Pátek 1. prosince 2023, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 1. prosince 2023 Iva

Budujte své dobré jméno, aby lidé nepoptávali službu, ale přímo vás

V podnikání na volné noze může být dobrá reputace nejvydatnějším zdrojem zakázek. Na čem ji založit a na co si dát při budování jména pozor?
Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Ilustrační snímek

Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Naším nejtvrdším platidlem je uznání a respekt," tvrdí Nassim Taleb, statistik, filozof a autor slavné knihy Černá labuť. Záměrně nemluví o slávě, mediální známosti, ani o osobní značce. Dobré jméno totiž není ani jednou z těchto věcí.

V podnikání na volné noze představuje dobré jméno ustálenou asociaci kvality mezi jménem profesionála a jeho odborností či jádrem podnikání. Jinými slovy, jde o obecně zavedenou představu, že daný profesionál dělá svou práci kvalitně. To je dobré jméno.

Proč reputace nevzniká mávnutím proutku

Zní to možná jednoduše, ale ve skutečnosti je takové dobré jméno velmi složitý, nenapodobitelný fenomén. Nejlépe se to dá ukázat na procesu jeho vzniku:

Když podnikáme na své jméno a děláme svou práci dobře, lidé si o tom časem řeknou. Budou se o nás bavit a porovnávat své zkušenosti. Někteří nás budou chválit a doporučovat, jiní pomlouvat, nebo dokonce napodobovat. Postupem času se naše reputace jednak ustálí, ale také rozšíří. Dobré jméno pak znamená i to, že se o nás baví lidé, které jsme nikdy nepotkali.

Nepřehlédněte

Spojení jména a profese ovšem nefunguje pouze jednosměrně, když si lidé při vyslovení našeho jména vybaví i naši odbornost. Opačně to platí stejně pro jednotlivé obory. Kdo se vám například vybaví, když se řekne: Nejlepší zpěvák? Moderátor? Novinář? Místní řezník? Většina z nás už má určitou představu a zkušenost, kdo je v tom či onom oboru dobrý.

A když se dá pár známých do řeči, o čem se nejčastěji baví? Zase o jiných lidech! Má to však jeden háček: nebaví se jen o nás a naší práci. Většinou probírají jiné lidi, v různých souvislostech. Dobré jméno tak vzniká opravdu hodně dlouho. Většinou to chce mnoho let usilovné práce a nespočet mezilidských rozhovorů, aby naše reputace výrazně vzrostla.

Silná reputace sice znamená stabilní přísun nových zakázek, ale trvá roky, než její vliv plně pocítíme. To většině prvopodnikatelů uniká a buď dostatečně nedbají na kvalitu a spokojenost zákazníků, anebo obměňují jádro podnikání a v novém oboru vždy začínají úplně od nuly. Například když byl někdo slušný elektrikář, neznamená to, že z něj bude dobrý finanční poradce, a naopak. Při změně hlavní profese dosavadní dobré jméno z velké části zaniká.

Buďte opravdu dobří alespoň v jedné věci

Panuje poměrně silný, historicky daný předsudek, že jeden člověk může mistrovsky ovládnout pouze jednu profesi. Výjimek by se jistě našla celá řada, ale fakt je, že pro nezávislé profesionály je velmi výhodné zdokonalovat se dlouhodobě v jednom hlavním oboru, a tím umožnit přirozený růst reputace.

Mechanismus vzniku dobrého jména není nějaká novinka moderního marketingu. Naopak, vyvíjel se bezmála tak dlouho jako naše řeč, tedy tisíce let! Lidé se vždy bavili o tom, kdo je na co dobrý, kdo krade či komu co patří, a to se nezmění ani ve 21. století.

Podnikání na volné noze navazuje na starobylou tradici drobných řemesel. Pro moderního nezávislého profesionála tak platí téměř stejné předpoklady úspěchu jako, řekněme, pro svobodného řemeslníka ve starém Římě. Musí umět stejně dobře počítat, předcházet rizikům, pečovat o své zákazníky a odvádět stabilně kvalitní práci, aby zlepšil své příjmy a vyhlídky.

Dobré jméno se nedá nijak ošidit, ani stvořit uměle reklamou apod. Jistě, jeho vývoj se dá ovlivnit usilovnou prací, osvětovou činností nebo tzv. osobním brandingem (základy zde). Ale profesionál musí tak či tak uzrát a prokázat své kvality v dlouhé řadě různorodých situací. Čas prověří každého.

