Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Rychlodráha do Polska má vést přes Hradec, Krkonoše provrtají tunely

  8:30
Trať vysokorychlostní železnice z Prahy do Polska má vést přes Hradec Králové. Ve prospěch Hradce před Libercem údajně hovoří nižší náklady a hlavně polský souhlas. Přestože ministerstvo dopravy podle oficiálních zdrojů stále ještě nerozhodlo, o zcela novém koridoru už je jasno.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: WikipediaiDNES.cz

Dva roky soupeření Královéhradeckého a Libereckého kraje o trať vysokorychlostní železnice (VRT) je tak zřejmě u konce. Důvodů je několik. Tvrdí to předseda sněmovního podvýboru pro dopravu poslanec za ANO Martin Kolovratník.

„Na 99 procent trať povede přes východočeský region. Je jen otázka několika dnů, kdy souhlasné stanovisko přijde písemně i z Polska,“ tvrdí pardubický poslanec. 

Verdikt centrální komise ministerstva dopravy záleží především na dvou dokumentech: na vyhledávací studii, kterou pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) vypracoval expert na vysokorychlostní železnice Martin Vachtl a na stanovisku polské strany. 

„Jestliže Poláci řekli ano, je to určitě polovina vítězství,“ míní náměstek hejtmana pro dopravu a senátor Martin Červíček (ODS).

Dosud bylo jasné jen to, že takzvaná polabská větev VRT se začne budovat z Prahy a povede přes Běchovice do Poříčan. Jestliže se potvrdí, že souboj s Libercem vyhrál Hradec Králové, trasa z Poříčan bude dál kopírovat dálnici D11, před Sadskou se uvažuje o propojení s tratí na Kolín, dál by pak umožňovala spojení se stávajícími kolejemi přes Velký Osek do Chocně. 

Sjezdy do Pardubic jsou možné dva: u Chvaletic, kde však leží přírodní rezervace Týnické mokřiny, anebo o devět kilometrů dál u Přelouče, kde by bylo nutné postavit mostní estakádu přes slepá ramena Labe. Trať by přitom musela respektovat přírodně hodnotná území Libický luh a Kozí hůru.

Dálnici D11 by VRT měla sledovat přes Hradec Králové až do Jaroměře, do Trutnova se nabízejí čtyři možnosti trasy, následuje přechod do Polska Lubawka a Wrocław. Cestovní doba z Prahy do Hradce Králové by byla 36 minut, z Prahy do Trutnova jen 44 minut.

„Varianta tratě přes Hradec Králové vyhrála díky nižším nákladům, protože vede přes labskou nížinu. Rozhodla i velikost aglomerací, vždyť Hradec Králové s Pardubicemi dají dohromady přes 200 tisíc lidí, a tak obslužnost celého území je skutečně velká,“ pokračoval Kolovratník, podle kterého má však z vítězství Hradce Králové těžit i Liberec. 

Stávající trať přes Lysou nad Labem má mít vyšší kapacitu, správní rada SŽDC se rovněž předminulý týden zabývala otázkou modernizace koridoru nejméně do Mladé Boleslavi, v ideálním případě až do Liberce. 

„Zde však nevím, zda to vyjde ekonomicky, protože jsou obavy, že by jezdilo málo lidí. Liberci to dlužíme,“ uvedl předseda podvýboru pro dopravu.

Odčiní se škody napáchané za Rakouska-Uherska

Spolu s vysokorychlostní železnicí by po kolejích přijely i prestiž, rozvoj a peníze, a tak by koridor přes Hradec a Trutnov přivítala obě města i kraj. 

„O trasu přes naše město jsme usilovali, protože se domníváme, že nás ekonomicky poškodilo už rozhodnutí za Rakouska-Uherska, kdy nás hlavní železniční uzel minul a skončil v Pardubicích. Jestliže se nyní podaří realizovat vysokorychlostní trať přes Hradec, je šance ten stav aspoň trochu napravit,“ zdůraznil hradecký primátor Alexandr Hrabálek (nestr. za ODS).

Trasu do Polska přes Hradec před Libercem vyzdvihuje i Červíček: „K naznačeným výsledkům podle vyhledávací studie my přidáváme i možnost propojit vysokorychlostní trať s koridorem, který spojuje Prahu s Moravou. Historicky, ale i územně zajímavější propojení do Polska je právě přes nás.“

„Pro každý region je to vítaná záležitost, a tak i my podporujeme, aby vysokorychlostní koridor vedl právě přes Královéhradecký kraj,“ potvrdil hejtman Jiří Štěpán (ČSSD).

Že Poláci preferují spíš spojení přes Hradec Králové, už loni na železniční konferenci v Pardubicích prohlásil zástupce ředitele strategie polské železnice Maarten Gutt. Vypracovaná vyhledávací studie byla přísně nestranná. Neměla za úkol vybrat lepší železniční rameno do Wrocławi, jen posoudit dva samostatné koridory.

Poradí si i s Krkonošemi

Kolovratník uvedl, že spojení přes Hradec by přišlo na necelých 60 miliard korun, ale podle studie by náklady mohly činit až kolem stovky miliard.

„Délka trasy je u variant přes Hradec Králové srovnatelná, tedy asi 158 kilometrů. Ve směru přes Liberec je trasování různorodé, délka trasy na našem území se pohybuje od 124 do 141 kilometrů,“ píše se ve studii.

