Budujte své dobré jméno, aby lidé nepoptávali službu, ale přímo vás

V podnikání na volné noze může být dobrá reputace nejvydatnějším zdrojem zakázek. Na čem ji založit a na co si dát při budování jména pozor?
Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Ilustrační snímek

Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Naším nejtvrdším platidlem je uznání a respekt," tvrdí Nassim Taleb, statistik, filozof a autor slavné knihy Černá labuť. Záměrně nemluví o slávě, mediální známosti, ani o osobní značce. Dobré jméno totiž není ani jednou z těchto věcí.

V podnikání na volné noze představuje dobré jméno ustálenou asociaci kvality mezi jménem profesionála a jeho odborností či jádrem podnikání. Jinými slovy, jde o obecně zavedenou představu, že daný profesionál dělá svou práci kvalitně. To je dobré jméno.

Proč reputace nevzniká mávnutím proutku

Zní to možná jednoduše, ale ve skutečnosti je takové dobré jméno velmi složitý, nenapodobitelný fenomén. Nejlépe se to dá ukázat na procesu jeho vzniku:

Když podnikáme na své jméno a děláme svou práci dobře, lidé si o tom časem řeknou. Budou se o nás bavit a porovnávat své zkušenosti. Někteří nás budou chválit a doporučovat, jiní pomlouvat, nebo dokonce napodobovat. Postupem času se naše reputace jednak ustálí, ale také rozšíří. Dobré jméno pak znamená i to, že se o nás baví lidé, které jsme nikdy nepotkali.

Nepřehlédněte

Spojení jména a profese ovšem nefunguje pouze jednosměrně, když si lidé při vyslovení našeho jména vybaví i naši odbornost. Opačně to platí stejně pro jednotlivé obory. Kdo se vám například vybaví, když se řekne: Nejlepší zpěvák? Moderátor? Novinář? Místní řezník? Většina z nás už má určitou představu a zkušenost, kdo je v tom či onom oboru dobrý.

A když se dá pár známých do řeči, o čem se nejčastěji baví? Zase o jiných lidech! Má to však jeden háček: nebaví se jen o nás a naší práci. Většinou probírají jiné lidi, v různých souvislostech. Dobré jméno tak vzniká opravdu hodně dlouho. Většinou to chce mnoho let usilovné práce a nespočet mezilidských rozhovorů, aby naše reputace výrazně vzrostla.

Silná reputace sice znamená stabilní přísun nových zakázek, ale trvá roky, než její vliv plně pocítíme. To většině prvopodnikatelů uniká a buď dostatečně nedbají na kvalitu a spokojenost zákazníků, anebo obměňují jádro podnikání a v novém oboru vždy začínají úplně od nuly. Například když byl někdo slušný elektrikář, neznamená to, že z něj bude dobrý finanční poradce, a naopak. Při změně hlavní profese dosavadní dobré jméno z velké části zaniká.

Buďte opravdu dobří alespoň v jedné věci

Panuje poměrně silný, historicky daný předsudek, že jeden člověk může mistrovsky ovládnout pouze jednu profesi. Výjimek by se jistě našla celá řada, ale fakt je, že pro nezávislé profesionály je velmi výhodné zdokonalovat se dlouhodobě v jednom hlavním oboru, a tím umožnit přirozený růst reputace.

Mechanismus vzniku dobrého jména není nějaká novinka moderního marketingu. Naopak, vyvíjel se bezmála tak dlouho jako naše řeč, tedy tisíce let! Lidé se vždy bavili o tom, kdo je na co dobrý, kdo krade či komu co patří, a to se nezmění ani ve 21. století.

Podnikání na volné noze navazuje na starobylou tradici drobných řemesel. Pro moderního nezávislého profesionála tak platí téměř stejné předpoklady úspěchu jako, řekněme, pro svobodného řemeslníka ve starém Římě. Musí umět stejně dobře počítat, předcházet rizikům, pečovat o své zákazníky a odvádět stabilně kvalitní práci, aby zlepšil své příjmy a vyhlídky.

