Úterý 31. ledna 2023, svátek má Marika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. ledna 2023 Marika

Pokud cestovní kancelář neplní sliby, máte nárok na slevu ze zájezdu

Pokud si koupíme zájezd u cestovní kanceláře, očekáváme profesionální služby a dovolenou bez jakýchkoli problémů. Co když realita neodpovídá informacím v katalogu ani slibům cestovky? Rady jak na to a na co máme nárok, přiblížíme na konkrétním případu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Jana si u cestovní kanceláře koupila zájezd k moři do Chorvatska. Vzhledem k tomu, že na dovolenou jela i babička, jedním z hlavních parametrů při výběru byla vzdálenost hotelu od moře. U vybraného hotelu bylo v katalogu uvedeno, že vzdálenost od moře je dvě stě metrů, totéž potvrdil i prodejce cestovky. A sliboval i výhled z pokoje na moře. 

Když rodina přijela na místo, zjistila, že je to trochu jinak. Místo výhledu na moře se jí naskytl pohled do dvorku hotelu s popelnicemi. A pláž? Bez pár metrů to z hotelu byly dva kilometry. Přestože to paní Jana ihned řešila s delegátem cestovní kanceláře, jen pokrčil rameny a pravil něco o tom, že to je věc hotelu.

„Babička to nakonec vzala sportovně a každý den s námi túru na pláž absolvovala,“ říká paní Jana a ptá se: „Připadáme si oklamaní a rozhodně se nám nelíbí, že nás takto cestovní kancelář v podstatě podvedla, co s tím můžeme dělat?“

Vady zájezdu reklamujte ihned, nejpozději do 30 dnů po návratu

„Paní Jana má nárok na vrácení rozdílu v ceně, který je dán poskytnutím služby s nižší kvalitou, tedy rozdílu mezi cenou zájezdu s výhledem na moře a bez tohoto výhledu,“ říká advokát Pavel Nastis. A nejen to. Podle § 2540 občanského zákoníku má zákazník právo na slevu z ceny zájezdu, pokud má zájezd vadu a pokud zákazník vadu vytkl bez zbytečného odkladu. 

„Podstatně delší vzdálenost od moře a neposkytnutý výhled na moře jsou nepochybně vady zájezdu, a protože paní Jana tyto vady reklamovala ještě v době zájezdu u delegáta a dodržela tedy povinnost uplatnit vadu bez zbytečného odkladu, má právo na slevu,“ vysvětluje Nastis.

„Paní Janě doporučuji obrátit se s reklamací na cestovní kancelář a požadovat slevu,“ potvrzuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. Reklamaci je třeba uplatnit ve lhůtě jednoho měsíce od skončení zájezdu, nejpozději poslední den lhůty musí být dopis doručen pořadateli zájezdu. Vady je nutné v písemné reklamaci popsat a uvést, jakou slevu zákaznice požaduje.

Podle zkušeností spotřebitelské organizace dTest určitým vodítkem při výpočtu slevy může být takzvaná frankfurtská tabulka slev. „Frankfurtská tabulka slev byla vytvořena německým soudem a není v České republice právně závazná, přesto ji však i české soudy ve velké míře užívají a může proto sloužit jako orientační pomůcka pro zjištění alespoň přibližné výše slevy z ceny zájezdu,“ doporučuje Zelený. 

Za jiné umístění hotelu může zákazník dle této tabulky požadovat po cestovní kanceláři slevu 5 až 15 % z ceny zájezdu, za chybějící výhled na moře si smí nárokovat 5 až 10 %.

Pamatujte si:

  • Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Odkazují-li tyto dokumenty v popisu zájezdu na jeho katalogové číslo, nastudujte si a uchovejte onu nabídku z katalogu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo i uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech.
  • Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla a rozchází se ujištění cestovní kanceláře nebo vaše očekávání s realitou, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se však o vadu podstatnou (objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje nebo právě rekonstruuje), je vaším právem pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.
  • Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, jednejte ihned a reklamujte na místě. Požadujte okamžitou nápravu a vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci.
  • Mějte na paměti, že veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit. Nejlépe tím, že pořídíte fotografie stavu a vzhledu pokoje, jeho vybavení, výhledu z balkónu a tak dále. Písemný doklad je rovněž možné zkusit vyžádat na personálu hotelu. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.
  • Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě. V případě zvláštního zájmu na okamžité nápravě nemusíte na nic čekat. Když například po dlouhém letu zjistíte, že cestovní kancelář nezajistila navazující transfer do hotelu a děti už měly tři hodiny spát, můžete si vzít taxík a nechat si ho od cestovní kanceláře proplatit.
  • U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště.
  • Vodítkem pro výši slevy může být frankfurtská tabulka slev, podle které rozhodují zejména německé soudy. Uvádí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají. Například u chybějícího bazénu by bylo možné požadovat 10 až 20 %, u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.
  • Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu. Počítá se, i když reklamaci s požadavkem na slevu uplatníte u zprostředkovatele vašeho zájezdu. Reklamaci musí cestovní kancelář vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů.
  • Pokud cestovní kancelář vaši reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou, třeba prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. U soudu si však dejte pozor na námitku cestovní kanceláře, že jste vady nevytkli včas, soud by vám pak slevu přiznat nemusel. Proto vše řešte bez zbytečného odkladu.

zdroj: dTest

Autor: pro iDNES.cz

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

V cenách bytů jsme předběhli i Německo, nájmy zdraží, říká analytik

Přehřátý trh s nemovitostmi si o pokles cen říkal už dlouho. Předpověď, že k tomu dojde během pandemie covidu, se...

Roční úspora 6 300 Kč a slušná renta. Češi by měli ve spoření na penzi přidat

Odborníci doporučují, abychom si na stáří během produktivního života našetřili alespoň dva miliony korun. Počty...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Termínované vklady jsou opět v kurzu. Zmapovali jsme ty nejlepší

Inflace je stále vysoká. Za celý rok 2022 dosáhla průměrné hodnoty 15,1 % a je tak nejvyšší od roku 1993. Češi v reakci...

Všechny zprávy zdarma a fikce doručení. Časté mýty kolem datových schránek

V průběhu prvního čtvrtletí zřídí stát všem živnostníkům a nepodnikajícím právnickým osobám elektronickou datovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo musí do konce ledna podat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí

Blíží se konec ledna a s ním i uzávěrka pro daňové přiznání k dani z nemovitostí. Vyplněný formulář se podává pouze...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

KOMENTÁŘ: Proč a jak si dát informační dietu

Závazek dát si informační dietu se pochopitelně netýká jakýchkoli informací. Rozumná informační dieta se týká především...

Šetří čas i peníze. Už máte digitální občanku? Otestujte se, co o ní víte

Bankovní identita je nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti. Během necelých dvou let od startu počty...

FYI, to je prostě LOL! Zkratky jsou všude, jak jim rozumíte? Otestujte se ASAP

Zkratky používáme zejména v osobních chatech, e-mailové komunikaci a SMS. Typické jsou hlavně pro mileniály a generaci...

Virtuální, nebo osobní bankéřka. Víte, co která umí? Otestujte si své znalosti

Umělá inteligence prostupuje do téměř všech oblastí našeho života a finance nejsou výjimkou. Možná už znáte bankovní...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...