Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gran Turismo 4 - na plný plyn?

  12:00
Smyslem perexu je načrtnout půdorys obsahu článku tak zajímavě, aby přilákal co možná největší počet zvědavých očí k článku samotnému. V tomto případě jsou ovšem jakékoliv náčrtky ztrátou našeho i vašeho času...

Gran Turismo 4

Nebudeme nosit dříví do lesa a na začátku se více méně tradičně vracet k obecným shrnutím o tom, jak bylo a je GT3 (potažmo celá série) skvělou hrou. Rozebírat pak důvody, proč série zanedlouho přeřadí na čtvrtý převodový stupeň jsou neméně zbytečné. Co zbytečné není, je začít pomalu nahlas přemýšlet a odhadovat, co se s lídrem pelotonu závodních her stane, až skutečně Polyphony Digital pohnou řadící pákou, protože až se tak stane, na přemýšlení a dohady žádný prostor nebude. Informací všeho druhu o výkonu nového agregátu už máme na odhady relativně dost, tak proč se o ně s vámi nepodělit. Startujeme.

A začněme těmi několika oficiálními a definitivními, více méně čistě kvantifikujícími informacemi, které i pro účely tohoto článku můžeme označit za fakta. GT4 NEBUDE obsahovat, jak se původně spekulovalo, více než 2.000 aut, ale "pouze" zhruba nějakých 500, čímž se nám tu rýsuje první, nikoliv jediná paralela s druhým a jediným pokračováním série na PSOne (GT4 bude rovněž jediným pokračováním série na stávající platformě, taky oficiálně). A je možné (čili nic oficiálního), že právě v GT4 si konečně odbudou premiéru krasavci ze stájí Ferrari a Lamborgini. GT4 NEBUDE mít kolem stovky tratí, ale "pouze" 50. Tady nám nicméně vyvstává otázka, jestli mezi toto číslo lze započítat i obrácené varianty tratí (jako v případě GT3). Podle všeho to zatím vypadá, že nikoliv, ovšem na druhou stranu Gran Turismo 4 je třeba počítat s tím, že některé tratě budou mít noční/ denní variantu a nepůjde tedy o plnohodnotné nové tratě. A ještě jednou na druhou stranu, bude-li tomu skutečně tak a tratě budou mít jak bývá u série zvykem i své obrácené varianty, máme tu náhle shora zmiňované číslo 100! Nicméně tady už jsme skutečně pouze v rovině spekulací, které se dostávají na tenký led položíme-li si otázku, proč by se s takhle pěkným číslem Polyphony v tiskových materiálech nepochlubili?

Těžko zároveň odhadovat, kolik z celkového počtu tratí bude skutečně nových a kolik z nich budou tvořit "staří známí". Dá se nicméně čekat, že GT4 půjde stejnou cestou jako GT2... tedy, že nové tratě budou a bude jich hodně. Důvodů k této opět spekulaci je několik. Předně už na samotné E3 byly v hratelné verzi představeny hned tři úplně nové okruhy (což je zhruba stejný počet, kolik jich představilo celé GT3) a těžko předpokládat, že právě tady při premiéře by si Polyphony vystříleli velkou část z toho, čím nás hodlají překvapit. Druhak - GT4 je ve vývoji už zhruba dva roky (na GT3 se pracovalo rok a půl!) a už z úst K. Yamauchiho několikrát zaznělo, že technicky s touto sérií na PS2 příliš dál než v případě GT3 jít nemohou a je třeba zkvalitňovat vizuální část především po estetické stránce. Nové, čerstvě a neotřele působící tratě jsou pro jasné vizuální odlišení se od GT3 nasnadě. Dva roky jsou pak bez debaty dost dlouhá doba na vytvoření/rekonstrukci jejich dostatečného počtu a zároveň využití zbylého výkonu PS2.

