Kraj zavrhl plán na vlastní dopravní podnik, chtěl provozovat autobusy

  9:10aktualizováno  9:10
Krajští radní odmítli vznik vlastního dopravního podniku, který by zajišťoval autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji. Projekt předchozího vedení shodili ze stolu kvůli jeho finanční náročnosti, ale i proto, že podle nich kraj nemá fušovat do řemesla soukromým dopravcům.

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

S myšlenkou založit si vlastní dopravní podnik začal Královéhradecký kraj koketovat před rokem (psali jsme o tom zde). Nová koalice však tento nápad nedávno zavrhla jako zbytečný a drahý. Hejtmanství tak nebude následovat kraj Ústecký, jehož zastupitelé nedávno krajský dopravní podnik naopak schválili (více čtěte zde).

Předchozí vedení kraje si nechalo udělat analýzu u dopravní fakulty, která měla vyhodnotit, jak a za jakých podmínek by mohl vzniknout jeden regionální dopravce zřizovaný samotným krajem.

„Jde o zakázku za 5,5 miliardy korun a dopravci nejezdí zadarmo, je to pro ně zisková záležitost. Když vidím všechny ty kotrmelce, které se v republice dějí, stojí to minimálně za zamyšlení,“ argumentoval tehdejší hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Nová koalice však jeho nápad jednoznačně smetla ze stolu. „Závěry studie jsme projednali a shodli se, že existuje celá řada nevýhod a nezodpovězených otázek. Kraj má autobusovou dopravu řídit a objednávat, ale ne sloužit sám jako autobusová firma,“ říká hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Martin Červíček (ODS).

Zřízení vlastního dopravního podniku by podle něj bylo i finančně nákladné, protože kraj by musel s budováním firmy začít od nuly.

Dopravu nyní zajišťuje 12 firem

„Je potřeba mít místo pro dílny, parkování autobusů, zázemí. Nic z toho nemáme. Kraj by musel investovat také do nákupu autobusů. Pak je tu i otázka personální. Kdo budou řidiči? To budou ti, které my přetáhneme z dopravních firem?“ ptá se náměstek, který raději pokračuje v přípravě tendru k zajištění autobusové dopravy na dalších deset let.

Po zastavení prvního tendru, který měl zajišťovat dopravu v regionu na roky 2017 až 2026, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, jsou jednotliví dopravci v kraji nasmlouváni provizorně formou jednacího řízení bez uveřejnění (podrobnosti zde). Dopravu v současnosti pro kraj zajišťuje 12 firem v rozsahu 18,5 milionu najetých kilometrů, za což kraj platí 297 milionů korun.

Nový tendr by vedení kraje chtělo vypsat za rok. „S přípravou pokračujeme a počítáme s ním,“ uvedl Červíček.

Podle evropské legislativy za určitých podmínek, jež kraj splní, se může po roce vypsat samotné výběrové řízení na dodavatele. Minulý tendr byl ve výši 5,5 miliardy korun, přesnou cenu nového vedení kraje ještě nesdělilo.

Problémy kolem zajištění krajské dopravy na deset let odstartovaly protesty řidičů, kteří si už koncem roku 2015 začali stěžovat na příliš nízké platy (o protestech čtěte tady). Protesty se týkaly i zadávacích podmínek výběrového řízení, které kladlo vysoké finanční nároky na dopravní firmy. Ty se musely zavázat, že budou jezdit moderními autobusy i k přísným pokutám za nedodržení jízdních řádů. Posudek, který si nechali šoféři zpracovat odborníky, podmínky označil jako nedodržitelné. Kraj se nakonec s dopravními firmami a šoféry dohodl, takže celostátní stávka, která byla svolána na letošní duben, se regionu vůbec nedotkla.

Nejčtenější

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, poslední verdikt zrušil

Lukáš Nečesaný před začátkem líčení Krajského soudu v Hradci Králové. (6....

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, kterého již šest let soudí různé instance za pokus o vraždu kadeřnice v...

Centrum čínské medicíny v hradecké nemocnici skončí, nebude ani klinika

Čínský lékař Wang Bo začal ordinovat na ambulanci čínské medicíny v nemocnici v...

Centrum Tradiční čínské medicíny, které od září 2015 fungovalo ve Fakultní nemocnici Hradec Králové, končí. Nemocnice...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Výbuch v náchodském domě zranil ženu, zřejmě explodovala varna drog

Výbuch v panelovém domě v Pražské ulici v Náchodě (14.2.2019).

Panelovým domem v náchodské Pražské ulici odpoledne otřásla exploze. Podle policie krátce po 14. hodině v nejvyšším,...

Majitel pozemku pod budoucí silnicí vydírá kraj požadavky i mlčením

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Nebýt vlastníka jednoho jinak zcela bezvýznamného pozemku, mohli už dnes lidé z Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku...

Další z rubriky

Nové Město váhá nad demolicí kasáren, investory za osm let nesehnalo

Kasárna v Novém Městě nad Metují.

Vojáci z kasáren v Novém Městě nad Metují dávno zmizeli, v osiřelé budově se však o víkendech prohánějí party hráčů...

Zvířata na farmě na Trutnovsku umírala hladem a žízní, potvrdila pitva

Zubožená zvířata v obci Slemeno na Trutnovsku

Nikoliv nemoc, jak tvrdila chovatelka, ale nedostatek vody a krmiva stály za úhynem zvířat v obci Slemeno v Podkrkonoší...

OBRAZEM: Zatímco v létě praskal ve švech, teď je Adršpach krajinou duchů

Opuštěné skalní město v Adršpachu na Broumovsku (11.2.2019).

Prakticky opuštěné adršpašské skály v zimě ostře kontrastují s tím, jak to ve skalním městě na Broumovsku vypadalo v...

Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun
Kde doma tečou peníze? 5 tipů, které vám ušetří tisíce korun

Proč u vás doma nefungují všechny univerzální rady, jak ušetřit? Protože každá rodina funguje jinak! Zaměřte se na to, co opravdu potřebujete, a podle toho postupně utáhněte kohoutek na správném místě. V rozpočtu se pak najde i pár stovek navíc.

Najdete na iDNES.cz