Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Pokud cestovní kancelář neplní sliby, máte nárok na slevu ze zájezdu

aktualizováno 
Pokud si koupíme zájezd u cestovní kanceláře, očekáváme profesionální služby a dovolenou bez jakýchkoli problémů. Co když realita neodpovídá informacím v katalogu ani slibům cestovky? Rady jak na to a na co máme nárok, přiblížíme na konkrétním případu.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Jana si u cestovní kanceláře koupila zájezd k moři do Chorvatska. Vzhledem k tomu, že na dovolenou jela i babička, jedním z hlavních parametrů při výběru byla vzdálenost hotelu od moře. U vybraného hotelu bylo v katalogu uvedeno, že vzdálenost od moře je dvě stě metrů, totéž potvrdil i prodejce cestovky. A sliboval i výhled z pokoje na moře. 

Když rodina přijela na místo, zjistila, že je to trochu jinak. Místo výhledu na moře se jí naskytl pohled do dvorku hotelu s popelnicemi. A pláž? Bez pár metrů to z hotelu byly dva kilometry. Přestože to paní Jana ihned řešila s delegátem cestovní kanceláře, jen pokrčil rameny a pravil něco o tom, že to je věc hotelu.

„Babička to nakonec vzala sportovně a každý den s námi túru na pláž absolvovala,“ říká paní Jana a ptá se: „Připadáme si oklamaní a rozhodně se nám nelíbí, že nás takto cestovní kancelář v podstatě podvedla, co s tím můžeme dělat?“

Vady zájezdu reklamujte ihned, nejpozději do 30 dnů po návratu

„Paní Jana má nárok na vrácení rozdílu v ceně, který je dán poskytnutím služby s nižší kvalitou, tedy rozdílu mezi cenou zájezdu s výhledem na moře a bez tohoto výhledu,“ říká advokát Pavel Nastis. A nejen to. Podle § 2540 občanského zákoníku má zákazník právo na slevu z ceny zájezdu, pokud má zájezd vadu a pokud zákazník vadu vytkl bez zbytečného odkladu. 

„Podstatně delší vzdálenost od moře a neposkytnutý výhled na moře jsou nepochybně vady zájezdu, a protože paní Jana tyto vady reklamovala ještě v době zájezdu u delegáta a dodržela tedy povinnost uplatnit vadu bez zbytečného odkladu, má právo na slevu,“ vysvětluje Nastis.

„Paní Janě doporučuji obrátit se s reklamací na cestovní kancelář a požadovat slevu,“ potvrzuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. Reklamaci je třeba uplatnit ve lhůtě jednoho měsíce od skončení zájezdu, nejpozději poslední den lhůty musí být dopis doručen pořadateli zájezdu. Vady je nutné v písemné reklamaci popsat a uvést, jakou slevu zákaznice požaduje.

Podle zkušeností spotřebitelské organizace dTest určitým vodítkem při výpočtu slevy může být takzvaná frankfurtská tabulka slev. „Frankfurtská tabulka slev byla vytvořena německým soudem a není v České republice právně závazná, přesto ji však i české soudy ve velké míře užívají a může proto sloužit jako orientační pomůcka pro zjištění alespoň přibližné výše slevy z ceny zájezdu,“ doporučuje Zelený. 

Za jiné umístění hotelu může zákazník dle této tabulky požadovat po cestovní kanceláři slevu 5 až 15 % z ceny zájezdu, za chybějící výhled na moře si smí nárokovat 5 až 10 %.

Pamatujte si:

  • Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Odkazují-li tyto dokumenty v popisu zájezdu na jeho katalogové číslo, nastudujte si a uchovejte onu nabídku z katalogu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo i uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech.
  • Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla a rozchází se ujištění cestovní kanceláře nebo vaše očekávání s realitou, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se však o vadu podstatnou (objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje nebo právě rekonstruuje), je vaším právem pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.
  • Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, jednejte ihned a reklamujte na místě. Požadujte okamžitou nápravu a vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci.
  • Mějte na paměti, že veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit. Nejlépe tím, že pořídíte fotografie stavu a vzhledu pokoje, jeho vybavení, výhledu z balkónu a tak dále. Písemný doklad je rovněž možné zkusit vyžádat na personálu hotelu. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.
  • Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě. V případě zvláštního zájmu na okamžité nápravě nemusíte na nic čekat. Když například po dlouhém letu zjistíte, že cestovní kancelář nezajistila navazující transfer do hotelu a děti už měly tři hodiny spát, můžete si vzít taxík a nechat si ho od cestovní kanceláře proplatit.
  • U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště.
  • Vodítkem pro výši slevy může být frankfurtská tabulka slev, podle které rozhodují zejména německé soudy. Uvádí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají. Například u chybějícího bazénu by bylo možné požadovat 10 až 20 %, u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.
  • Nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu je jeden měsíc od skončení zájezdu. Počítá se, i když reklamaci s požadavkem na slevu uplatníte u zprostředkovatele vašeho zájezdu. Reklamaci musí cestovní kancelář vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů.
  • Pokud cestovní kancelář vaši reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou, třeba prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. U soudu si však dejte pozor na námitku cestovní kanceláře, že jste vady nevytkli včas, soud by vám pak slevu přiznat nemusel. Proto vše řešte bez zbytečného odkladu.

zdroj: dTest

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Začínali s jedním starým traktorem, dnes mají obrat deset milionů

Nikoho by ani nenapadlo, že se pouze čtyři členové rodiny starají o dvě stě býčků a krav a obdělávají 250 hektarů půdy....

Poradna: může zaměstnavatel chtít vědět, kam pojedu na dovolenou?

S ústupem pandemie koronaviru se opět otevírají hranice. Vycestovat na dovolenou do ciziny je již možné. Nemusí to být...

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysněná dovolená se nekonala, přesto má zaplatit 24 tisíc. Jak se bránit?

Když si objednáme zájezd u cestovní kanceláře, očekáváme, že ta se o vše postará a my nemusíme nic řešit. Jak ovšem...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Naděje pro rodiče samoživitele? Co přinese zákon o náhradním výživném

Premium Vláda schválila návrh zákona o zálohovaném výživném. V čem bude spočívat podpora státu pro samoživitele a...

KOMENTÁŘ: Mít či nemít předkupní právo, to je to, oč tu běží

Už zítra, 1. 7. 2020, nabude účinnosti novela občanského zákoníku, která výrazně mění podmínky předkupního práva...

Předčasný výběr „stavebka“ je poslední volba, jak řešit propad příjmů

Předčasná výpověď smlouvy ze stavebního spoření kvůli získání peněz pro vyrovnání poklesu příjmů by měla být podle...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...