Gran Turismo 4

Výsledek ze zatím předvedeného je důstojný vysokým očekáváním a reputaci Polyphony. Zatímco dodnes stále takřka bezkonkurenčně zvládnuté modely aut GT3 se nijak dramatického zlepšení nedočkaly, předvedené nové tratě to plně vynahrazují a vypadají jednoduše naprosto úžasně. Ať už jde o rallye trať táhnoucí se kolem majestátně vyhlížejících masivů Grand Canyonu, nejčastěji hodnocenou slůvkem "fotorealistická", nebo neuvěřitelně detailní trať v New Yorku s panoramatem nablýskaných mrakodrapů, v jejichž skle se vše nádherně zrcadlí, nebo nakonec i dokonale rekonstruovanou Tsukubu, která je ve hře stejně klasickým suchým závodním okruhem jako ve skutečnosti. Především díky nim vypadá GT4 skoro o třídu lépe než GT3 - i dnes jedna z nejlépe vypadajících her svého druhu - a zaznělo-li tohle o verzi, které chybí ještě půl roku k dokončení, pak je úplně jedno, o kolik že procent to GT4 využívá výkonu PS2 více než předchozí díl.

Než vizuální stránku nadobro opustíme, je třeba zmínit ještě jednu oficiálně potvrzenou a patrně nejnepříjemnější informaci. Navzdory předchozím proklamacím je dnes jasné, že v GT4 NEBUDE žádné vizuální poškozování vozů. Definitivní ne. Důvody jsou podle Yamauchiho slov spíše čistě technické; skutečně realistické poškozování vozu, splňující představy Polyphony a odpovídající realismu hry by hardware PS2 prý prostě neutáhl. Na jedné straně je tohle tvrzení přeci jenom trochu populistické, protože Polyphony tak jako tak Gran Turismo 4 stejně dělají v celé řadě věcí kompromisy mezi realismem a hratelností a proč by poškozování mělo být jedinou stránkou, v níž dělat nejdou? Tohle zůstává malou "záhadou". Na straně druhé je ale třeba vidět, že určité "racio" v tom přeci jenom je. Až na výjimečné případy nejsou na trhu závodní hry, kde by poškozování vozu bylo reflektováno adekvátně ovládáním, promítalo se tak do hratelnosti a mělo tudíž i jiný smysl než hru na efekt. Povrchní hru na efekt Polyphony určitě v Gran Turismu mít nechtějí a skutečně smysluplné poškozování vozu s puntičkářským přístupem tvůrců je v šíleně komplexním jízdním modelu Gran Turisma prostě něco úplně jiného, než u ostatních závodních her. Nemluvě o tom, že v případě GT4 by muselo být prezentováno věrohodně u všech 500-ti aut, z nichž se každé trochu jinak řídí a úplně jinak vypadá. A samozřejmě by hra musela mít jinak nascriptovanou AI. Čili pokud to všechno sečteme, možná se skutečně dostaneme k výpočetně tak náročné hře, kterou by PS2 za stávajícího audiovizuálního zpracování nemusela utáhnout. Což je z naší strany samozřejmě ovšem čistě hypotetické. Hlavní ovšem je, že na každý pád poškození prostě nebude. Ke kterému z důvodů "proč to nejde" se přikloníte vy, je na vás.