Podle Vachtla by železnice na území Královéhradeckého kraje musela překonat velmi složitý horský terén, zvlášť v úseku od Jaroměře až k polské hranici. Do Trutnova se dokonce nabízejí čtyři možnosti trasy. 

„Kvůli složitosti území by vedla trať ve všech variantách převážně umělými stavbami, tedy v tunelech, po mostech a estakádách,“ zmiňuje Vachtl. Zatímco liberecká větev by prý byla příznivější pro těžké nákladní vlaky, zvlněný terén za Jaroměří by vyžadoval omezit jejich tonáž.

Jestliže by dráha měla vést přes Liberec, musela by podle studie obejít masiv Jizerských hor, nejen s menšími poloměry oblouků, které pro vlakové soupravy znamenají snížení rychlosti, ale na trase by musela být i řada kratších tunelů a částečně by vedla po polském území.

Další terminál pro Hradec?

Zpráva rovněž upozorňuje na dopady na životní prostředí. „Do dotčeného území lze vložit trasy očekávaných parametrů, nicméně vzhledem k velmi hustě využívanému území na některých místech nevyhnutelně dojde ke kolizím s přírodními hodnotami nebo se stávajícím či výhledovým využitím území,“ uvedl Martin Vachtl. 

Podle něj by zvlášť pro nejrychlejší kategorii vlaků bylo nejvhodnější vynechat průjezd Hradcem Králové a postavit zcela nový terminál v blízkosti dálnice D11. Vlaky vnitrostátního charakteru by do města zajížděly, kvůli husté zástavbě by však s největší pravděpodobností bylo vyloučeno budování rychlé tratě až k nádraží.

Z nedávné železniční konference v Dřítči na Pardubicku vyplynulo, že české vlaky na vysokorychlostních tratích by měly jezdit podle norem TGV, a SŽDC proto koupí francouzské technické předpisy pro vysokorychlostní tratě.

Právě touto koupí se práce na VRT údajně skokově zrychlí, avšak přesto by se hvězdicová síť české VRT z Prahy na Polsko, Brno, Ostravu, Vídeň a výhledově na Plzeň měla budovat 20 až 25 let a měla by stát 500 až 600 miliard korun.

„Úsek do Hradce ještě nemá ani územně technickou studii, což je základní odhad, kudy povede a jak bude drahý. Když jsme si to srovnali s návrhy VRT do Brna, vychází to asi do 60 miliard korun. Realizaci určitě zrychlí zákon o liniových stavbách a je reálné, aby se například úsek do Poříčan začal stavět do pěti let. Hned poté naváže úsek podél dálnice D11. Víme, že Hradec Králové jsme schopni do sítě VRT zapojit do roku 2035, nejpozději 2040,“ dodal Kolovratník.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konaly 23. a 24. září. Ve stejném termínu bylo i první kolo voleb do třetiny Senátu, ve druhém kole se rozhodovalo v obvodu Jičín.

Výsledky pro: Hradec Králové, Jičín, Náchod, Rychnov nad Kněžnou, TrutnovChlumec nad Cidlinou, Nový Bydžov, Nová Paka, Hronovostatní

  • Nejčtenější

Ze symbolu Špindlerova Mlýna jsou trosky, budovu zbourali bez povolení

Budova, podle níž dostal Špindlerův Mlýn jméno, šla k zemi bez demoličního výměru. Bývalou zotavovnu Pětiletku, jejíž...

VIDEO: Řidič na D11 předjel policejní hlídku, na tachometru měl 231 km/hod

Dosavadní rekord nového úseku dálnice D11 na Náchodsku vytvořil řidič, který tady předjel policejní hlídku rychlostí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice po demolici vedou extraligu, vítězí i Olomouc. Litvínov poprvé slaví

Hokejová extraliga během nedělního odpoledne nabídla v rychlém sledu dalších sedm duelů. A kromě čtyř remíz v základní...

Dívka vylákala čtyřicátníka na placený sex, její přítel ho zbil

Zbitý a oloupený skončil muž z Jičínska, který si chtěl užít placeného sexu s mladou ženou. Na schůzku však dorazila se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledaný muž, který se zastřelil, podle policie znásilnil tři mladistvé

Soudní pitva potvrdila, že tělo nalezené v lese na Rychnovsku opravdu patřilo násilníkovi, po kterém policie několik...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

V Hradci vzniká pětikoalice, vítězné hnutí ANO míří do opozice s SPD

V Hradci Králové se strany v úterý večer dohodly na koalici pěti subjektů. Primátorkou se stane jednička kandidátky...

Fotbalový tým je pro Hradec břímě, zájemci o klub a stadion se ale nehrnou

Akcie FC Hradec Králové už mají svou cenovku - 25 milionů korun, jenže zájemců zatím moc není. Stejně jako nový partner...

Ze symbolu Špindlerova Mlýna jsou trosky, budovu zbourali bez povolení

Budova, podle níž dostal Špindlerův Mlýn jméno, šla k zemi bez demoličního výměru. Bývalou zotavovnu Pětiletku, jejíž...

Bouralo se na kruhovém objezdu i polní cestě, dva opilí řidiči od auta odešli

Hned čtyři opilí řidiči osobních aut bourali v prvních říjnových dnech v Královéhradeckém kraji. Dva z nich dokonce od...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...