„Úspěch není klíčem ke spokojenosti. Spokojenost je klíčem k úspěchu. Pokud máte rádi to, co děláte, budete úspěšní,“ řekl kdysi průkopník automobilového průmyslu Henry Ford. Spokojenost je určující faktor nejen pro zaměstnance, ale i samotné vedoucí pracovníky, na nichž závisí správný chod společnosti.
Kde však lídry najít? „Aby byl šéf spokojený, musí být motivovaný. Důvody, které utužují v pracovníkovi věrnost zaměstnavateli, mohou být různé a je třeba se o ně konstantně zajímat. Hodnověrně zjistíte skutečnou motivaci zaměstnance pouze pravidelnou komunikací a nasloucháním,“ říká Petr Ludwig z GrowJob.
S motivací však podle něj nelze nakládat jako s práškovacím náletem na pole. Postupem času se u zaměstnanců mění, je ohebná a je nutné k ní stejně flexibilně přistupovat. Výzkumy se podle Petra Ludwiga shodují v základním trojím dělení motivace:
- Motivace penězi - zaměstnanci, které pohání pouze vidina rostoucí mzdy, jsou obvykle pracovně minimálně angažování.
- Motivace kariérou - dalším stupněm stimulu je kariéra, kdy se zaměstnanci orientují především na růst a jejich angažovanost je naopak velmi vysoká. Takové typy pracovníků je třeba motivovat pracovními výsledky.
- Motivace smyslem - zaměstnanci hledají a nachází vyšší přínos své práce, chtějí rozšiřovat své dovednosti, aby mohli pokračovat v cestě, kterou se vydali. Typické je, že se soustředí spíše na samotný proces, než na cíl.
Najdeme leadery mezi dětmi?
|
Překážky jsou výzvy
Ze studie Amy Wrzesniewski z Yale University vychází, že nehledě na obor musí zaměstnanci ve své činnosti vidět smysl. Správný lídr dovede lidem ukázat, že jejich práce je platná, něco zlepšuje, nebo je nápomocná. Tím pádem umožňuje pociťovat hrdost.
„Lidem, kteří jsou ve své vedoucí pozici úspěšní, rovněž nechybí vášeň, disciplína a takzvané růstové myšlení. Růstové myšlení je zjednodušeně víra v to, že překážky nejsou klacky hozené pod nohy, ale výzvy, které můžeme překonat navzdory tomu, že jiným podrazily nohy,“ říká Petr Ludwig.
Kritické myšlení v tomto smyslu představuje schopnost si přiznat, že se mohu mýlit, nestojím za každou cenu skálopevně za svým tvrzením a mám zájem si poslechnout i názory jiných. Lídr současnosti má tedy vizi, koná, jsou za ním vidět výsledky a myslí kriticky.
„Jedna z hlavních vlastností, kterou lidé u nadřízených oceňují, je upřímnost, odvaha přiznat chybu a pokora, jež je klíčová pro překonání vlastního ega. Na toto téma byla vydána samostatná kniha s názvem Radikální upřímnost od Kim Scottové. Dílo vyzývá manažery k dlouhodobé práci na firemní kultuře, která skýtá dostatečný prostor pro otevřenost a přiznání,“ dodává Ludwig, podle něhož je však důležité si uvědomit, že chyba nemusí být vždy chybou. Mnohdy může nesprávnost vést i k převratné inovaci.