Dobré jméno pak vzniká následně, mimo naši přímou a vědomou kontrolu. To, jak se o nás baví jiní lidé, neovlivníme jinak než tím, že budeme dlouhodobě odvádět výjimečně dobrou práci. Kdo jen hledá rychlé zkratky, ten se spíš ocitne v situaci, kdy je sice známý, ale nikoli uznávaný jako odborník. Jistě byste sami z paměti vylovili dost příkladů.

Dobré jméno jako pilíř kariérní strategie

Dobré jméno se dá vybudovat i v zaměstnání, ale má to své nástrahy. Však víte, jak to obvykle chodí — když se vám něco povede, je to úspěch celé firmy, a když ne, je to vaše osobní selhání. Pro zaměstnance je vždy velkou výzvou budovat své dobré jméno nezávisle na zaměstnavateli. Obvykle se to dlouhodobě daří jen špičkovým expertům, kteří svou odborností ční nad všechny ostatní.

Budování profesní reputace v zaměstnání (nebo pod značkou vlastní firmy) je nicméně možné a vzhledem ke zkracující se době pracovních úvazků i velmi žádoucí. Ale nebojte se, že vystoupením z davu a případnou chybou hned ohrozíte svou pověst natrvalo. Malé chyby či opomenutí vám všichni rádi prominou. Důležitý je celkový, dlouhodobý přínos.

Myslíte, že je dnes důležité budovat si dobré jméno?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 26. listopadu 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1034
Ne
Ne 16
Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

O peníze přijdou tak či tak. Jaká past se chystá na důchodce spořící v penzijku

Premium Novinky v penzijním spoření jsou v legislativním běhu. Stát chce zvýšit příspěvky a přimět lidi, aby na penzi spořili...

Jednoduchý návod, jak snadno rozpoznat problémové lidi

Chcete co nejrychleji, a pokud možno i nejvěrněji poznat druhé? Například proto, abyste se v nich nezklamali a nevěřili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Utekl od počítače, chtěl pracovat rukama. S řemeslem uspěl i u zákazníků

Na začátku vyklidil malý sklep a začal se učit pracovat s kůží. Kouzlo starého řemesla ho uchvátilo. Dnes už pracuje v...

Kdo nejvíc vydělává? A přijde v příštím roce propouštění, nebo zvyšování mezd?

Průměrná mzda sice roste, kvůli inflaci však reálně klesá. Víc než polovina zaměstnanců očekává, že se jim mzda příští...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krabička, meníčko nebo firemní kantýna? Jak se stravují zaměstnanci?

Příspěvek na stravování je vůbec nejčastějším benefitem, který zaměstnanci v práci dostávají. Jeho forma a výše se však...

O peníze přijdou tak či tak. Jaká past se chystá na důchodce spořící v penzijku

Premium Novinky v penzijním spoření jsou v legislativním běhu. Stát chce zvýšit příspěvky a přimět lidi, aby na penzi spořili...

Životabudič pro desetitisíce pacientů: infuze železa do žíly. Málo se o něm ví

Premium Nemohou dýchat, jsou unavení, otékají jim nohy, trpí arytmií, nadváhou, někdy i zmateností či depresí. Někteří netuší,...

Divoká, velká jízda, říká sestra o životě skokanky a pornoherečky Absolonové

Premium Disciplinovaná sportovkyně, soustředěná na výkony v bazénu a zlaté medaile, ale též holka, která si užívá život bez...

Balet vyměnila po čase za podnikání. Založila úspěšnou módní značku

Když Anna Homola, tehdy ještě Dvořáková, studovala taneční konzervatoř, bylo jí jasné, že aktivně baletit se dá jen do...

Plat už nebude tajný a šéf bude muset zdůvodnit, proč bere váš kolega více

Premium Zaměstnavatelé budou muset zveřejňovat informace o průměrné mzdě na srovnatelné pozici a řádně vysvětlit kritéria,...

Je klasický životopis minulostí? Mladá generace boří zažitá pravidla

Každá generace přináší něco nového společně s dobou, do které se narodila. Promítá se to i do způsobu, jakým si hledá...

Utekl od počítače, chtěl pracovat rukama. S řemeslem uspěl i u zákazníků

Na začátku vyklidil malý sklep a začal se učit pracovat s kůží. Kouzlo starého řemesla ho uchvátilo. Dnes už pracuje v...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Potvrzeno. Ceny elektřiny od ledna stoupnou kvůli regulované složce

Energetický regulační úřad potvrdil růst regulovaných cen energií od ledna 2024. Oproti před měsícem uváděnému růstu...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...

Žádný div, že berou útokem naše obchody. Poláci prověřili české ceny

Stejný řetězec obchodů, stejné výrobky, a naprosto propastný rozdíl mezi cenami. Polský portál Fakt ze zaměřil na ceny...