Koncept kapoty (přeci jenom za půl roku se ještě něco může změnit) bychom už měli klíčkem obtáhlý a můžeme k motoru. GT4 je a bude viditelně rychlejší. Realisticky rychlejší a to tak, že nejlepší zajeté časy ve hře by se měly až na pár setinek shodovat s těmi zajetými ve Gran Turismo 4 skutečnosti (což vede k myšlence, že řada okruhů bude licencovaných), což je pro fanoušky motorismu (a tedy i GTček) určitě dobrá zpráva. Fyzikální model doznal, soudě dle prvních reakcí, oproti GT3 rovněž určitého zlepšení směrem k intuitivitě a věrohodnosti a v tomto směru tak není třeba mít žádných obav, jelikož v tomhle jsou Polyphony prostě nejlepší. Kdo hrál GT3 s feedbackovým volantem ví své, protože GT3 je snad jediná hra, kde auto prostě dokonale cítíte. Cítíte jeho váhu, cítíte úroveň jeho gripu, cítíte, kdy půjde do smyku ještě předtím, než se v něm skutečně ocitne. Zkrátka jste v něm. A jestli něco potřebovalo u GT3 upgrade, tohle je to poslední, ale pochopitelně vítané. Mnohem vítanější jsou avizovaná zlepšení ve fyzikálním modelu kolizí a AI soupeřů. Obzvláště pak to poslední kazilo veteránům série (potažmo fanouškům žánru vůbec) radost mnohem víc, než absence polygonových disků u kol ;o). A nutno podotknout, že v tomto ohledu zatím GT4 o výrazném zlepšení zas tak úplně nepřesvědčilo. Počítačem řízení soupeři nadále mají tendenci jezdit hlavně svou stopu, byť ne tak okatě jako v díle minulém a sluší se rovněž podotknout, že přeci jen nějaký ten záblesk lidskosti a schopnosti adaptace se v tom, co bylo k vidění, objevil. A v posledním kole do boxů už snad nikdo tentokrát jezdit nebude. Kolizní model se zatím bohužel tváří skoro identicky jako ten v GT3, takže to nadále vypadá trochu příliš staticky a těžkopádně. Nicméně obojí jsou věci, které se během toho půl roku, co k dokončení hry chybí (prozatím), dají určitě ještě trochu vyladit.

Gran Turismo 4

Co se týče vlastní struktury hry samotné, slibují Polyphony úplně nové módy, přičemž stěžejní režim hry se bude tentokráte jmenovat "GT Universe" a jestli zmiňované novoty budou obsaženy přímo v něm, nebo budou stát separátně jako dříve v "Arcade" se zatím neví. Struktura a koncept samotného "GT Universe" jsou pak stejně velkou neznámou. Co velkou neznámou není je skutečnost, že navzdory neoddiskutovatelné genialitě ústředního GT módu série by tento přeci jenom už potřeboval nový olej, protože po třech dílech bez výměny je trochu opotřebovaný. Jestli jsou Polyphony téhož názoru, to se teprve uvidí, ale uklidňovat nás zatím může fakt, že pro Polyphony nadále zůstává hlavní prioritou hra pro jednoho hráče a mluví-li se tak o nových módech, není řeč čistě o online podpoře, ale i o singleplayeru. Jediné, co je zatím ovšem stoprocentně jisté je, že se vrátí možnost kupovat ojetá auta a v rámci "GT Universe" bude přítomný mód "Museum", který má obsahově souviset s velkým množstvím veteránů, jež v GT4 najdou své zastoupení a patrně tedy i zvláštního uplatnění. No a pak tu je samozřejmě za poslední dobu notně obehraná a všeobecně známá online podpora. Pokud to tedy ještě nevíte, tak GT4 bude podporovat hru až šesti hráčů zároveň, nebude však podporovat hlasovou komunikaci, takže zapomeňte na "chatovací" párty. Žádná masivní online podpora tak navzdory původním předpokladům v GT4 zastoupena nebude (svého času se pro GT4 dokonce používal název Gran Turismo Online). Sám všeobecně známý zavilý Gran Turismo 4 automobilový fetišista K. Yamauchi by hlavní přínos online podpory rád viděl především ve vytvoření GT komunity, v jejímž rámci by se hlavně tlachalo o autech (bez hlasové podpory ovšem) a vyměňovaly se informace o ideálním tuningu na tu kterou trať a podobně. Zkrátka podhoubí, v němž by se Yamauchi san cítil jako ryba ve vodě, nicméně věc, ze které v Sony asi příliš odvázaní nebudou. Co z toho nakonec vzejde uvidíme až koncem roku; na E3 byla demonstrována pouze ne zrovna stoprocentně vychytaná hra šesti hráčů po síti. Na druhou stranu to podle Yamauchiho na sto procent nebude vychytané nikdy, protože problém spočívá v latenci sítě a přeci jenom tohle je věc, se kterou ani Polyphony nic neudělají. Podpora funkčního i.Linku (propojení více konzolí) nadále rovněž zůstane.

