bude grafika poprvé vystavována právě zde. Podle všeho je již definitivní i její označení – GeForce GTX 465.
Jedinou informací, kterou nVidia o kartě do minulého týdne oficiálně zveřejnila, byla skutečnost, že základem mainstreamu se stane zcela přelomová grafika. Zástupci společnosti ji přisoudili zhruba stejný význam, jaký měla ve své době dnes kultovní GeForce 8800 GT. Na tomto tvrzení bude mnoho pravdy, jelikož osvědčená taktika nVidie se má opět opakovat. Na základě jediné karty vznikne celá řada odvozených modelů. nVidia plánuje minimálně tři kategorie levnějších karet s DX 11.
My se ale nejdříve dočkáme GeForce GTX 465. Ostatní modely budou následovat se značným časovým odstupem a tak je dobré vědět, co můžeme očekávat. Turecký server dostal podle tvrzení jeho redaktorů prý oficiální potvrzení specifikací karty. Ukazuje se, že GeForce GTX 465 bude mít stále velmi slušný výkon. Na rozdíl od highendu bude mít ale mnohem větší konkurenci ze strany Radeonů.
Základ karty bude vycházet z technologie Fermi. Díky tomu bude karta rychlá při teselaci a bude nativně podporovat zpracování C/C++ kódu. Samozřejmostí je PhysX a pro poslední hry tolik potřebná podpora DirectX 11. V oblasti dostupných technologií se nebude od dražších karet GeForce GTX 465 lišit ani v podpoře rozhraní HDMI 1.3a. Většina karet by měla mít i dvojici konektorů DVI.
Výsledný výkon ale zcela určují prostředky, které odvozené 40nm jádro nabídne. nVidia zvolila tentokrát střídmější architekturu využívající 384 (některé zdroje uvádějí 352) shader procesorů. Snížení jejich počtu ze 448 bude odpovídat odstupu ve výkonu za GeForce GTX 470. Taktovací frekvence rozhodně nebudou špatné a na referenčních kartách by měla být nastavena interní frekvence jádra na 607MHz. Shadery poběží na 1215MHz, což je shodné s GTX 470.
Odstup mezi GeForce GTX 470 a GTX 465 budou tvořit také paměti. Nová GeForce GTX 465 k nim totiž bude přistupovat přes 256bitovou sběrnici. Používány jsou čipy typu GDDR5 s vysokou efektivitou. Jejich fyzická referenční frekvence bude 800MHz, což odpovídá 3200MHz efektivně. Karty by měly mít vždy 1GB paměti.
Klíčovou, nicméně oficiálně stále nezodpovězenou, otázkou u GeForce GTX 465 její cena. Zde panují zatím jen odhady, které se pohybují okolo 300USD. Přepočítávat tuto částku na české koruny a připočítávat k ní nemalou marži obchodníků zatím asi příliš nemá smysl. Reálně se přitom s GeForce GTX 465 prý v obchodech setkáme nejdříve na konci června.
WarMouse Meta – myš s 18 tlačítky
Motto nejednoho vývojového týmu by se mohlo stát tvrzení, že jedno fyzické tlačítko je vždy lepší, než deset položek v menu. Ať tomu chceme či ne, klávesnice a myš je tak stále nejrychlejším rozšířeným prostředkem, jakým lze ovládat počítač. Co když si ale někdo vezme obdobné tvrzení až příliš doslova? Výsledkem může být i hodně bizardní hardware.
Přesně taková je nová myš od společnosti WarMouse, která dostala název Meta. Ta je navržena speciálně pro hráče, čemuž kromě solidní snímací technologie odpovídá nadměrná vybavenost tlačítky. Na myši jich je celkem 18, rolovací kolečko a k tomu ještě jedno analogové kolečko, které se může pohybovat ve stejných osách jako joystick. Hned na první pohled je jasné, že kvalita zpracování nebude úplně nejlepší a totéž si lze myslet i o ergonomii.
Aby nebylo tlačítek málo, disponuje myš nastavením profilů. Přímo pomocí tlačítek je dostupných pět variant, kdy lze každé z tlačítek nakonfigurovat k jinému účelu. Celkem lze ale prostřednictvím ovladačů vybírat z 63 profilů. Aby nebyla konfigurace příliš složitá, výrobce se výchozí profily snažil napasovat na většinu nejrozšířenějších her.
