Zboží zatím míří především jedním směrem, a to z Číny do Ruska. Řada západních firem totiž z ruského trhu odešla a jejich pozici získaly právě čínské společnosti. Probíhající jednosměrný obchod má ale i své negativní dopady. V Rusku se totiž nahromadilo až 150 tisíc nadbytečných kontejnerů. Informovala o tom agentura Bloomberg s tím, že za analýzou stojí obchodní platforma Container xChange se sídlem v německém Hamburku.
„Sledujeme velmi významný pohyb nákladu z Číny do Ruska. Jen velmi malé množství zboží ale míří i opačným směrem. Nerovnováha má negativní dopady na kontejnerovou logistiku,“ uvedl pro Bloomberg Christian Roeloffs, který je spoluzakladatelem a generálním ředitelem společnosti Container xChange.
Rozkolísaní realitní obři děsí Čínu. Ohrožují snahy o nastartování oživení |
Objem rusko-čínského obchodu letos podle odhadů vzroste o 15 miliard dolarů (asi 330 miliard korun). Spolupráce mezi oběma zeměmi vyskočila za prvních sedm měsíců letošního roku o 37 % a dosáhla až na 134,1 miliardy dolarů (2,9 bilionu korun), uvedla společnost Container xChange s odvoláním na čínské celní údaje.
Čína v Rusku našla nové odbytiště
Čínský vývoz do Ruska se zvýšil o 73 % a dosáhl přibližně na 62,54 miliardy dolarů (1,4 bilionu korun), dovoz z Ruska do Číny vzrostl o 15 % na 71,6 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun).
Jelikož ale Rusko toho do Číny nově příliš nevyváží, hromadí se na jeho území přepravní kontejnery. Ty se na sekundárním trhu následně nabízejí pod cenou, která je až o polovinu nižší, než jaké jsou globální průměry z poslední doby.
Současný vývoj Číny jsem očekával, šokující je jeho rychlost, říká sinolog |
Průměrná nákupní cena použitého 40stopového kontejneru se tento týden v Rusku propadla až na 580 dolarů. Ještě před počátkem války na Ukrajině přitom cena běžně dosahovala na 4 175 dolarů. Propad ceny je ale patrný i u zcela nových kontejnerů. Podle údajů společnosti Container xChange klesla během posledních osmnácti měsíců na 1450 z 4309 dolarů.
Čína a Rusko uzavírají nové a nové dohody
Do budoucna se obchodní vazby mezi těmito velkými ekonomikami ještě nejspíš posílí. Tento týden v pondělí totiž jedna z čínských průmyslových asociací podepsala memorandum, jehož výsledkem je navázání bližší rusko-čínské spolupráce v oblasti výroby hliníku, oxidu hlinitého i dalších hliníkových výrobků.
Začátkem září signoval jeden z největších ruských logistických přepravců Fesco Transport Group dohodu s čínským svazem Northeast Asia Railway Group s tím, že se okruh přepravců na trase Čína – Rusko – Čína v blízké době zvýší.
Finanční spása z Pekingu. Největší čínské banky půjčily Rusku miliardy dolarů |
„Obě strany plánují monitorovat stávající trasy kontejnerové přepravy mezi Ruskem a Čínou a společně rozšířit okruh potenciálních přepravců ve směru Čína-Rusko-Čína,“ uvádí se v tiskové zprávě na internetových stránkách společnosti Fesco.