Jako poslední zajímavější a potvrzenou novinkou nám tu zůstal speciálně pro GT4 vyvíjený nový feedbackový volant od Logitechu, který se od posledního modelu Driving Force liší především tím, že má řadící páku a kolem osy se může otáčet až o 900 stupňů, tedy přesně jako volant ve vašem autě. A pochopitelně má o něco silnější feedback. Majitelé staršího modelu se ovšem nemusejí chytat za hlavu a házet železo z okna :o), protože rozdíl mezi oběma modely není nijak dramatický a podporovat Driving Force GT4 pochopitelně bude. Ti, kdož prozatím ani starší oficiální příslušenství ke Gran Turismu nemají, nechť začnou konečně šetřit, nebo ať se raději k novému modelu nepřibližují. Rozdíl mezi GTčkem s volantem a bez Gran Turismo 4 něj je skutečně obrovský (a u GT4 bude ještě větší) a s nabytým vědomím, že budete mít doma poloviční Gran Turismo se srovnává těžko. Nicméně fakt, že GT4 by mělo vyjít letos na Vánoce, by mohl rozhodování, zda-li mít či nemít doma plnohodnotné Gran Turismo, poněkud usnadnit.

Přestože už dnes jsou očekávání těch 11-ti milionů majitelů GT3 obrovská, prakticky nikdo nepochybuje, že GT4 jim dostojí a opětovně bude zdaleka nejlepší a nejpropracovanější hrou svého žánru. Otázkou zůstává, bude-li tomu tak díky skutečnosti, že podobného výsledku musí zákonitě dosáhnout i pouhý prostý "upgrade" (viz GT2) dodnes bezkonkurenčního GT3, nebo díky tomu, že Polyphony s GT4 skutečně sešlápnou plyn na podlahu a vymačkají tak ze značky Gran Turisma, vlastních schopností, prostředků a i z PS2 všechno, co se v současnosti vymačkat dá. Definitivní odpověď snad najdeme pod stromečkem.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejpopulárnější streamerka se rozešla a sdílí historky ze seznamek

novinky 14. 7. 2024 40

Streamerka Imane „Pokimane“ Anys se svým fanouškům svěřila, že se jí rozpadl dlouholetý vztah....

Tajný playstation se prodal v přestrojení jako ohřívač pizzy

magazín 12. 7. 2024 23

Na aukčním portálu eBay kdosi vydražil vývojářskou verzi konzole PlayStation 5. Jelikož je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rychlý pád až na dno. Streamer má po kariéře kvůli obtěžování nezletilé

novinky 13. 7. 2024 66

Herní streamer Herschel Beahm známý pod přezdívkou Dr Disrespect si vydobyl popularitu a bohatství...

Nejsem zlatokopka, brání se nová přítelkyně jednoho z nejbohatších streamerů

novinky 18. 7. 2024 24

Populární herní streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, daroval své nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vědec vymyslel, jak převést celý svět do Minecraftu

novinky 11. 7. 2024 15

Americký student vymyslel způsob, jak volně dostupné mapy z Google Earth převést do krychličkového...

Končí animátorské studio Axis, hráčům dalo jeden z nejlepších trailerů vůbec

novinky 18. 7. 2024 0

Po téměř čtvrt století na scéně ohlásilo konec skotské animátorské studio Axis, všech 162 lidí bude...

Plačící dívky utěšuje úsměvem, pak jim vezme život. Nová detektivka Nintenda

novinky 18. 7. 2024 0

Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club je připravovaná herní detektivka, v níž se hráči na...

Letošní fotbal od EA Sports slibuje vylepšit grafiku i umělou inteligenci

novinky 18. 7. 2024 2

Stejně jako v předchozích třiceti letech, i letos se můžeme těšit na nový díl fotbalové série od...

Z průšvihu hitem. No Man’s Sky i po osmi letech od vydání dostává nový obsah

novinky 18. 7. 2024 3

Vesmírný simulátor No Man’s Sky drží krok s dobou a díky novému rozšiřujícímu balíčku vypadá jako...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...