Nový leasingový fenomén: rok starých automobilů je na trhu moc

  5:00aktualizováno  5:00
Na českém trhu s novými vozy nenajdete rychleji rostoucí segment než vyšší střední třídu. Na první pohled to mohou být data dokazující, jak Češi bohatnou nebo jak české firmy svým zaměstnancům dopřávají čím dál lepší vozy. Ve skutečnosti se však za rostoucím odbytem vozů vyšší střední třídy skrývá především problém některých leasingových firem a automobilek.

Volkswagen Passat | foto: Volkswagen

Ty totiž začaly v tomto segmentu nabízet operativní leasing na jeden rok. Ten se stal velmi oblíbeným nástrojem pro automobilky, jak udat nové vozy. Míří na lidi, kteří si auto nechtějí kupovat, ale chtějí ho mít k dispozici v podstatě bez starostí a pak si ho mohou odkoupit za nižší cenu nebo opět splácet nové. Doba takového leasingu se obvykle pohybuje mezi rokem až pěti lety.

Automobilky si od toho slibovaly, že na trh dostanou i „mladé“ ojetiny, často například roční vozy, které zákazníci vyhledávají. Jenže právě v segmentu vyšší střední třídy to s podporou trhu přehnaly.

Fenomén ročních leasingů

„Automobilky chtěly navýšit prodeje, a proto přišly s výraznými slevami pro leasingové společnosti. A tím vznikl fenomén ročních leasingů. Když dala automobilka slevu ve výši 20 procent, tak v podstatě pokryla roční amortizaci vozu a ten se po roce prodal za nákupní cenu,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti LeasePlan.

Aut po ročním leasingu se leasingovkám vrátilo tolik, že se je nedaří tak dobře udat – a cena klesá. „Současná nabídka většiny těchto automobilů si z různých důvodů své majitele nenašla v takovém počtu, jak automobilové a leasingové společnosti původně předpokládaly. V současnosti je tak na trhu těchto vozů přebytek. I přes snahu některých prodejců uměle udržet vysoké ceny, prodejní hodnota většiny z nich klesá, a to zejména v posledních několika měsících,“ potvrzuje Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto.

„Zůstatkové hodnoty začaly u některých modelů padat a leasingové společnosti přehodnocují své obchodní strategie v oblasti ročních leasingů. Podle našich analýz se dnes některé roční modely prodávají i za 50 procent původní ceníkové ceny. Leasingové společnosti, které na roční pronájmy vsadily, v takových případech spláčou nad výdělkem, přesněji řečeno nad prodělkem,“ dodal Hájek.

Kvůli této cenové politice docházelo i k dlouho nevídaným situacím, kdy se dal vůz vyšší střední třídy pořídit jen s přirážkou zhruba dvou tisíc. „Nabídky byly někdy až nesmyslně nízké, měsíční náklady se pohybovaly u takového vozu sedm až osm tisíc korun,“ říká Radek Donner z firmy NH Cars, která je jedním z největších prodejců aut v Česku. Pro srovnání, například za fabii platí zákazníci Škody v jejím programu Škoda bez starostí 5­ 399 korun při smlouvě na tři roky.

Roční leasingy ustupují

Nebylo tak divu, že odbyt takových aut chvíli rostl a byl o ně zájem. Teď tuto kategorii čeká ochlazení, protože řada leasingových firem trh ročního pronájmu aut už zcela opustila a nabízejí leasing nejméně na tři roky.

„Pro prodejce i leasingové společnosti trh s ročními vozy pozbývá na atraktivitě, což se promítne také do zájmu o roční pronájmy. Typický operativní leasing osobního automobilu potrvá opět tři až čtyři roky a roční leasingy budou spíše výjimkou,“ dodal Hájek.

Podle něj je to tím, že počet potenciálních kupců v této kategorii ročních vozidel je výrazně nižší než ve skupině starších a tedy levnějších ojetin.

Přestože růst prodejů v této třídě táhl částečně právě boom ročních pronájmů, projevuje se i přirozený růst. „Střední třída vděčí za vysoké růsty nejprodávanějším modelům, Superbu a Passatu. Důvodem je jednak to, že si zákazníci počkali na nový model, jednak poptávka firem, které obnovují flotily, v nichž patří tyto modely k často zvoleným,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Rádio Penny hraje hudbu, aby lidé víc nakupovali. Tajně i pro zaměstnance

Tým rádia Penny tvoří celkem 10 lidí. Ti se kvůli práci přestěhovali z Česka do...

Přesně před třemi lety, 18. února 2016, začalo vysílat Rádio Penny live. Svého času šlo o jedinou českou stanici, která...

Českem se šíří prašivé dluhy. Roste počet firem, které přestaly splácet

peníze, ilustrace

Na trhu dluhopisů přibývají firmy, které si půjčily od drobných investorů peníze na další rozvoj a nyní jim je nechtějí...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Najdete na iDNES.cz