Sobota 25. září 2021, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. září 2021 Zlata

Champions - prokletí superhrdinských her

  12:00
V souvislosti s hrami, které měly za cíl převést na PC boj za klid počestných obyvatel v kůži komiksového superhrdiny, se hovoří o ""prokletí"". Ani jedna z prvních připravovaných her na toto téma se totiž nedočkala úspěšného dokončení. Dnes si povíme právě o jedné takové – adaptaci úspěšného papírového RPG Champions.

Champions Vítám vás u druhého dílu našeho seriálu, který pojednává o titulech, jež byly oznámeny, v mnoha případech netrpělivě natěšenými hráči očekávány, ale nakonec z nejrůznějších důvodů nespatřily světlo světa. Jejich příběhy si leckdy nezadají s nejslavnějšími tragédiemi antických divadelních mistrů a zaslouží si, aby byly i po mnoha letech vytaženy na světlo – a od toho jsou tu články v rubrice "Herní hřbitov". Co se stalo s úžasně vypadajícími Warcraft Adventures: Lord of the Clans, jste se mohli dozvědět v minulém díle. Dnes se podíváme na titul z úplně jiného (byť neméně hořkého) soudku – počítačové zpracování úspěšné papírové superhrdinské hry na hrdiny (to zní ale pěkně, což? :o) Champions.

Jen málokdo u nás asi zná původní hru, jelikož do češtiny přeložena nebyla a ani se k tomu v nejbližší době neschyluje (což je možná trošku škoda), nicméně vězte, že si svou popularitou nezadá s Advanced Dungeons & Dragons. Poprvé byli papíroví Champions publikováni v roce 1981 a jednalo se o dílo Steva Petersona a George MacDonalda (ten se později uchytil v jiné počítačové firmě a v dalším dění okolo Champions už nefiguruje), momentálně je v prodeji už pátá upravená verze těchto pravidel. Ta se poměrně výrazně odlišují od klasiky v podobě AD&D, protože nejsou založena na systému zkušeností a úrovní, ale na široké škále vlastností a dovedností, navíc jsou velmi flexibilní co do hráčských postav, a tak není divu, že si získala velkou oblibu mezi hráči a Hero Games vlastnícím práva spoustu peněz do kasičky. Převedení na obrazovky počítačů se zdálo být logickým krokem a hra Champions předem jasným trhákem. Jak už ale z faktu, že se šampióni objevují v rubrice "Herní hřbitov", jistě bryskně usuzujete, něco se zvrtlo…

Champions Kdo měl hru na svědomí?
Tentokrát je odpověď na tuto otázku poměrně jednoduchá. Po celou dobu vývoje pracoval na Champions šestičlenný tým Hero Software. Ten byl zformován v roce 1990 jako divize Hero Games a jeho jádro tvořili designeři papírové verze Steve Peterson a Ray Greer (ten pracoval na dalších verzích pravidel). Zbytek byli programátoři, grafici a zvukaři. Distribuce se už v rané fázi ujala firma Konami, dychtivá expanze na trh osobních počítačů, která v Hero Software a Champions viděla obrovský potenciální hit.

Jak měla hra vypadat?
PC verze Champions měla být velice podobná papírovému systému (ostatně když se osvědčil, proč ne, že?). Prvním krokem na začátku každé hry bylo vytvoření vlastní postavy – a už to je pěkně komplikovaná záležitost. Mohli jste si vybrat jeden z předdefinovaných charakterů, to byste se ovšem okradli o zábavný proces výběru nadlidských schopností z mnoha desítek, které hra obsahovala. Do začátků jste dostali něco bodů, které jste pak rozdělili do vybraných vlastností, tím ale starosti se zrozením héroa nekončily – mohli jste si kupříkladu nadesignovat i jeho kostým, vzhled a speciální efekty (jak zvukové, tak i grafické) pro vybrané schopnosti.

Jakmile jste měli postavu hotovou, mohli jste se pustit do hry. Ta neměla jeden velký hlavní příběh, ale byla rozdělená do dvaceti kratších kapitol, podobně jako komiksy do jednotlivých sešitů. V jejich průběhu jste mohli mluvit s řadou NPC postav, které si pamatovaly, co jste jim řekli či udělali, a podle toho s vámi také jednaly při dalších setkáních. Došlo-li k boji, hra se přepla do izometrického pohledu, který autoři správně posoudili jako nejpřehlednější. Bylo na hráči, zda si vybere taktičtější tahovou variantu boje, či naopak rychlejší a akčnější realtime. Každý příběh včetně bojů a rozhovorů měl zabrat cca 1-2 hodiny času.

Champions Aby se autoři vyhnuli nutnosti modelovat příliš rozsáhlý svět, udělali hru víceméně lineární, takže vás pustila jen do lokací souvisejících s příběhem. V nich jste ovšem měli velkou volnost počínání, i když na druhou stranu, pokud jste se rozhodli pro něco opravdu hloupého (vykrást banku, zaútočit na civilní obyvatelstvo), byli jste poměrně citelným způsobem potrestáni (zaútočila na vás policie, hlavním padouchům se podařilo splnit úkol a vy jste museli opakovat misi apod.).

V době zrušení bylo hotovo asi padesát procent hry. Konkrétně ty nejobtížnější úkoly jako tvorbu příběhu, designu hry, enginu, který by to všechno utáhl, a základů grafiky a zvuku už měli autoři zdárně za sebou. Naopak před nimi bylo ještě vypilování technické stránky věci a pochopitelně také betatesting.

