Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

  18:26aktualizováno  22. března 12:28
Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Česko se za poslední měsíc alespoň papírově přiblížilo tomu, aby po zemi jezdily vysokorychlostní vlaky. Stále jsou ale jen na papíře, zatímco v řadě zemí světa se letos otevřou stovky nových kilometrů takových tratí.

„Myslím, že by se mělo mluvit o tom, kolik to bude stát a kdo za to bude platit,“ řekl na úvod pořadu Rozstřel Tomáš Hlaváč. Ten zdůraznil, že celý koncept je třeba dobře propočítat.

Jeho oponent Petr Šlegr je toho názoru, že „Česko dráhy potřebuje. Jsou efektivní a ekologické.“ Dodal, že i materiál ministerstva dopravy uvádí, že vysokorychlostní železnice je pro Česko důležitý koncept.“

Opravovat nebo stavět novou trať?

Fotogalerie

Šlegr také řekl, že vysokorychlostní železnice je v první řadě investicí a nedá se na ni pohlížet optikou zadlužení, jak ji vnímá Tomáš Hlaváč. Podle něj by Česko mělo prvořadě přistoupit k modernizace stávající železniční sítě. Ne všude mohou totiž rychlovlaky jezdit.

„Přikláním se k tomu, že lepší by bylo modernizovat současnou železnici, na které by se potom mohlo jezdit rychlostí 160 km za hodinu,“ řekl Hlaváč. Dle jeho oponenta Šlegra ale stát již ve většině případu potřebné úseky modernizoval. Cena výstavby nové trati je podle něj mnohdy navíc výhodnější, než modernizovat starou trať.

„Nejde jen o spojení mezi dvěma body. Je to jako dálnice, která je propojena s celou dopravní sítí,“ míní Šlegr. Ne všechno se podle něj okamžitě promítne v číslech. Důležité jsou i socioekonomické výhody. Podle něj jeden cestující rychlovlakem ušetří státu 3 koruny.

Efektivita versus zastaralost

Například ekonom Miroslav Zámečník je ale toho názoru, že stavět velké množství vysokorychlostních tratí je v Evropě finančně neefektivní a osvědčilo se především v Asii, kde vlaky zdolávají podstatně větší vzdálenost. Hlaváč na četné evropské plány stavět mnoho tisíc kilometrů vysokorychlostních železnic uvedl, že „se mnohdy jedná o tlak lobbistických firem.“

Čtenáři se mimo jiné ptali, zdali má mít Česko ambice na vysokorychlostní trať, když není schopno řádně spravovat například ani současnou silniční síť. Zajímalo je také jestli není vysokorychlostní železnice už zastará technologie. Objevují se totiž nové a ještě modernější koncepty v cestování, například systém hyperloop, který vyvíjí tým Američana Elona Muska.

„Stačí nám vystavět trochu rychlých tratí. Díky husté síti,“ reagoval Šlegr. Rychlodráha má tak dle něj své jasné a nepopiratelné klady a doplní stávající síť komunikací.

Dosud je v Česku maximální rychlost na železnic 160 kilometrů v hodině. Kvůli tomu už například vlaky z Hamburku do Vídně budou jezdit rychleji delší cestou přes Německo, namísto kratší trasy přes Česko.

Rychlovlaky by měly také vyřešit chybějící kapacitu pro další vlaky na hlavních koridorech. Zatím nejoptimističtější scénář mluví o zahájení stavby vlaků kolem roku 2025.

Celý Rozstřel s Petrem Šlegrem a Tomášem Hlaváčem:

Kdo byl v Rozstřelu

Petr Šlegr

velký zastánce vysokorychlostních vlaků v Česku. Působil jako náměstek ministra dopravy nominovaný Stranou zelených v době ministrování Aleše Řebíčka. Působil jako náměstek pro modernizaci na SŽDC, v poslední době pracuje v Centru pro efektivní dopravu (Cedop), které vysokorychlostní tratě prosazuje.

Tomáš Hlaváč

finančník. Absolvent strojní fakulty ČVUT a Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Byl například ředitelem Škofinu nebo ING Lease. Od roku 2010 je na volné noze a věnuje se fúzím a akvizicím.

Argumenty pro stavbu vysokorychlostních železnic v nedávném komentáři pro Lidové noviny označil jako lehce vyděračské. „Projekt vysokorychlostní železnice by zadlužení státu zvýšil minimálně o deset procent,“ upozornil.

Autor:

Nejčtenější

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Dopravce platí miliony za smrt Brita, který se vykláněl z vlaku. Málo ho varoval

ilustrační snímek

Britský dopravce Govia Thameslink Railway musí zaplatit pokutu milion liber (přes 28 milionů korun) za tragickou smrt...

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz