Když si nové auto „operativně líznete“, budete jezdit bez starostí. Prostě jezdit. A veškeré starosti přenecháte jim (rozumějte leasingové společnosti). Tohle všechno slibují reklamní slogany. A lidé na ně slyší, protože zájem o operativní leasing roste, a to nejen ve firemních flotilách, mezi podnikateli a malými živnostníky, ale i v maloobchodním prodeji mezi „normálními“ lidmi.
Jak funguje operativní leasing
|
Jen Volkswagen Financial Services (dříve Škofin) registruje v maloobchodě více než 3 500 smluv a podle slov jednatele firmy Joachima Ewalda zájem stoupá z více důvodů: „Lidé chtějí auto využívat a nechtějí mít s jeho provozem starosti. Zákazníci u nás přesně znají náklady na provoz vozu, odpadá jim starost o servis i o následný prodej.“
V operativním leasingu nebudete ani příliš omezeni nabídkou: například u fordu nebo kie tak lze financovat celou modelovou řadu, na operativní leasing si můžete vzít luxusní mercedes či BMW.
Pořídit na operativní leasing si můžete i elektromobil. Nissan Leaf v ceně 780 400 vyjde měsíčně na 12 088 korun. V tomto případě však počítejte s tím, že na počátku budete platit kauci. „Ta činí 50 000 korun a na konci leasingu je vratná. Kdyby měl klient problém se splácením, hradí se nájem z této kauce,“ vysvětluje Milan Hasala ze společnosti Amilo Car, provozující projekt Trend Park.
Co je v ceně a jaká jsou omezení
Na jednu stranu se firmy snaží nastavit lákavou cenu, na druhé straně slibují maximální pohodlí. Ale většinou nejde o jednu a tu samou nabídku. Ty levné mnohdy nepočítají s plným servisem, v ceně jsou jen pravidelné povinné prohlídky nebo mají vyšší spoluúčast u havarijního pojištění a sami si musíte dokoupit dálniční známku.
Šok po 2 letech: auto není jeho |
Různé je také omezení počtu najetých kilometrů. Obvyklý limit je 20 000 km za rok, ale je možné sjednat i limit vyšší. V tom případě budete na nájemném platit víc, protože auto víc opotřebíte. Když se se svým odhadem najetých kilometrů netrefíte a limit překročíte, budete při konečném vyúčtování doplácet za každý kilometr navíc obvykle korunu až dvě, u elektromobilu pět korun.
V neposlední řadě musíte myslet na to, kdo autem bude jezdit. Leasingové společnosti nemají problém, když ho řídí členové rodiny. Když však budete auto půjčovat kamarádovi, raději se zeptejte, zda nevyžadují individuální schválení.
Kalkulačky operativního leasingu zatím nejsou na internetu běžně dostupné, jak je tomu třeba u úvěrů či hypoték. Společnosti vám sice na požádání spočítají vše na míru a sdělí podrobné podmínky, ale musíte být připraveni i na to, že budete muset reagovat na řadu e-mailů a telefonátů s nabídkou produktů. Porovnání proto není úplně jednoduché.
Chcete vlastní auto? Vezměte si raději úvěr
U operativního leasingu se počítá s tím, že po jeho uplynutí auto vrátíte a vezmete si do pronájmu nové. Existuje samozřejmě možnost, že si po oněch dvou letech auto, na které jste si zvykli, odkoupíte. Pokud si však předem chcete spočítat, zda se vám to vyplatí, moc nepochodíte. Údaj o odkupní ceně leasingové společnosti nesdělují předem, zájemci ho nenaleznou ani na smlouvě ve chvíli podpisu.
„Klienty oslovujeme s nabídkou odkupní ceny tři měsíce před koncem operativního leasingu. Záleží na aktuální tržní ceně,“ vysvětluje Petr Plocek z UniCredit Leasingu. Úvahu o případném odkupu tak nemůžete kalkulovat předem. Pokud se chcete stát vlastníkem auta, je šikovnějším produktem spotřebitelský úvěr.
Operativní ojetina?
Výhody:
Nevýhody:
|
Donedávna platilo, že operativní leasing je hlavně pro ty, kdo chtějí nové auto, po roce či dvou ho odevzdají a místo něj si vezmou další nové. Jenže nové auto je sice dobré pro image a také se dá předpokládat, že nebude poruchové, na druhou stranu je prostě drahé. Hodně lidí proto dává přednost koupi ojetého vozu. Na to reaguje trh.
Mototechna přichází s produktem, který je alternativou operativního leasingu. Jde ve skutečnosti o úvěr, obchodní název je Bumerang a je zaměřen na zánovní auta, stará rok až dva. Například u Škody Rapid (pořizovací cena 307 000 korun) vyjde tříletá měsíční splátka na 5 800 korun včetně pojištění. Na konci klienta čeká poslední zvýšená splátka, může si auto ponechat a zaplatit ji ze svého, či si na ni vzít další úvěr.
„Nebo může auto prodat společnosti zpět za 170 tisíc, které z většiny použije na úhradu poslední navýšené splátky, případně může uzavřít další úvěrovou smlouvu a odjet novějším vozem,“ říká Michal Häckl z AAA Auto, kam Mototechna patří. Cena je garantovaná a může být předem stanovena ve smlouvě právě proto, že jde o úvěr a ne nájem. Protože jste majiteli auta, staráte se sami o pojištění i servis.
Překvapení na závěr? Může být nemilé
Operativní leasing zažívá rozmach v posledních dvou letech. Mnozí klienti teprve zažijí situaci, kdy budou půjčené auto vracet. A v tu chvíli se může stát, že budou doplácet. Protože auto příliš „opotřebili“.
„S běžným opotřebením se počítá a zákazník je s podmínkami užívání vozu předem seznámen. Zákazník zpravidla platí za větší než běžné poškození,“ uvádí Kateřina Jouglíčková ze společnosti Kia. Co si pod tím představit? Poničená litá kola, škrábance, polité sedačky, poškrábaná přístrojová deska, auto plné chlupů od zvířecího miláčka, zakouřený interiér.
Příklady cen operat. leasingů
Poznámka: ceny jsou orientační |
Řidičům není nic platné ani to, že auto je kompletně pojištěno. Za prvé u havarijního pojištění musí počítat se spoluúčastí, a za druhé škrábance z parkoviště si mnohdy ani sami nevšimnou, natož aby ho hlásili jako pojistnou událost.
„Když jsem odevzdával auto po operativním leasingu, ani mě nenapadlo, jaká to bude anabáze. Kontrolovali ho tři lidé a prohlídka byla velmi důkladná - trvala téměř hodinu,“ svěřuje se podnikatel z Prahy.
Auto na operativní leasing máte prostě opravdu jen v nájmu. Když na sedačku vylijete kávu, dejte si s čistěním opravdu dobře záležet, aby po ní nezůstala ani skvrnka. Mohla by vás přijít na pěkné peníze.
Srovnání Nájem, nebo úvěr?
Rozhodování není jen otázka peněz, některé podmínky budou totiž vždy předem neznámé. Třeba zůstatková cena vozu u nájmu nebo skutečné náklady, které budou třeba na servis vozu. Hlavním argumentem pro mnoho řidičů je vlastnictví či nevlastnictví vozu.
Příklad financování vozu Škoda Yeti Fresh, pořizovací cena 434 990 Kč:
OPERATIVNÍ LEASING: Volkswagen Financial Services
- nájemné 3 roky: 6 799 Kč/měsíc
- pojištění, servis: v ceně
- zimní pneu včetně přezutí vozu, paket Mobility Plus: v ceně
- roční nájezd (limit km): 16 667 km
- cena za km po překročení: 1,82 Kč
- celkem za 3 roky: 244 764 Kč + náklady na odkup vozu, pokud o něj má klient zájem
Nevýhoda: auto máte půjčené, musíte být opatrní na drobná poškození, na která se nevztahuje pojistka
Výhoda: nižší měsíční náklady včetně servisu, podnikatelé nemusí odpisovat,
nájemné zařadí jako výdaj
KLASICKÝ ÚVĚR: Autopůjčka Equa
- splátka 3 roky: 13 810 Kč/měsíc
- splátka 7 let: 7 424 Kč/měsíc
- pojištění: cca 7 500 Kč/rok
- servis: cca 35 000 Kč
- zimní pneu: cca 10 000 Kč
- náklady po 3 letech: při 3leté půjčce 560 664 Kč, při 7leté půjčce 330 768 Kč a zbývá doplatit 356 352 Kč
Nevýhoda: vyšší měsíční náklady
Výhoda: auto bude vaše