Proč byl projekt zrušen?
Často se spekuluje o tom, že udělat dříve superhrdinskou hru takové úrovně, jako je kupříkladu nedávná pecka Freedom Force, bylo technicky nemožné, že si ztvárnění nadlidských schopností kladlo příliš velké požadavky na herní design a počítače ještě nebyly dostatečně silné, aby takový engine utáhly, i kdyby se někomu podařilo ho "náhodou" naprogramovat. Stejně jako u The Indestructibles či Guardians: Agents of Justice (BTW: oběma tituly se ještě budeme zabývat) převládá názor, že k jejich zrušení došlo, protože si autoři s nastíněnými problémy nedokázali poradit.

Pravda je, že jde o obtížné úkoly, nicméně ani u jednoho ze zmiňovaných tří projektů tomu tak nebylo. I Hero Software tyto trable dokázali překonat. Ač to tedy možná někoho překvapí, důvod zrušení tkví někde úplně jinde. Šlo o interní rozhodnutí týmu Hero Software (nebylo to tedy ani dílo distribuční společnosti Konami, jak se také někdy spekuluje). Již od začátku projektu totiž situace v týmu nebyla nejlepší. K dobré náladě nemohl přispět ani fakt, že téměř celá hra byla financována z prostředků členů studia. Časem se začalo ukazovat, že peníze z vlastní kapsy nebudou na dokončení projektu stačit, že jeho ufinancování není v silách Hero Software, čímž byly pochopitelně práce na něm velmi ohroženy. Champions Situace byla stresující a není proto divu, že se v prostředí doslova nabitém negativní energií projevila naplno i ponorková nemoc. Dvojice hlavních programátorů, což byli shodou okolností manželé, se hádala tak dlouho a zběsile, až se rozvedla a nebyla schopna rozumné spolupráce. S rozmíškami i hádkami se potýkal i zbytek týmu a tato událost jen podpořila jeho nutný pád. Hero Software se doslova rozpadli a nezbylo než hodit ručník do ringu…

Naděje umírá poslední…
Steve Peterson z Hero Games se již několik let vyjadřuje zcela jasně – nemíní se k Champions vracet – a navíc, původní hra z roku 1990 by už dnes asi těžko někoho okouzlila. Jistým příslibem pro fanoušky komiksů a systému Champions však je, že se v Hero Games opět vážně uvažuje o průniku na počítačově herní pole – a to v podobě MMORPG na téma šampiónů, kde byste se mohli stát buď bojovníky proti zločinu nebo naopak odpornými padouchy, kteří zákonem pohrdají jak mohou. A pokud vám nejde čistě jen o prostředí Champions, ale smíříte se i s jiným herním systémem, nemůžeme vám nedoporučit již jednou zmiňované Freedom Force, které spojují vše, co si milovník komiksů i dobrých gamesek může přát…

I k Champions jsme se pro vás snažili najít co největší počet informací, ovšem vězte, že nebyly vypuštěny žádné screenshoty, video či demoverze, a tak jsme i tento článek museli vyzdobit obrázky pocházejícími z papírové verze pravidel. Proto v posledním odstavečku nenajdete žádné downloady, ale jen několik linků – zde najdete oficiální homepage Hero Games, tato stránka vás zavede na seznam fanouškovských a jiných stránek, které se tomuto systému věnují, a konečně zde je jeden případ pěkně zpracované fansite, které děkujeme za některé artworky, které vidíte okolo tohoto článku.

Autor:

Mohlo by vás zajímat

V druhé polovině roku 2021 vychází hned několik očekávaných herních titulů.

  • Nejčtenější

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její...

Nejslavnější cheat historie oslavil 35 let. A ne, není to IDDQD

Už je to dlouhých 35 let od té doby, co si mohli hráči počítačových her poprvé vyzkoušet, co se stane, když na svých...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

KOMENTÁŘ: Už bylo dost GTA 5, je na čase se posunout

Minulý týden jsme mezi ukázkami na chystané tituly pro PlayStation 5 viděli také hodně starého známého: Grand Theft...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouho očekávaný návrat Diabla se nevydařil úplně podle představ

Remaster kultovního Diabla II sice vypadá na první pohled krásně, hráči však místo plného ponoření se do jeho světa...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Herní vývojář podpořil zákaz potratů. Po bouřlivých reakcích odstoupil

Ředitel herního studia Tripwire Interactive vyvolal poprask na sociální síti Twitter, když podpořil kontroverzní...

Turbo Overkill bude kyberpunková retrořežba s motorovými pilami

Čerstvě oznámená střílečka Turbo Overkill bude návratem do devadesátek se vším všudy. V roli kyberneticky vylepšeného...

KOMENTÁŘ: Už bylo dost GTA 5, je na čase se posunout

Minulý týden jsme mezi ukázkami na chystané tituly pro PlayStation 5 viděli také hodně starého známého: Grand Theft...

PlayStation 5 zřejmě nebude ani příští rok. Čipové sucho pokračuje

Nových konzolí od Sony je stále málo a naděje, že jich v obchodech bude dostatek, se tenčí nejenom na konec letošního...

Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby
Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku, bez alkoholu, parfemace a s neutrálním pH. Jsou tak ideální od prvního...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...