Dobré jméno se nedá nijak ošidit, ani stvořit uměle reklamou apod. Jistě, jeho vývoj se dá ovlivnit usilovnou prací, osvětovou činností nebo tzv. osobním brandingem (základy zde). Ale profesionál musí tak či tak uzrát a prokázat své kvality v dlouhé řadě různorodých situací. Čas prověří každého.

Dobré jméno pak vzniká následně, mimo naši přímou a vědomou kontrolu. To, jak se o nás baví jiní lidé, neovlivníme jinak než tím, že budeme dlouhodobě odvádět výjimečně dobrou práci. Kdo jen hledá rychlé zkratky, ten se spíš ocitne v situaci, kdy je sice známý, ale nikoli uznávaný jako odborník. Jistě byste sami z paměti vylovili dost příkladů.

Dobré jméno jako pilíř kariérní strategie

Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Však víte, jak to obvykle chodí — když se vám něco povede, je to úspěch celé firmy, a když ne, je to vaše osobní selhání. Pro zaměstnance je vždy velkou výzvou budovat své dobré jméno nezávisle na zaměstnavateli. Obvykle se to dlouhodobě daří jen špičkovým expertům, kteří svou odborností ční nad všechny ostatní.

Budování profesní reputace v zaměstnání (nebo pod značkou vlastní firmy) je nicméně možné a vzhledem ke zkracující se době pracovních úvazků i velmi žádoucí. Ale nebojte se, že vystoupením z davu a případnou chybou hned ohrozíte svou pověst natrvalo. Malé chyby či opomenutí vám všichni rádi prominou. Důležitý je celkový, dlouhodobý přínos.

Myslíte, že je dnes důležité budovat si dobré jméno?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 26. listopadu 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1034
Ne
Ne 16
Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Soused topí v krbu, zahradu máme plnou sazí a smradu. Jak se bránit?

26. února 2024

Náklady na topení v rodinných domech bývají výraznou složkou celkového rozpočtu domácnosti. Každý...

Brzy se změní státní příspěvek v „penzijku“. Expertka radí, jak neprodělat

22. února 2024

„Teď stále ještě dostáváte za částku 1 000 korun od státu 230 korun. Ale po změně zákona...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbil jsem služební tablet. Po třech letech mi přišel účet na 10 tisíc

28. února 2024

Zaměstnanec je ve vztahu k zaměstnavateli považován za slabší stranu a je proto českým právním...

Přejít ze starého do nového „penzijka“ je snazší. Komu se to vyplatí?

27. února 2024

Staré penzijní připojištění peníze příliš nezhodnocuje oproti novému doplňkovému penzijnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daně 2023: Jak zdanit příjmy z nájmu a na co si dát pozor

21. února 2024

Řada lidí si přivydělává pronájmem nemovitosti, a to nejen bytu, domu nebo jeho části, ale také...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozbil jsem služební tablet. Po třech letech mi přišel účet na 10 tisíc

28. února 2024

Zaměstnanec je ve vztahu k zaměstnavateli považován za slabší stranu a je proto českým právním...

Daně 2023: Od jakých příjmů se podává přiznání. Limity jsou mírnější

28. února 2024

Růžové formuláře budete vyplňovat a daně platit, pokud jsou vaše přivýdělky vyšší než stanovené...

Open ani free space k výkonu nevedou. Co zaměstnance dnes motivuje

27. února 2024

Premium Zaměstnavatelé chtějí od svých zaměstnanců, aby podávali výkon a zbytečně nezaháleli. Ale strávit...

Přejít ze starého do nového „penzijka“ je snazší. Komu se to vyplatí?

27. února 2024

Staré penzijní připojištění peníze příliš nezhodnocuje oproti novému doplňkovému penzijnímu...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...