Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky jsou zpět, železniční doprava dominuje v transportu zboží na dálku

Převoz zboží pomocí nákladních vlaků mezi Čínou a Evropou se v důsledku pandemie enormně zvýšil. Především také kvůli ceně lodní dopravy, která se během pandemie zdražila, uvádí na svém serveru CNN Business.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vlaková doprava se začala častěji využívat i ve Francii. Zajímavé je především to, že některé vlaky, které zastavují na předměstí Paříže, urazily cestu dlouhou 6 tisíc mil a to až ze západní Číny. 

Vlak, který jel z města Si-an do Paříže, vezl 40 kontejnerů naplněných nejrůznějším zbožím od ozdob na oslavy až po autodíly. Během cesty musel nákladní vlak absolvovat cestu přes sedm zemí. Procestoval Čínu, Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Polsko, Německo a Francii. Trasa do Francie trvala pět a půl týdne.

Štědrá čínská ruka financuje infrastrukturní kolos. Může zavalit celé země

„Před pěti lety jezdilo mezi Čínou a Evropou osm vlaků denně, nyní je to 18 či 20 vlaků denně,“ řekl Xavier Wanderpepen, ředitel čínsko-evropských nákladních vlaků francouzské národní železniční společnosti (SNCF).

Kdysi méně obvyklé nákladní vlaky nyní dominují v přepravě zboží na dlouhé vzdálenosti mezi Čínou a Evropou. Pandemická krize zapříčinila zdražení lodní a letecké dopravy a z tohoto důvodu hledají společnosti v přepravě alternativu, která by jim mohla ušetřit peníze.

Právě lodní doprava v poslední době enormně podražila. Podle londýnské společnosti Drewry Shipping byly k 6. lednu průměrné náklady na přepravu standardního 40stopého přepravního kontejneru na osmi hlavních trasách přibližně 9 408 dolarů, což je pětkrát více, než bylo těsně před vypuknutím pandemie na začátku roku 2020. Pro srovnání, přesun jednoho kontejneru z Číny do Paříže po železnici stojí podle Wanderpepena kolem 8 tisíc dolarů.

Cena klesá také díky čínským vládním dotacím, jejichž cílem je povzbudit evropské společnosti, aby použily vlak k vývozu do Číny. Díky tomu jsou vlaky atraktivnější.

Železniční doprava je oblíbená především pro přepravu zboží podléhající rychlé zkáze či zásilkám, které musejí být co nejrychleji doručené zákazníkům. Společnosti proto vyhledávají tento typ dopravy, jelikož letecká doprava je finančně mnohem náročnější.

Doba, za kterou se navíc kontejnery dostanou z Číny do Evropy, trvá pouze dvacet dní. Lodní doprava je z tohoto pohledu časově náročnější, jelikož cesta trvá sedmdesát dní,během cesty navíc může dojít ke komplikacím způsobeným pandemií. 

Vlaková doprava však tak není bezchybná a  během přepravy se musí počítat s různými možnými logistickými komplikacemi. Vlaky navíc nemohou vézt takové množství kontejnerů jako nákladní lodě.

Příkladem může být vlak, který jel z Číny do Francie se zpožděním téměř dvou týdnů. Důvodem byly například zdlouhavé celní kontroly na polských hranicích či nedostatek strojvedoucích v Německu v důsledku pandemie v zemi.

Vlaková doprava láme rekordy

I přesto však Čínsko-evropská železniční služba, která byla zahájena v roce 2011 jako součást pekingského programu infrastruktury Belt and Road, prosperuje. V loňském roce mezi Čínou a Evropou proběhlo rekordních 15 tisíc cest nákladních vlaků, což je o 82 procent více než v roce 2019 před pandemií, podle informací čínských státních médií. Vlaky přepravily 1,46 milionu kontejnerů.

Z Česka vyrazí do Číny první vlak. Nová Hedvábná stezka vede po kolejích

Prudký nárůst železniční dopravy však vystavuje infrastrukturu značnému tlaku, kdy dochází k přeplnění kolejí. Navíc kontejnery, které se pohybují mezi Evropou a Čínou, musí být dvakrát přeřazeny na nové železniční vozy a to na čínsko-kazašské hranici a znovu na polsko-běloruské hranici, jelikož bývalé sovětské země používají jiný rozchod kolejí než Čína a Evropa.

Problémy jsou i s nedostatkem kontejnerů. „Tvoří se zácpy v námořních přístavech; máme také nedostatek kontejnerů, protože objemy přepravy vzrostly,“ říká profesor řízení dodavatelského řetězce na francouzské obchodní škole ESSEC Felix Papier.

Vzhledem ke stálé pandemii koronaviru bude podle odborníků ještě stres na dodavatelské řetězce nějakou dobu pokračovat. Dopravní sektor navíc potřebuje přestavět své sítě a najmout další pracovníky v přístavech či další řidiče nákladních vozidel. 

Železnice představuje pouze pět procent celkového přepravního trhu mezi Evropou a Čínou. To by se ale podle slov Wanderpepena mohlo do roku 2030 zdvojnásobit. „Vlaky jsou zpět,“ dodal Wanderpepen.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Auto by se mohlo stát stabilizačním prvkem soustavy. Místo baterie, říká Daniel Ševčík

1. května 2024  5:36

Dodává SW pro řízení dobíjecí infrastruktury do Norska, Švédska, Itálie a dobíjecí stanice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...