WarMouse Meta používá laserovou optiku s citlivostí 5600DPI. Toto rozlišení je ohromné a tak je ho potřeba při běžné práci poněkud srazit. WarMouse Meta to umožňuje až na klasickou hranici 100DPI. Výrobce bohužel další parametry optiky nezveřejnil.
Pro ukládání profilů potřebuje myš celkem 512kB interní paměti, která ale není uživatelsky přístupná. To, co z některých fotografií není patrné, je nutnost pevného připojení k počítači. Díky tomu že myš není bezdrátová, mohl výrobce ušetřit na wireless modulu a myš bude levnější než od konkurence. Prodávat by se měla v přepočtu za 1400Kč, ovšem distribuce pro ČR zatím potvrzena není.
Řešení v podobě WarMouse Meta má samozřejmě i řadu nevýhod. Kromě pochybně vyhlížející kvality zpracování si na ni bude potřeba zvyknout. Její fyzické rozměry jsou 110x68x40mm, což je vzhledem k počtu tlačítek vcelku málo. Hmotnost raději výrobce neudává vůbec. Přesto nemusí být myš s 18 tlačítky tím nejpřekvapivějším, co nás může v budoucnu potkat.
Eurocom připravuje notebook se 100W grafikou
Do svým způsobem velmi šíleného kousku se pustila společnost Eurocom. Na červen připravuje novou řadu herních notebooků. Slova jako herní a notebook nejdou už sama o sobě příliš dohromady. Tentokrát je to ale jiné. Eurocom chce totiž do notebooku osadit grafiku ze všech nejlepší – mobilní verzi Fermi s DirectX 11.
O dobře přenosné počítače se zajímavou spotřebou tentokrát asi nepůjde. Podle konfigurátoru Eurocomu, kde si už nyní můžete vybrat v předprodeji konkrétní počítač, bude už v průběhu června k dostání GeForce GTX 480M. Karta bude přitom nabízena výhradně s notebooky vyšší kategorie, pro kterou jsou typické displeje s úhlopříčkou přes 17" a čtyřjádrové procesory.
nVidia oficiálně detaily mobilní GeForce GTX 480M zatím tají. Po stránce výkonu ale půjde o velmi slušné řešení, které prý s klidem překoná mobilní Radeon HD 5870. Nicméně počet shader procesorů, který na kartě zůstane po patřičném odlehčení, je tajný. S jistotou lze pouze říci, že karta má 256bitovou paměťovou sběrnici a 2GB paměti.
Kromě pěkných rysů bude mít mobilní varianta se skutečnou stolní GeForce GTX 480 společná i stinná negativa. Zapřít rozhodně nelze problémy se spotřebou, která může i bez vytížení dosahovat desítek Wattů. Situaci by mohla zachránit jedině technologie nVidia Optimus, ale zatím to s jejím nasazením u Eurocomu příliš dobře nevypadá. Samotný Eurocom uvádí spotřebu karty 100Wattů.
Ve stolním počítači by nebyla 100Wattová karta problémem a v případě GeForce GTX 470 nebo GTX 480 si o ní může nVidia nechat jen zdát. V případě notebooku se ale jedná o zátěž, která v kombinaci s velkým displejem může srazit životnost baterie na směšných 20 minut. V tomto kontextu působí tragikomicky informace, že karty GeForce GTX 480M je možné osadit do notebooku hned dvě a to v SLI.
Konkurenční AMD řeší problémy se spotřebou samozřejmě také. V jejich podání se ale 40nm technologie opravdu povedla. Stěžejní grafika pro notebooky – HD 5870 - má maximální spotřebu oficiálně 50Wattů. Přesto všechny notebooky, ve kterých se objevila, hodně hřejí a díky masivnímu chlazení jsou vcelku těžké. Musel by se tedy stát zázrak, aby nebyl herní notebook od Eurocomu v plné výbavě fiaskem.
Zdroje: AMD, Dailytech, Digit-life, Donamihaber, Eurocom, nVidia, The Inquirer, VR-Zone, WarMouse, Xbitlabs & ZD Net